Computer vergeet instellingen BIOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Griet

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2001
Ik heb 2 computers met volgende probleem

Als ik opstart moet ik telkens de harde schijf in de bios opnieuw instellen. Ik krijg volgende foutmelding: "the amout of system memory has changed. Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility"
Dan doe ik F2 om naar de bios te gaan. Stel mijn harde schijf in, en druk ALT-B voor een reboot of Escape.
Hierna lukt het om windows te starten.
Na het volledig uitschakelen van de computer moet ik deze handeling opnieuw doen. Ook de instellingen van datum en tijd in het besturingssysteem windows worden niet onthouden.

misschien nuttig: Ik ken de voorgeschiedenis van de computer niet, ze zijn ook redelijk oud.

Bedankt

Dat ziet er uit als een lege batterij (knoopcel) die mede datum en overige biosgegevens doet helpen herinneren.

Ik denk hieraan vooral, omdat het om een oudere machine gaat

succes

Waarschijnlijk worden problemen veroorzaakt door een lege/slechte backup batterij op het moederbord.
In de meeste gevallen is dit een knoopcel.

En ik lees nergens dat je op save en exit klikt waarna jou gevraagd wordt of het naar het cmos geschreven moet worden.
Als je dat niet doet dan wordt er ook niks onthouden.:(

Bios reset

In de bios krijg ik niet de mogelijkheid om op te slaan, dus denk ik ook eerder dat het aan de batterij ligt.
Maar ik weet niet hoe ik dat moet doen. De batterij eruit halen? Waar kan ik de batterij vinden? Hoe ziet ze eruit. Heb al eens gekeken, maar vindt niets.

Bedankt

Griet,

de Bios MOET een mogelijkheid hebben om wijzigingen op te slaan ( vaak F10 ). Zou die er niet zijn, dan zouden foutieve instellingen nooit kunnen worden aangepast,: zoeken dus.
Kun je deze mogelijkheid niet vinden, meld dan even het type van je Bios

De batterij is een knoopcel ter grootte van een euro in de kleur nikkel : deze kun je vervangen, wanneer na het bewuste opslaan de instellingen niet worden onthouden

Succes

BIOs

Ik heb nog steeds geen mogelijkheid gevonden om op te slaan. De computer heeft volgende bios:
dell computer corporation system 450/M setup bios version A08

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan