computer valt uit.. warmte probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

razortje

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2006
hallo allemaal,

Ik ben niet echt een techneut zoals de meesten hier maar goed.

Met dit warme weer valt mijn computer gemiddeld om de 10 minuten uit. Gewoon zonder enige waarschuwing of wat dan ook.. je beeldscherm blijft minder dan een seconde stilstaan en dan schakelt hij hem in één keer uit.. gewoon de stroom eraf.

Ik kan hem dan gewoon weer starten (dmv de aanknop) en zonder enige foutmeldingen wordt m'n Windows XP gestart. Maar na 10 minuutjes ongeveer is het weer hetzelfde.

's avonds om uurtje of 11 dan valt het wel weer mee en dan doet hij het gewoon continu. Ik heb dit probleem ook alleen als het warm weer is. Vorige zomer had ik er ook al last van... en nu was ik het probleem zowat al weer vergeten..

Dus ik neem aan dat het een temperatuursprobleem is...
Alleen het rare is, is dat mijn computer op het moment helemaal open is.. zijkappen zijn er af. En mijn twee harde schijven liggen gewoon los op de grond. Hij kan aan de zijkant gewoon genoeg zijn warmte kwijt e.d.
Het ventilatortje (of fannetje o.i.d.) die draait gewoon normaal rond..

het geheugenbereik is ook normaal.. 354 mb van de 1249mb...

Wat zou het kunnen zijn?
En waar kan ik het mee controleren? (met programma's die temperatuur meten?)

Hoi,

In bios dat zijn de meest juiste temperaturen

Modag

Ook kun je je temperaturen met PCWizard makkelijk vinden, je moet het wel even downloaden, het staat op het forum, bij handige software:thumb:

he bedankt alvast voor de reacties hier !

ik heb pc wizzard geinstalleerd..

printscreentemperatuurnw2.jpg

Nu draait de computer wonder boven wonder al meer dan één uur zonder problemen. Terwijl het voor mijn gevoel warmer is dan gister..

Zijn deze waardes normaal?

En wat zijn waardes die niet normaal meer zijn?

En is dan inderdaad de beveiliging dat wanneer bepaalde waardes te hoog worden, dat hij zonder enige waarschuwing de stroom eraf knalt?

Hoi,

De temp van de prosessor vind ik wat hoog welke processor heb je en deze meting is gedaan terwijl er eigenlijk niks met de pc gedaan wordt.

Modag

Ik zou zelf zeggen, dat 70 graden MAX is voor een processor, en je moederbord is rond de 30 gemiddeld, niet hoger dan 40-45..;)

En ov het een beveiliging is weet ik niet:confused:

Edit: Ik vind 57 nog wel meevallen eigenlijk, het ligt eraan hoe lang die aanstaat, en wat je allemaal gedaan hebt, en nu nog aan hebt staan.
En ik ga er nu vandoor, feestje:p, succes nog met je probleem, en Modag is zeker wijs genoeg om je verder te helpen,
Fijne dag!

Laatst bewerkt:
Hoi,

Volgens mij kan je dat in de bios instellen en er is volgens mij een menu waar je gewaarschuwd kan worden voor een voor ingestelde temp.

modag

Laatst bewerkt:
kijk ook de video kaart en de cpu koeler eens na.
deze twee maken de meeste hite met dit weer.
ook zal je kunnen overwegen een fan op de nortbrige te plaatsen als deze er nog niet op zit
maak de boel stof vrij pc sparen eenmaal stof.

Het kan ook simpelweg aan je voeding liggen.
Al eens een andere voeding geprobeerd??/

he bedankt allemaal alvast voor de reacties !

dfgdfgdfgdfgdfgdfgdgfwv9.jpg

Ik ging later even wat proberen door wat meer programma's te openen en meerdere dingen tegelijk te openen. Ik zorgde er gewoon voor dat dat balkje in PC Wizzard van Processor vaak op 100% stond.
Je zag dat de processor warmer werd inderdaad.

Maar hij stond heel lang op 63 graden en is niet hoger geweest.
Hard disk temperatuur is niet boven de 37 graden geweest
En moederbord niet boven de 32 graden.

Op deze waardes staat hij regelmatig heb nu deze avond gemerkt en opzich moet hij dat volgensmij wel kunnen hebben.
Wel liep hij weer twee keer vast met deze bovenstaande waardes... net toen ik lekker veel had opgestart.

Nu (0.00 uur) doet de computer het gewoon prima zonder uitvallen.. zelfde waardes.. alleen processor is nu 60,5 graden.

En @ Virtuosa: Kan ik de videokaart- en CPUtemperatuur ook controleren? (ook met PC Wizzard?... is mij niet gelukt namelijk..)

En mijn CPU koeler.. hoe kan ik die controleren? En wat is het eigenlijk? De enige FAN in die op mijn moederbord zit of..?

En ontstoffen zal ik morgen eens doen.. even goed doorblazen en met stofzuiger erbij.

En wat is een Nortbridge?

Nogmaals bedankt voor de reacties.

ook zal je kunnen overwegen een fan op de nortbrige te plaatsen als deze er nog niet op zit

Een fan op de northbridge omdat de chipset wel 32 graden Celcius is?:confused: Beetje vreemd advies.

Het kan ook simpelweg aan je voeding liggen.
Al eens een andere voeding geprobeerd??/

Als de temperatuur van de CPU het probleem niet blijkt te zijn (wat overigens wel voor de hand ligt) is dit een goede richting om in te zoeken.

Maar hij stond heel lang op 63 graden en is niet hoger geweest.
Hard disk temperatuur is niet boven de 37 graden geweest
En moederbord niet boven de 32 graden.

En @ Virtuosa: Kan ik de videokaart- en CPUtemperatuur ook controleren? (ook met PC Wizzard?... is mij niet gelukt namelijk..)

En mijn CPU koeler.. hoe kan ik die controleren? En wat is het eigenlijk? De enige FAN in die op mijn moederbord zit of..?

En wat is een Nortbridge?

De temperatuur van je moederbord (de chipset, of nog specifieker gezegd, de northbridge) is prima, net als de temperatuur van je harde schijf. De temperatuur van je CPU is zeker aan de hoge kant, maar als-ie niet boven de 63 graden uitgekomen is, is dat niet de reden van uitvallen. Om je CPU echt maximaal aan het werk te zetten, en dus achter de hoogste temperaturen van je CPU te komen, kun je een stresstest met het gratis programma Orthos doen. Hou de temperaturen vervolgens in de gaten met PC Wizard, en voor de zekerheid met een ander programma als SpeedFan of Everest. Sommige programma's laten namelijk niet de correcte waardes zien, en met meerdere programma's open kun je dat mooi met elkaar vergelijken.

De ''Processor Temperature'' die je in PC Wizard ziet staan, is de CPU-temperatuur, ofwel de temperatuur van je processor. De temperatuur van je videokaart, vaak aangeduid als GFX, kun je alleen achterhalen als je videokaart dat ondersteunt, wat in jouw geval misschien niet zo is.

De CPU-koeler is de koeler die je CPU van koeling voorziet. Dit een koelblok met een fan erop gemonteerd. Hij zit er wel op, anders waren de temperaturen nog veel hoger geweest, en dan was je CPU wel doorgebrand (of had het systeem zichzelf uitgeschakeld, we zijn inmiddels weer heel wat jaartjes verder). Als je de behuizing open hebt, kun je de CPU-koeler zien draaien.

De northbridge is een onderdeel van de chipset van het moederbord. Samen met de southbridge vormt het de chipset. De northbridge is verantwoordelijk voor de samenwerking tussen moederbord, geheugen en CPU.

Hopelijk heb je hier genoeg informatie. :)

heb tijdje geleden koelfan eraf geschroefd en daaronder zat één bonk pure stof. Helemaal schoongemaakt en stofzuiger erop gezet.

Sindsdien geen problemen meer.

Bedankt nog allemaal

@Gerrr,

Welkom op Helpmij.nl.:)

Topics van 2008 mogen met rust gelaten worden, deze zijn niet actueel meer.

slotje.gif

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan