Computer valt spontaan uit !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crazy-P

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2005
Ik heb al een hele lange tijd last dat mijn computer op een willekeurig moment uitvalt en opnieuw opstart. De ene keer is het 2 keer op een dag de andere keer heb ik het 1 dag niet. Het verschilt enorm. Het ergste is je weet niet wanneer het gebeurd dus gezellig achter je pc zitten doe ik niet.

Gisteren ( 19 okt. ) heb ik mijn voeding mee naar school genomen om die eens door te meten want het zou aan de voeding kunnen liggen. Het bleek niet aan de voeding te liggen want de resultaten waren goed.

Andere optie is de videokaart, ik heb een videokaart van school mee genomen om te kijken of het daar dus aan ligt. Tot mijn verbazing valt hij nu net weer uit. Dus ook de videokaart is het probleem niet. Ik weet niet meer wat ik moet doen waar ik naar moet kijken. De enige optie die ik nog heb is formateren omdat er misschien software matig wat fout zit wat me erg klein lijkt.

Mijn eigen videokaart die er in zit normaal gesproken is een : ATI R96-D3GN

De videokaart die ik er nu in hebt zitten om te testen : GF4 MX400 64 MB DDR W/TV

Wie kan mijn helpen..

Monitoring Chip : ITE SIS950 / IT8705F
Voltage CPU : 1.44 V
DIMM : 1.18 V
+3.3V Voltage : 3.31 V
+5V Voltage : 5.23 V
+12V Voltage : 12.14 V
Processor Fan : 3068 rpm
Processor Temperature : 19 °C
Mainboard Temperature : 40 °C
Power/Aux Temperature : 30 °C
ACPI Thermal Zone : 37 °C
:
Hard Disk Temperature MAXTOR 6L080J4 : 38 °C
Hard Disk Temperature Maxtor 6L160P0 : 28 °C

De kast is stof vrij.. Ik maak hem regelmatig schoon. De fans ook.

In de geavanceerde opties in systeem, configuratiescherm, bij de opstart en herstelinstellingen de computer automatisch opnieuw opstarten eens uit, dan krijg je een blauw scherm met een foutcode, als de comp vastslaat, uitgaat of reboot, en zet die hier eens neer.

Deze functie staat uit. de computer start zomaar opnieuw op zonder enige melding te geven.

Heb je het geheugen wel es getest met Memtest? Is een test die wel een uur of wat kan duren, maar dan weet je zeker of je geheugen goed is.

Hoe is het met je harddisk, is deze nog in goede staat?

Check dat es met HDTune:
http://www.hdtune.com/faq_1.html

Mijn schijven zijn beide nog in goede staat , mem test heb ik nog niet geprobeerd..
ga ik proberen.. moet ik nog ergesn opletten als ik die test ga doen

Deze functie staat uit. de computer start zomaar opnieuw op zonder enige melding te geven.
Het is raar dat de computer gewoon weer opstart terwijl dat uitstaat, tenzij de bios dat doet.
Dat kan echter niet door de temperaturen veroozaakt worden, hoewel 19 graden voor de processor afwijkend laag is, tenzij er sprake is van eebn bijzondere koeling
Mogelijk geeft de bios andere waarden (onder system health oid)
Heb je trouwens goede virus bescherming? Er is volgens mij een virus geweest dat ook heropstarten veroozaakt.
Memtest moet je een paar uur laten lopen (sommige zeggen zelfs 24u). Je ziet dan vanzelf of er errors verschijnen.
krijg je trouwens wel een melding van windows bij het opstarten over verkeerd afgesloten of start ie gewoon weer op?
mvg leo

Wat je zou kunnen doen is xp op een andere schijf of partitie installeren, heb je het daar niet, een softwareprobleem, heb je het daar ook ..................

Overigens zou ik gewoon een andere voeding ook proberen, meten van een voeding heeft alleen zin onder belasting en niet alleen de voltages maar juist de amperages.
Als die niet voldoende sap kan leveren heb je ook last van uitvallen zonder een blauw scherm met een foutcode, die krijg je pas als een extern onderdeel problemen geeft, hardware of softwarematig, bij de voeding uiteraard niet.

Zo niet, dan wordt het misschien tijd voor een grondige inspectie van het moederbord, de condensatoren en spanningregelaars.

Ik heb vandaag, 22 okt. een andere voeding er in geplaatst. Het is nu afwachten of het probleem nog een keer voorkomt.

Dit zijn de resultaten van De voeding die er momenteel inzit.

Monitoring Chip : ITE SIS950 / IT8705F
Voltage CPU : 1.45 V
DIMM : 1.18 V
+3.3V Voltage : 3.20 V
+5V Voltage : 5.07 V
+12V Voltage : 11.88 V
Processor Fan : 3013 rpm
Processor Temperature : 22 °C
Mainboard Temperature : 36 °C
Power/Aux Temperature : 30 °C
ACPI Thermal Zone : 35 °C
:
Hard Disk Temperature MAXTOR 6L080J4 : 39 °C
Hard Disk Temperature Maxtor 6L160P0 : 29 °C

wou even de mensen bedanken die zo snel reageerde om mijn onderwerp

Laatst bewerkt:
Hallo

Wat sterk afwijkt van een realistische werktemperatuur is deze van de c.p.u. , wat nu net de oorzaak kan zijn v/h uitschakelen.

Controleer deze een d.m.v. de b.i.o.s.

Ik vermoed dat je heel andere temp. waarden zult meten.

Peter

Ik weet het allemaal niet meer hoor..:(
zoals ik in mijn laatste post had vertelt had ik dus de voeding verwisselt om toch even zeker te zijn.De computer werkt 3 dagen goed, dus ik dacht "zie je wel toch me voeding" Tot mijn verbazing start die weer opnieuw op. ik wordt er knetter gek van...

Ik heb gelijk in me bios gekeken naar de tempraturen, omdat me pc al ruim 2 uur aanstond daar worden de volgende dingen aangegeven:

CPU Power temp. = 33 G
Current system temp. = 22 G
Current CPU Temp. = 40 / 42 G

----------------------
Shutdown temp. = 75 G / 167 F

Ook het voorstel om een installatie naast de bestaande geprobeerd?

In veilige modus heb je ook dat probleem?

De PC al eens flink onder handen genomen met een anti virus, er bestaat zoiets als een shutdown virus.

De temperaturen zijn normaal.
Blijft raar dat de pc afsluit en gewoon weer opstart.
Wanneer de pc uitklapt, om wat voor reden dan ook zou je verwachten dat windows dat meldt bij het opstarten dat windows verkeerd is afgesloten en moet dan de opties aanbieden van veilige modus, laatst werkende configuratie enz.
Of gebeurt dit ook?
Zo niet, valt de pc in een keer helemaal uit? Of wordt deze onverwachts afgesloten, maar neemt daar wel wat tijd voor?
In het laatste geval ga je weer denken aan een virus, waar ik het al eerder over had en LangePier bij naam noemt.
als windows regulier afsluit kan dat ook nog door een onwillige powerswitch o.i.d.
mvg leo

Laatst bewerkt:
Als ik de tijd heb, dan ga ik de computer geheel formateren om te kijken of dat werkt.
En dan zal ik weer wat van me laten horen.

Ik heb mijn pc niet geformateerd omdat ik er momenteel geen tijd voor heb.
Ik heb nog steeds een andere voeding in mijn computer.. probleem is toch echt hardware volgens mij.... mijn computer valt nu nog wel uit alleen veeeeel minder... nu net weer... 2 x in de week kan ik wel zeggen... maar nu weet ik nog niet wat het is... het is niet de voeding niet de videokaart.... ik heb in me bios gekeken naar de warmte ook niks mis mee.. ik heb mijn beveiliging van het uitschakelen bij warmte probleem op 85 G gezet..

wie weet het

vandaag 8 nov. Heb ik me computer geformateerd.
Ik hoop nu dat het over is.. want hardware matig kan ik niks vinden dus ben overgegaan op de software en heb dus de pc geformateerd... mocht hij dan nog uitvallen dan laat ik het weten... en dan weet ik het ECHT NIET MEER... dan vreet ik me zelf op echt waar...

ikzelf zou geloof ik eerder een nieuwe pc kopen (of onderdeel), dan mezelf opvreten:)
Hopelijk blijft hij het gewoon doen nu

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan