Computer versnellen ? Ho maar ..... !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ommeren

Banned
Lid geworden
8 aug 2007
Hoi,

Ik heb een USB-stick met 8Gb.
Zodra je die onder Vista in een sleuf douwt, krijg je de optie 'Mijn computer versnellen, met Windows ReadyBoost' ....
Dit heb ik gedaan.
Dit 'werkte' in zoverre, dat ik geen merkbare verbetering in de perfomance van mijn notebook had, maar problemen gaf het ook niet ....
Gáf moet ik zeggen, want toen ik vanmorgen de notebook weer startte .... een BSOD met de melding van een 'Corrupte geheugendump' waarbij de notebook bij herhaling opnieuw opstartte met steeds ditzelfde resultaat.
Pas toen ik de stick verwijderde en hierna opnieuw opstartte ging het weer goed.
De stick kan ik echter niet meer gebruiken, want zodra ik die na het startklaar zijn van Vista in het USB-slot steek, start Vista accuut opnieuw op met opnieuw hetzelfde resultaat als hiervoor beschreven.
Vervolgens geprobeerd de stick te plaatsen op een pc met Windows XP, nadat deze uiteraard geheel was opgestart ..... met hetzelfde resultaat: direct bij plaatsen van de stick opnieuw opstarten van de PC, en steeds herstarten na gemeld BSOD ...

Mijn vraag zal duidelijk zijn: wie o wie heeft suggesties voor een oplossing want de geheugenstick is hiermee kennelijk onbruikbaar geworden :mad: ..... !?!?!?!

Of windows er sneller van word ligt aan hoe snel de stick leest/schrijft.
Met de snelheid van de harde schijven van tegenwoordig zal er pas echt iets merkbaar zijn als de stick iets rond de 20/25 schrijft/leest en het liefst sneller,

Met de probleem van het opstarten vraag ik mij af of er mischien een programma op de stick staat waarmee je kunt opstarten, zoals een bestuurings systeem vanaf usb of iets als een bartPE wat problemen zou kunnen geven.

Echter daaraan tegen dat de pc direct opstart na het insteken van de usb stick zou weer kunnen weergeven dat er iets niet goed zou zijn met de connectors (denk dat het zo heet) van of de stick danwel van de laptop.
Gebeurd het zelfde als je er een andere stick insteekt?

Welk merk / type stick is dat?

MyFlash van Adata, gekocht bij de webshop van Computerland.

Ik heb hem eerst gebruikt voor wat data. Geen probleem
Toen van FAT32 geconverteerd naar NTFS en weer eerst data erop geplaatst.
Geen probleem.
En toen dus .... gebruikt om de 'snelheid te verbeteren' ..... waarna ik de stick niet meer kan gebruiken omdat de pc/notebook gelijk afsluit.
Ik ben zo uitgebreid, omdat ik toch niet het idee heb dat er 'hardwarematig' iets aan de hand is, maar met de 'softwarematige' actie van het gebruik voor 'sneheidsverbetering'.

Nu kan ik fout zijn maar volgens mij behoort een usb stick of memory kaart geen ntfs te zijn!?

.

Kan prima hoor, is zelfs aanbevolen voor Ready Boost

Mij staat juist iets heel anders bij, ondersteund door deze faq: Het moet FAT32 zijn. Het is 1 bestand dat geschreven wordt, dus i.c.m. FAT32 is de max. grootte dus 4 GB.

Het feit dat ook XP crasht geeft mij het idee dat er iets behoorlijk mis is met je memorystick:
Ready Boost is gewoon een extra 'swapfile' die geschreven wordt op een FAT32 partitie. Daar hoort XP geen probleem mee te hebben.

Mijn suggestie is de volgende: Kijk met Gparted of je daar de memorystick nog mee kunt zien, en zo ja, kijk of je er nog wat mee kunt bereiken.
O.b.v. Gparted heb ik eerder kunnen afleiden dat bij een memorystick die 'het niet meer deed' het electronische gedeelte het nog deed, maar het flash-geheugen de geest gegeven had.
Kijk ajb. goed uit of je de juiste 'fysieke disk' geselecteerd hebt voor je iets gaat uitproberen, want met Gparted kun je ook de partities van je harde schijf om zeep helpen als je (per ongeluk) daarvoor gekozen zou hebben.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,

Probleem is nu juist, dat het al mis gaat zodra ik die stick in een USB-slot steek.
Want accuut gaat m'n scherm op 'zwart' en start Windows (Vista of XP doet er niet toe) geheel opnieuw op met een bsod tot gevolg en dat blijft zo doorgaan.

Graag interpreteren zoals ik het bedoeld heb: Er wordt geen Vista of XP opgestart. Puur de simpele Unix variant waar GParted onder draait.

Je start op van de GParted LiveCD en je gaat aan de slag om te zien of er nog wat te redden/instellen valt aan de memory-stick. Pas als de computer niet eens wil opstarten van de LiveCD met ingestoken memory-stick, dan de memory-stick terugbrengen naar de winkel (indien garantie) danwel weggooien (indien geen garantie meer).

Edit: Natuurlijk neem ik aan dat het probleem onder XP niet optreedt zodra je een andere memory-stick erin steekt. Is dat wel het geval dan zou er een probleem met je USB-aansluiting(en) kunnen zijn.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
@mrmusic: Dan stellen we vast dat het zowel Fat(32) als NTFS op de memory-stick mag zijn voor gebruik van Ready Boost.

Bedankt voor de info/update. :thumb:

Tijs.

Ik zal wel iets overslaan bij het lezen maar ik weet dat readyboost met fat, fat32 en ntfs om kan gaan.
Wat ik mij echter afvraag is of de usb stick wel ntfs kan hebben.
Ik weet dat er heel veel memory kaarten zijn die als je ze ntfs formateerd ze het niet meer doen, zeker niet meer in fotocamera's of andere apparaten en de kaarten zijn daarna vaak niet meer te repareren, weet niet of usb sticks hetzelfde hebben.
Vraag me ook af waarom je de usb stick die standaard op fat32 staat zou formateren naar ntfs??? Wat zou het voordeel zijn behalve dat ntfs grotere bestanden kan kopieren dan fat32

.

Laatst bewerkt:
@ WhisperTT

"Vraag me ook af waarom je de usb stick die standaard op fat32 staat zou formateren naar ntfs??? Wat zou het voordeel zijn behalve dat ntfs grotere bestanden kan kopieren dan fat32"

Zou de USBstick dan niet beter functioneren in Ready Boost ?

Zoals ik al eerder zei zul je enkel echt een versnelling merken als de stick sneller of gelijk leest als de hd.
Ik gebruik een stick die 30/35 schrijft/leest en ik geloof niet dat hij sneller word als ik hem formateer tot ntfs, trouwens neemt readyboost niet meer dan 4 gig , blijft er 4 gig van de 8 over voor bestanden en dat kan fat32 ook aan.

.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan