computer zoemt raar bij openen bestand/programma

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cornell2

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2007
Ik heb een vreemd probleem met mijn computer.
Een tijdje geleden bewerkte ik een foto, en toen ik daarna het bestand opende (of alleen al het voorbeeldje wou laten geven), ging de computer heel raar doen.
Hij zoemde ongeveer 3 seconden lang, en vervolgens had de computer weer 3 seconden het normale geluid, en daarna zoemde hij weer 3 seconden. Verder reageerde de computer bijna niet, heel langzaam werkte hij zeg maar. Dit ging een tijdje zo door, en vervolgens kreeg ik een BSOD. Ik dacht: zal wel aan het bestandje liggen, dus even mijn backup met de originele foto eroverheen gezet, en het probleem was over. Niets aan het handje.

Nu heeft mijn zus op haar account hetzelfde probleem, alleen is niet helemaal duidelijk om welk bestand het gaat. Zowiezo gaat dat rare gebrom tijdens het aanmelden al beginnen, dan bromt hij ongeveer 8 keer, en vervolgens gaat de computer gewoon weer verder. Vervolgens met het openen van IE doet hij weer zo, 8x een brom van 3 seconden.
In die tijd doet de computer ook niets, en staat zolang hij bromt ipv de startpagina een wit scherm. Met outlook hetzelfde probleem, maar het geval kan zijn, dat outlook steunt op IE en daarom het probleem daar ook is. Firefox doet het wel normaal.

Een heel vreemd gedoe vind ik zelf. Ik wist ook niet erg goed onder welk kopje ik hem in het forum moest plaatsen, maar heb gegokt op dit onderwerp.

Weet iemand wat het probleem is? En vooral: weet niemand hoe het probleem kan worden opgelost, zodat het niet weer gebeurd?

Het lijkt míj een fan die in onbalans is ...en zoals jij het beschrijft, elke keer na een bewerking of uitvoering van een programma, doet het me aan de processorkoeler denken.
Es kijken of er ook stof aan de fan gekleefd zit, het hoeft maar een heel klein beetje te zijn, maar is vaak een bron van ellende.

Als je dan toch de kap eraf hebt, kijk dan ook even naar de andere fans die in je systeem zitten, en uiteraard het koelblok op je processor niet vergeten schoon te maken.

Wellicht dat je da fan van de voeding dan ook iets aangezet is met stof, maar of het genoeg is om te cleanen?

Veel succes in ieder geval.

als het echt een hoge zoem is dan is het in 80% het geval dat je voeding het gaat begeven.
ik raad aan deze even te testen door meten door een monteur/kennis die een multi meter heeft.

kijk een naar je cpu gebruik tijdens het gebrom, en welk proces het evt veroorzaakt

Het lijkt míj een fan die in onbalans is ...en zoals jij het beschrijft, elke keer na een bewerking of uitvoering van een programma, doet het me aan de processorkoeler denken.
Es kijken of er ook stof aan de fan gekleefd zit, het hoeft maar een heel klein beetje te zijn, maar is vaak een bron van ellende.

Als je dan toch de kap eraf hebt, kijk dan ook even naar de andere fans die in je systeem zitten, en uiteraard het koelblok op je processor niet vergeten schoon te maken.

Wellicht dat je da fan van de voeding dan ook iets aangezet is met stof, maar of het genoeg is om te cleanen?

Veel succes in ieder geval.

Ik heb hem nog niet zo heel lang geleden schoongemaakt. Het is ook alleen bij het account van mijn zus, en de vorige keer was het probleem opgelost door het bestand met een ander bestand te overschrijven (dat was trouwens wel op mijn eigen account).

Ik denk bijna zeker te weten dat het de schijf is, die het geluid veroorzaakt.
Dat is het enige computercomponent dat een geluid geeft als reactie op een activiteit van de software. De fan van voeding of van processor reageer minder direct op een actie van de gebruiker.
Probeer in elk geval de S.M.A.R.T. van de schijven in gebruik te nemen. (dit doe je via de BIOS. - S.M.A.R.T. is een functie van de meeste harde schijven die kan waarschuwen als er delen van de vaste schijf niet meer zo stabiel zijn. Als het goed is geeft S.M.A.R.T. bij het opstarten melding van de gezondheid van de schijf.

Zorg in elk geval voor een goeie backup, want ik voorspel je een crashende HDD binnenkort.

kijk een naar je cpu gebruik tijdens het gebrom, en welk proces het evt veroorzaakt

Het cpu zakt tijdens het brommen naar 2%, en schiet regelmatig (volgens mij aan het eind van de brom) even naar ong. 20%, daarna schiet hij weer terug naar de 2%.
De cpu-grafiek ziet er uit als in bijlage.

Ik heb enkele maanden geleden een ext. harde schijf gekocht, met een handig backup-programma, waardoor ik al de documenten van alle accounts op die schijf heb staan.
Dus al mijn gegevens zijn veiliggesteld, mocht de computer toch crashen.

Bijlagen

• Taakbeheer.JPG
    Taakbeheer.JPG
    49,2 KB · Weergaven: 42
Ik denk bijna zeker te weten dat het de schijf is, die het geluid veroorzaakt.
Dat is het enige computercomponent dat een geluid geeft als reactie op een activiteit van de software. De fan van voeding of van processor reageer minder direct op een actie van de gebruiker.
Probeer in elk geval de S.M.A.R.T. van de schijven in gebruik te nemen. (dit doe je via de BIOS. - S.M.A.R.T. is een functie van de meeste harde schijven die kan waarschuwen als er delen van de vaste schijf niet meer zo stabiel zijn. Als het goed is geeft S.M.A.R.T. bij het opstarten melding van de gezondheid van de schijf.

Zorg in elk geval voor een goeie backup, want ik voorspel je een crashende HDD binnenkort.

Ik denk dat je gelijk heb.
Ik heb nl het volgende gedaan. Met het opstarten op DEL gedrukt (= CMOS Setup Utility). Daar kon je in een menu "PC Health Status" kiezen. En daarna kreeg ik een lijst met voltages enz. Onderaan stond "System Fan Fail Warning" die stond op disable. Heb ik op Enable gezet. Vervolgens opgeslagen en afgesloten, vervolgens begon de computer aanhoudend vreselijk te "piepen". En waar normaal "check system healt OK" stond bij het opstarten, stond ipv OK een "!". Ik heb het dus maar snel weer teruggezet. Ook even CPU Fan Fail Warning, op enable gezet, maar dan gebeurt er niets, dus dat zit wel goed.

Dus er is wel iets mis met het systeem...
Wordt dat een nieuwe computer kopen?

Het probleem is al opgelost!

Ik heb vandaag een nieuwe computer uitgezocht. Was toch aan een nieuwe toe: mijn huidige is 7 jaar oud.

Bedankt voor de medewerking!

Dat is het enige computercomponent dat een geluid geeft als reactie op een activiteit van de software.

Ik heb jaren geleden nog een hele leuke ander component gevonden: de floppy drive. Klant had een link in z'n startmenu naar A:\ staan en iedere keer bij het openen van het menu werd de floppy even aangesproken.

Aangezien hier ook stond dat de PC even vast zat, zou het me niets verbazen als dat het probleem was...

Ik heb jaren geleden nog een hele leuke ander component gevonden: de floppy drive. Klant had een link in z'n startmenu naar A:\ staan en iedere keer bij het openen van het menu werd de floppy even aangesproken.

Aangezien hier ook stond dat de PC even vast zat, zou het me niets verbazen als dat het probleem was...

Nee, dat is het probleem niet. De system check zei al genoeg... Het is ook bij het openen van IE.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan