Computer valt plotseling uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Avalondra

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2009
Ik heb het probleem dat mijn pc (laptop) vandaag een paar keer zonder reden is uitgevallen.
Ik heb geen flauw idee wat het probleem kan zijn.
Want ik had pas iets geïnstalleerd en dacht dus dat dat het probleem was dus heb ik een systeem herstel uitgevoerd maar dat heeft niet geholpen.

Mijn pc heeft: Intel i5 2.54 ghz
8 GB ddr3 ram
Nvidea geforce GT 450m

Ik hoop dat er een oplossing bestaat waarbij ik hem niet opnieuw moet installeren.

Met vriendelijke groet

Roel

1) Hoe oud is de laptop?
2) Is het eerder gebeurd dan vandaag?

>1: Laptop al eens van binnen schoon gemaakt (stof, e.d. is schoon te maken met compressielucht. Je kan de laptop (als er geen garantie meer opzit, anders heb je geen garantie meer) ook open maken en dan beter schoonmaken. Let wel op met statische electriciteit.
>2: Eigenlijk een vervolg op nr. 1, namelijk: wat zijn de temperaturen van de laptop? (Kan je zien met PCWizard, of in je bios.)

De laptop is ongeveer een half jaar oud hij is van binnen volkomen schoon (garantie was al vervallen toen ik er meer ram in stak)
het is nu 2 keren gebeurt 1 keer voor het systeem herstel en 1 keer erna.

de temperaturen die de pc wizard aangeeft zijn:

cpu temp 53c
core1 55c
core2 50c
gfx 45c

Staan er ernstige dingen in je logboeken? Om daar te komen ga je naar start, (uitvoeren), compmgmt.msc, logboeken, windows logboeken, systeem. Zoek daar de tijden op van de momenten dat de computer uitviel. Het niveau van zo'n melding is altijd fout.

Gr,
ASDTEK.

Ik heb gekeken er staan meerdere waarschuwingen en 1 foutmelding in maar die foutmelding is op een ander tijdstip gebeurt dan de crashes.
ik heb een word bestand toegevoegd met wat details.Bekijk bijlage Error.docx

Had je vlak voor de uitval nog een blauw scherm of ging hij gelijk op zwart?

Dan gooi ik het op hardware. Ik zou het nog even aankijken of hij nog uit gaat vallen en hoe vaak. Dan zou je allerlei tests uit kunnen voeren met bijvoorbeeld http://www.hiren.info/pages/bootcdDan kun je het beste met het geheugen beginnen.

S6,
ASDTEK

Gaat 'ie uit of herstart 'ie?

In geval van herstarten: zet 'Automatisch opnieuw opstarten bij systeemfout' uit. Dit doe je zo: Start -> Rechtsklik op Deze Computer -> Geavanceerde systeeminstellingen wijzigen -> Tablad Geavanceerd -> Knopje Instellingen onder Opstart- en Herstel instellingen -> Vinkje weghalen bij De computer automatisch opnieuw opstarten.

Wat je ook zou kunnen kijken, (mocht er wel een Bluescreen zijn geweest, zonder dat je het zag) is of er .DMP bestanden staan in de map: C:\Windows\Minidump

__

Om even verder te gaan op ASDTEK z'n tip met het geheugen: gebruik Memtest86, specifiek gericht op het testen van geheugen modules, zonder dat je verdwaalt raakt in de talloze opties in Hiren Boot CD.

__

Om even in te gaan op je 'verlopen garantie'. Sinds wanneer is de garantie weg als je meer werkgeheugen in de laptop steekt? Naar mijn weten is de garantie enkel weg als je verder je laptop in duikt. D.w.z. dusdanig losschroeven dat je (bijvoorbeeld) het moederbord/cpu eruit kan halen.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog 1 vraag hoe hoog mag de core temperatuur lopen??? want als ik een game doe loopt die op tot iets van 90

90 graden is wel pittig, maar niet dodelijk.

@probleempjes: Bij het aanmaken van een minidump krijg je een BSOD. Ook zou het dan zichtbaar moeten zijn in je logs.

Groet,
ASDTEK

Om even in te gaan op je 'verlopen garantie'. Sinds wanneer is de garantie weg als je meer werkgeheugen in de laptop steekt? Naar mijn weten is de garantie enkel weg als je verder je laptop in duikt. D.w.z. dusdanig losschroeven dat je (bijvoorbeeld) het moederbord/cpu eruit kan halen.

ik heb geen klep om los te schroeven om alleen bij het ram te komen ik moet bijna de hele onderkant weghalen waar dus zon sticker over een schroefgat zit wat de garantie bepaald :(

Ahh, dan heb je inderdaad geen garantie meer, wel jammer in dit geval.

http://ark.intel.com/products/42915/Intel-Core-i5-750-Processor-(8M-Cache-2_66-GHz)

Die pagina zegt 72,7 graden celcius, terwijl andere weer zeggen dat 111 graden de absolute max. is. Ik geloof overigens, dat veel computers/laptops eerder uitvallen dan dat de CPU oververhit raakt (al is 90graden wel erg heet), dat komt omdat er een beveiliging in de BIOS zit die de computer/laptop afsluit zodra een kritieke temperatuur bereikt is. (Die van mij heb ik zelf ingesteld op 60 graden, terwijl de max. op 62 graden zou liggen. (Intel E8500))

@probleempjes: Bij het aanmaken van een minidump krijg je een BSOD. Ook zou het dan zichtbaar moeten zijn in je logs.

Dat weet ik, maar als TS de betrefde instelling uitzet, kan je ook de foutcode even over schrijven.

Laatst bewerkt:
90 graden is wel pittig, maar niet dodelijk.

Groet,
ASDTEK

ik zie nergens iets van een BSOD staan dus dat zal het dan niet geweest zijn neem ik aan.

Die pagina zegt 72,7 graden celcius, terwijl andere weer zeggen dat 111 graden de absolute max. is. Ik geloof overigens, dat veel computers/laptops eerder uitvallen dan dat de CPU oververhit raakt (al is 90graden wel erg heet), dat komt omdat er een beveiliging in de BIOS zit die de computer/laptop afsluit zodra een kritieke temperatuur bereikt is. (Die van mij heb ik zelf ingesteld op 60 graden, terwijl de max. op 62 graden zou liggen. (Intel E8500))

Dat zou met 90 graden goed kunnen, maar zou hij dan niet eerst met speedstepping de boel proberen te koelen? Als de BIOS wel het systeem direct uit zou gooien verwacht in ieder geval geen geduldig ACPI signaal naar Windows dat de boel gaat sluiten. Dat gaat lekker lomp met scherm op zwart.

Ja, dat klopt. Maar, dat is toch ook exact wat er bij TS gebeurd? Namelijk de laptop die vandaag al meerdere keren is uitgevallen. (Dat sluit BSOD's uit, overigens)

Maar goed, even afwachten wat de memory-test's doen.

Nog wel 1 klein verzoekje naar Avalondra: zou je een screenshot kunnen maken van Systeem-fouten in je logboeken (wel even selecteren op de meest recente), en die hier op 't forum plaatsen? (uploaden naar het forum, of http://www.imgdumper.nl)

is er voor die memory test ook een manier het te doen zonder een cd-rom??? want ik heb momenteel geen ter beschikking hier :(

het ram wat er in zit is trouwens maar een 4 maanden oud dus het zou erg zijn als die al kapot zijn.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan