Computer werkt te langzaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

leroy9

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2007
Computer werkt te langzaam (harde schijf probleem?)

Hoi,

ik heb sinds gisteren van iemand een Pc overgekocht omdat mijn andere pc veelste oud was. na vandaag alles aangesloten te hebben, kwam ik erachter dat de pc gewoon langzamer is dan hij moet zijn!. ik vermoed zelf vanwege de harde schijf.

momenteel zit er een 40GB harde schijf in, die is opgedeeld in 2'en.
C: 31 GB daar is 2 GB van in gebruik.
F: 5.8 GB en die staat bijna helemaal vol.

en krijg ook steeds ballonnen onder in beeld met: Er is Onvoldoende schijfruimte beschikbaar op station F:

ik wil het probleem dus oplossen door er gewoon 1 geheel van 40 GB van te maken..
maar hoe doe ik dat?

(het liefst zou ik alles dus formateren en opnieuw installeren, maar dat is de eerste 2 weken niet mogelijk) en ik de pc deze week hele dagen voor studie mogelijk heb, moet hij goed werken..

het gaat om dit systeem:
pentium 4 (2.0 ghz)
768 Mb ram geheugen
40 GB harddisk
Nvidia 64 Mb Videokaart
enz enz

iemand een oplossing?

Laatst bewerkt:
Met die programma's die Harry Snor noemt, kun je een andere verdeling van die partities maken, of zoals jij wilt, er één grote partitie van maken. Daar moet je wel een beetje bedreven in zijn, dus ik zou eerst eens kijken op welke partitie Windows XP is geinstalleerd. Normaal is dat op C. En het is altijd beter om naast de partitie met Windows een andere partitie te reserveren voor de opslag van data. Moet je dan ooit Windows XP opnieuw installeren (na een crash bijvoorbeeld) dan gaan je data niet verloren.

Ga eerst eens wat andere opruimingen houden. Ga via Start naar Configuratiescherm, Energiebeheer, het tabblad Slaapstand. Haal het vinkje weg voor de regel "Slaapstand inschakelen".

Ga nu met je muis op Deze computer staan, klik rechts en kies Beheren. Ga dan naar Opslag, Defragmentatie. Selecteer in het rechtervenster de C-schijf en klik op Defragmenteren. Herhaal dat voor de F-schijf.

Klik daarna weer rechts op Deze computer, maar kies nu Eigenschappen. Klik op het tabblad Geavanceerd en vervolgens op de bovenste van de knoppen Instellingen. Klik weer op het tabblad Geavanceerd en onderin beeld op Wijzigen. Selecteer in het venstertje de F-schijf en selecteer het "bolletje" voor de regel "Geen wisselbestand". Selecteer de C-schijf en klik op het bolletje "Door het systeem beheerde grootte".

Sluit alle vensters af. Dubbelklik op Deze computer, klik rechts op de F-schijf, kies Eigenschappen en daarna op het tabblad "Extra". Klik op "Nu controleren" in het vakje Foutcontrole. In het vervolgschermpje zet je een vinkje voor alletwee de regels en dan klik je op "Starten".

Herhaal deze stappen daarna voor de C-schijf. Je krijgt een boodschap dat de controle gestart zal worden bij een volgende (her)start. Sluit alle vensters en herstart de PC. Je krijgt dan een blauw scherm met witte letters met de aankondiging én de start van de schijfcontrole. Dat duurt even. Dat wil zeggen als XP op die C-schijf staat. Zoniet, dan gelden deze opmerkingen bij de F-schijf.

Zijn alle controles uitgevoerd, ga dan via Start, Alle programma's, Bureau-accessoires, Systeemwerkset naar "Schijf opruiming". Selecteer in het venstertje de C-schijf en klik OK. Na het analyseren van de C-schijf krijg je weer een venster, vink alle regels aan en klik OK. Herhaal deze controle voor de F-schijf. Als alle controles zijn afgerond, herstart je de PC. Is de snelheid verbeterd?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan