computer valt steeds uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

mabulco

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 nov 2007
hey,

Ik heb een probleem met mijn computer. Het wil namelijk zo zijn, dat hij steeds zichzelf afsluit tijdens het opstarten. Af en toe kom ik dan nog wel inloggen in ubuntu, maar windows lukt al niet.. en veel verder dan de desktop komt hij ook niet. Maar toch gebeurt het vaakst nog wel dat hij gewoon al tijdens het laden al zichzelf afsluit. Als ik in de bios kijk bij het opstarten geeft hij vaak aan dat de CPU een temperatuur van 99 graden heeft, dat lijkt mij vrij veel. Waar zou dit aan kunnen liggen en hoe kan ik het oplossen? Feit wil dat hij het niet meer doet sinds ik hem heb schoongemaakt met wattenschaafjes (de cpu-koeler)...

Mabulco

Heb je er wel weer koeling pasta op gedaan bij het terug zetten?
Zit de koeler er goed op?
Draait de fan op aan nemelijke snelheden?

99 graden is inderdaad veel te hoog en vandaar dat hij ermee stopt.

Het kan zijn dat ventilator niet meer draait (of heel langzaam) op de processor waardoor er geen koeling meer plaatsvindt.

Als je de CPU-koeler in zijn geheel hebt verwijderd tijdens schoonmaken dan kan het zijn dat deze tijdens het er weer opzetten niet goed contact maakt met de CPU waardoor hij dus niet gekoeld wordt. Ook kan het zijn dat de koelpasta dan niet meer aanwezig is.

Mocht de ventilator niet meer werken dan dien je deze te vervangen.

Koeler heb ik er gewoon op laten zitten. Hij doet het ook nog gewoon.. alhoewel hij wel aangeeft dat de temperatuur 99 graden is, heb ik het idee dat hij niet zo warm is (op gevoel in ieder geval).

installeer anders eens speedfan: http://www.almico.com/speedfan.php

Deze geeft ook de temperatuur aan onder windows. Dan kun je het blijven bekijken of er een foute waarde wordt gegeven of hoe het verloop is van de temp.

aah volgens mij doet hij het toch weer.. bleek toch een schroefje los te zitten die de koeler op zijn plek moest houden, zal ik vast iets verkeerd hebben aangeraakt ofzo. Maar de computer staat nu al een aantal minuten aan zonder dat hij problemen geeft. Maar even afwachten wat hij doet.

Het volgende probleem en eigenlijk de oorzaak van dit probleem is dat ik de temperaturen van mijn CPU en GPU vrij hoog vond in Everest. Beide schommelen vanaf het opstarten al tussen de 55 en 60 graden en dat wordt alleen maar hoger naar meer gebruik. Ik vraag me af of dat niet te hoog is?

Moederbord 32 °C (90 °F)
CPU 58 °C (136 °F)
GPU 57 °C (135 °F)
Maxtor 6L200M0 31 °C (88 °F)

CPU Type Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200)
Moederbordnaam Foxconn 915A01-P/915A03-P/915P7AC
Video kaart NVIDIA GeForce 6200 TurboCache(TM) (256 MB)
Harde schijf Maxtor 6L200M0 (200 GB, 7200 RPM, SATA)

Als de waardes tussen 55 en 65 graden blijven is het verder in orde. Loop dat toch op dan zou je kunnen overwegen om toch de kloeler er even af te halen en de oude koelpasta te verwijderen en nieuwe te plaatsen. Mogelijk doordat er toch iets losgegaan is is dus ook de koeler een stukje los gekomen van de processor en is de pasta daartussen ook losgemaakt van elkaar. Door even nieuwe koelpaste te gebruiken kan het net een paar graden schelen.

Koelpasta kun je in elke pc winkel verkrijgen. Je hebt wel soorten en zilverpaste is o.a goed en kost maar een paar euro. Wel goed opletten dat je maar een beetje gebruikt. Te veel of te weinig is namelijk niet goed.

Hier staat wat uitleg over
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1113717

volgens mij het zo dat als de cpu warmer word dan 62 graden dat het dan mis gaat
ik gelezen dat een cpu nooit warmer mag worden dan 62 graden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan