computer valt uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

arenda

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2005
Hallo allemaal,

Mijn computer valt sinds een week geregeld uit. Dit gebeurt echter wel nadat hij een aantal uur heeft gedraaid. Soms hoor ik dan ook een scherp geluid wat volgens mij niet van het moederbord afkomt. Ik heb al gekeken of het me geheugen kon zijn, maar volgens mij is het dat niet. Ook heb ik geprobeerd prime95 te draaien maar na drie uur valt hij dan uit. als ik em weer opstart dan duurt het ongeveer een uur voordat hij uitvalt zonder prime95 aan te hebben. Mijn fan draait goed en de temperatuur is rond de 44 graden bij geen verder gebruik van computer en wanneer ik prime95 draai is die 53 graden. Ook de fan van de voeding blijft gewoon draaien en de voltages blijven vrij constant dus denk dat het ook niet aan mijn voeding ligt. Wel heb ik het gevoel dat het aan mijn grafische kaart kan liggen, ik heb een sapphire ATI 9200SE Atl AGP en daarbij wordt het blok dat erop zit zo warm dat ik het niet meer kan aanraken, zou het hieraan kunnen liggen? Of heeft iemand nog andere ideeen?

thanx iig voor het advies smile.gif

pc bestaat uit Asus P4 2.8E GHz, Zalman fan2x 256MB DDR400

Draait de fan van je videokaart nog wel goed?
Zit er niet te veel stof op de fan en koelblok van je videokaart en processor?

op de videokaart zit geen fan alleen maar een koeler, de fan op me processor is stofvrij en heb er gisteren ook nieuwe koelpasta tussen gedaan, temp ging wel iets omlaag maar na prime95 te laten draaien viel hij toch uit na drie uur.

arenda zei:
op de videokaart zit geen fan alleen maar een koeler, de fan op me processor is stofvrij en heb er gisteren ook nieuwe koelpasta tussen gedaan, temp ging wel iets omlaag maar na prime95 te laten draaien viel hij toch uit na drie uur.

Zet er een Zalman op, op 5 of 7volt laten draaien, anders lawaai, je problemen zijn dan over.

Had een paar maanden hetzelfde probleem ( zo te zien ), met een comp van iemand, nu al maanden geen probleem meer.

Of dat scherpe geluid moet van de harde schijf afkomstig zijn, temp?, dan heb ik bovenstaande niet geschreven.

Kan je de temperatuur van de harde schijf dan ook meten? Het scherpe hoge piepgeluid is dan wel en dan niet maar niet net voor die uitvalt, als ik voel aan de harde schijf is die inderdaad wel aardig warm ja, kan ik de harde schijf zelf ook testen?

Afhankelijk welk merk hardeschijf je hebt, kun je hier diagnostosche tooltjes vinden:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/649273#hddvaag
Let op,
gebruik alleen de tool van de fabrikant van jou hardeschijf!!

Je kunt ook even kijken wat er gebeurt, als je een fan op je videokaart zet.

Je kunt kijken of Everest Home Edition de temperatuur van je hardeschijf kan weergeven:
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
Of met Speedfan:
http://www.almico.com/speedfan.php

@Lange Pier,

Volgens mij wordt er al een Zalman fan gebruikt:
pc bestaat uit Asus P4 2.8E GHz, Zalman fan2x 256MB DDR400

Laatst bewerkt:
ik zal het eens gaan proberen, ik heb alleen een zalman op me processor zitten nog niet op me videokaart die kan ik iid nog wel aanschaffen en kijken of dat helpt. thanx voor alle advies :thumb:

Okay daar was ik weer, ik heb het programmatje gedownload om te kijken naar me harde schijf en de temperatuur van me harde schijf is op dit moment 42 graden en dus volgens mij wel goed. Ook heb ik een diagnostic test gedaan om te kijken of me hd nog goed is en dat is ie volgens dat programma. De temperatuur van de cpu is overigens nu 37 graden en die van me moederbord 30 graden (omdat de kast openstaat).
Wat ik wel toen straks had was dat me computer uitging tenminste de kast dan want me monitor bleef aanstaan met alles te zien op me beeldscherm maar was dus vastgelopen. Toen ik de resetknop indrukte starte hij opnieuw op maar was nog niet helemaal opgestart en hij ging alweer uit, nog steeds met dat piepgeluid. Denken jullie nog steeds de grafische kaart? of zou het ook de voeding kunnen zijn?

grtz
Arenda

Wat is het piepgeluid precies? Dat "schrapen" of zijn het echte piepjes die uit de kast komen.(pc speaker)

Als je voeding van iemand of uit een andere comp even kan lenen, kun je het testen, zo ook met je videokaart.
Een kwestie van dingen uitsluiten.

Het is natuurlijk moeilijk om hier op afstand te beoordelen wat het zou kunnen zijn.
Probeer te achterhalen waar die piep vandaan komt.

Ik zal inderdaad dingen moeten uitproberen. Het is trouwens niet echt een piep maar een hoog scherp geluid dat soms wat zachter is en soms wat harder en dan weer niet. Het is ook niet zo dat ik dat geluid hoor wanneer hij uitvalt, dat gebeurt ook soms wel en soms niet. Ik heb gisteravond en vanmorgen nog geprobeerd te traceren waar het geluid vandaan komt, maar blijf het lastig vinden, ik kan me niet voorstellen dat het van het moederbord afkomt, ik weet ook niet of me grafischekaart dat geluid wel kan maken, volgens mij wel me voeding, ik ga ff om me heen kijken of ik aan een voeding kan komen om ff uit te testen of dat het is, maar hoe zit het eigenlijk wanneer je een andere grafische kaart erin zet moet je die dan eerst installeren?

grtz
Arenda

Als je een andere videokaart erin zet van een ander merk, zal de comp in vga modus opstarten indien windows de drivers nier heeft, maar meestal pakt windows zijn standaard drivers voor die kaart.

Je kunt ze altijd installeren zodra windows is opgestard.

dus als ik me kaart eruit haal zal die overschakelen op de vga van me moederboard? is dat misschien een optie?

Die kun je meestal in de bios in en uitschakelen, wist niet dat je die mogelijkheid ook had. :) geef 'm wel voldoende geheugen, ook in te stellen in de bios.

hoeveel geheugen zal ik em geven dan? en waar stel je die in...ben altijd zo aan het zoeken in de bios :)

Zou het niet weten in jouw bios:confused: , misschien On-Chip Video Windows Size, heb hier een comp waarbij je het daar insteld in Advanced Chipset Features.

Effe zoeken dus.:D

gaat het dan om het interne geheugen of het geheugen van de vga, en uh hoeveel geheugen is minimaal nodig dan weet jij dat?

arenda zei:
gaat het dan om het interne geheugen of het geheugen van de vga, en uh hoeveel geheugen is minimaal nodig dan weet jij dat?

Het gaat om geheugen wat de vga gereseveerd krijgt voor gebruik, geleend van het interne geheugen, 64 of 128 mb voor onboard vga chip moet voldoende zijn.

okay thanx als ik thuis ben ga ik het uitproberen :thumb: supertip!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan