Computer XP zeer traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kapiteijn

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2008
Hallo,

Ik heb de week mijn oude PC een HW upgrade gegeven met de volgende componenten:
Mobo: ASRock 939 SATAII van een jaar of 2-3 oud.
Processor: AMD Athlon 64 3500+
Geheugen: 1 Gb
Video: MSI NVIDIA GeForce 8400 GS
HD: Samsung HD502IJ SATAII
PSU: 450 Watt

Ik heb de week XP geinstalleerd tot en met SP3 met de laatste updates.
Office 2007
AVG freeware.

Ik ben niet van plan om de PC voor gaming te gebruiken, dus heb ik alles eenvoudig en goedkoop gehouden.
De HD heb ik op de SATAII poort aangesloten en staat in IDE mode.
De installatie van XP verliep vlekkeloos, al liep ik in eerste instantie tegen wat problemen aan met de HD die niet werd gezien door de XP setup.

Nu heb ik het volgende PROBLEEM:

De PC start snel op, maar als hij eenmaal is opgestart, zit er geen gang meer in.:(
Na het openen van een applicatie, gebeurt er eerst helemaal niets, zelf geen HD activiteit en de CPU usage is 0%.
Pas na een minuut oid, komt de applicatie op, maar blijft dan weer direct "hangen"als ik iets aanklik, bijvoorbeeld een email wil openen in Outlook.
Ik heb de prestatie grafiek openstaan en daar zie je totaal geen CPU activiteit tijdens het "hangen".
Na enige tijd wachten gebeurt er wel weer wat, maar het schiet niet echt op.:mad:
Ook na CTRL+ALT+DEL duurt het eeuwen eer het taakbeheer opkomt......

Wie kan mij helpen?!

Klink mij in de oren als een driver probleem. Heb je wel drivers geinstalleerd? kijk even in apparaatbeheer of er vraagtekens staan en kijk ook even of je nog een driver cd hebt. Dan kan je ze vanaf de cd installeren. Zo niet even kijken bij de site van de fabrikant van de pc en daar je drivers vandaan halen.

Klink mij in de oren als een driver probleem. Heb je wel drivers geinstalleerd? kijk even in apparaatbeheer of er vraagtekens staan en kijk ook even of je nog een driver cd hebt. Dan kan je ze vanaf de cd installeren. Zo niet even kijken bij de site van de fabrikant van de pc en daar je drivers vandaan halen.

Alle driver zijn correct geinstalleerd en met de laatste driver versies.

Ik heb ondertussen even in de system logs gekeken en zag dat deze al helemaal vol liep met fout meldingen over de Service: Pml Driver HPZ12-service.
Vervolgens heb ik eens gegoogled op HPZ12 en blijkt dat deze service heel vaak soortgelijke problemen geeft.
Ik ga morgen deze service een disablen en zien wat er gebeurt.

Oplossing gevonden, ik heb AVG free antivirus eraf gekieperd en huppa, gaan met die banaan.:thumb:
Nu nog een ander Antivirus installeren, maar ik weet nog niet welke.

Tot die tijd uitkijken met internet!

Ik zelf gebruik avast, ook gratis en zelf nog nooit een probleem mee gehad.

avast maakt stiekem ook de nodige programma's tezamen traag kijk eens naar nod32 of die nieuwste norton schijnt voor het eerst ook eens niet vertragend te zijn tijdens het opstarten..
kost wat maar dan heb je wel een goed beveiligde pc..
succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan