Computer valt helemaal uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

booze

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 sep 2007
Hey!

Ik ben al enkele dagen aan het stoeien met een pc die zich op de meest onverwachte momenten uitschakeld. Er volgt dan een powerdown.

Het powerlampje begint dan langzaam te knipperen, en ik wordt er een beetje gestoord van eigenlijk :)

Ik heb ondertussen monitoring aangezet op de CPU en mobo temperatuur, deze zijn netjes stabiel, de cpu zit gemiddeld om en nabij de 47 graden, en het moederbord omstreeks de 34 graden, en op het moment van uitvallen meestal zelfs nog lager.

Het gaat hierbij om een P4-2000 icm een Asus P4B moederbord.

Wat me opviel is dat de voltage's een beetje aan de lage kant zijn, de 12 volt schommelt omstreeks de 11,8 en 11,9. Ik heb een nieuwe voeding ingebouwd, nu zitten de voltage's ietsjes hoger...

Heeft iemand een idee?

Mijn standaardriedel.

Zet eerst eens in de geavanceerde opties in systeem, configuratiescherm, bij de opstart en herstelinstellingen de computer automatisch opnieuw opstarten eens uit, dan krijg je een blauw scherm met een foutcode, als de comp vastslaat, uitgaat of reboot, en zet die hier eens neer.

Ook in te stellen, bij een opstart, door F8 in te toetsen in/na het biosbootscreen, en dan voor de optie te kiezen, "automatisch opnieuw opstarten bij een systeemcrash uitschakelen".

Heb je, overigens, een passief gekoelde of een aktief gekoelde videokaart?

Ook is een spanningsverschil van 0,2V niet erg veel, maar dient gemeten te worden bij belasting, dan zegt het meer.

De videokaart die er in zat was een RivaTNT2 M64 32Mb met een koelertje er op, deze bevatte behoorlijk wat stof, maar is enkele weken geleden al grondig schoon gemaakt.

Er zit nu een Redeon9600 SE met 128Mb geheugen in met een flinke koelrib, hierdoor is de performance van de pc al ietsje beter :P

Het verschil in voltage verbaast mij echter wel, en is zeker meer dan 0,2. Voorheen zat de 12V op 11,8 a 11,9 zoals gezegd, nu zit deze rond de 12,2/12,3

De Vcore zit iets lager dan voorheen, nu op 4,98 tot 5,01

Hey allemaal,

Het lijkt er op dat de vervanging van de voeding geholpen heeft,

de pc is geheel niet meer uitgevallen, ook niet na langdurig recoden :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan