computerscherm geeft zeer laat beeld - opstartproblemen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lijn
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lijn

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2007
Ik heb het volgende probleem.

Als ik de computer aandoe duurt het heel lang voor er beeld is. Ik heb een 1 jaar oude computer (medion) met Windows 8 erop. Als ik opstart - gebeurt er 10 minuten niets anders dan dat het computerkastje 'aan gaat' en zoemt maar het scherm geeft alleen maar een blauw knipperend licht middels het aan/uitknopje (geen beeld via het scherm). Na 10 minuten - als ik het helemaal beu ben - sla ik wat op het toetsenbord, beweeg de muis en dan eindelijk komt er het inlogscherm (waar ik wachtwoord moet intypen om de computer op te starten). Nooit verschijnt windows opstart scherm of anderszins.

Als de computer aan is en ik de computer een uur aan wil laten staan om daarna door te werken maar het scherm uitzet, is er hetzelfde probleem. Als ik het scherm aanzet komt er geen beeld, en blijft het scherm met het aanknopje alleen maar knipperen . Vaak wil dan helemaal niet meer het scherm met beeld opstarten - ook niet als ik op toetsenbord sla of muis klik. Enige dat resteert is dan de computer helemaal uitzetten en opnieuw opstarten waarna weer het eerste proces zich herhaalt.
Het is niet normaal en uitermate frustrerend omdat het allemaal veel tijd kost.

Wie kan dit rare langzame opstarten verhelpen? Naar mijn idee is niet het scherm kapot??

Heb je slaapstand / sluimerstand aanstaan?

Configuratie scherm -> 'Weergeven op Kleine pictogrammen' -> Energiebeheer
Dan heb je 'Wijzigen wanneer de computer in slaapstand gaat'.

Krijg je 2 opties 'Het beeldscherm uitschakelen na' en ; De computer in slaapstand zetten na'. Zet die allebei op 'Nooit'.

Hopelijk lost dit het op voor je.

Als je je computer uitzet moet je echt via Start -> Uitschakelen doen.
Niet via de knop op de computer of welke andere manier dan ook.

nee hij staat niet op slaap/ sluimerstand. Ik weet dat ik de computer niet anders uit kan zetten dan met de startknop maar dat gaat niet omdat er geen beeld is, oftewel ik kan het niet anders doen dan dan maar de computer uitzetten.

Laatst bewerkt:
Na 10 minuten heb je wel beeld zeg je toch?

Dan kun je hem dan toch normaal afsluiten?

Bij het opstarten van de computer krijg ik uiteindelijk beeld na 10 minuten. maar als ik tussentijds van de computer weg ga en het scherm uitzet dan wil er geen beeld meer komen en moet ik de computer opstarten middels aan/ uit knop. uiteraard zet ik nooit meer het scherm uit maar dat is toch wat onhandig. zo zou het toch niet moeten werken? 10 minuten opstarttijd (soms zelfs 15) is echt niet normaal. heb al in 20 jaar vele computers versleten en nooit dit probleem gehad.

Heb je bij deze computer een herstel CD / partitie?

Je kunt het beste denk ik een backup maken van al je bestanden en je computer opnieuw installeren.

Mogelijk is er met updaten etc. iets verkeerd gegaan.

Je kunt eventueel met systeem herstel ook een herstelpunt kiezen van toen het nog goed was en je computer terugzetten naar toen.

Als er iets met de videokaart zou zijn zou er toch helemaal geen beeld verschijnen? of zou dat het kunnen zijn?

Hallo

Sluit dit scherm eens aan op een andere p.c. ...

Op een laptop kan/mag uiteraard ook ...

De bedoeling is om te controleren of het scherm direkt beeld geeft , en geen voedingsprobleem heeft ...

Jammerlijk genoeg geen vermelding ouderdom/typenr scherm.

Peter

heb helaas geen 2e scherm maar inderdaad goede suggestie. zal eens aan buren vragen of ik even kan checken...
heb wel een laptop... kan een vaste desktop gekoppeld worden aan een laptop?

Het scherm is trouwens een syncmaster 940nw van samsung. ik denk paar jaar oud...

Laatst bewerkt:
Als er iets met je videokaart is dan doet hij niet zo nee.
Of hij doet niets, of hij geeft strepen etc.

Kun je de stroom kabel van de computer eruit halen, deze 5 minuten eruit laten en daarna weer terug erin doen.

Daarna de computer aanzetten en opletten of je de POST/BIOS ziet laden.

Dat ziet er ongeveer zo uit:
POST-error.gif

Of het is een groot plaatje van ASUS/MEDION/etc. Ligt eraan waar het moederbord van is zoals dit:
post-127844-1253416372.jpg

Dus zie je de POST/BIOS of is het eerste dat je ziet het login scherm.
Denk eraan dat je je scherm aan hebt staan voordat je de computer aan zet en dat de POST/BIOS meestal maar 2 seconden duurt. Dus goed opletten!

Hallo

"syncmaster 940nw van samsung. ik denk paar jaar oud..."

Al ettelijke van hersteld , met +/- dezelfde symptomen ... 3 tot 5 jaar oud ... (voeding start moeilijk op)

Defekte voedingscondensatoren ...

1000µF 470µF + nog enkele andere die ik mij niet meer herinner waren defekt in de voeding.

De defekte condensatoren waren van het "merk" "sam young"

Kosten niet veel ... staan meestal bol of lekken elektroliet.

Indien het bovenstaande voor u chinees is ... laten doen door iemand met de nodige ervaring.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit leest iets aan deze info ...

Peter

Laatst bewerkt:
even een reactie op Hans: ik heb de computer uit gezet, stroom eraf 7 minuten - toen snoer er weer in, opgestart. in 2 seconden kreeg ik 'medion' in beeld en paar seconden erna het inlogscherm. Geen bios of anderszins, óók niet 10-15 minuten wachten... (?)

reactie op VDK - als het aan het scherm zou liggen dan zou het toch niet meteen opstarten als ik de hele voeding er 7 minuten uit trek?

Ik denk dus inderdaad dat je je computer steeds is sluimerstand zet en dat daarom het opstarten zolang duurt.
Je krijgt dan namelijk ook geen POST/BIOS.

Overigens is het medion logo dat je zag is de POST/BIOS

heb nog een keer naar je eerste instructie gekeken betrffende energie stand en je hebt gelijk - die staat op 10 minuten sluimer... ? Raar want bij de knop computer in slaapstand zetten: staat 'nooit' (bij uitschakelen scherm en slaapstand). kennelijk zijn dat 2 verschillende knoppen?!
heb nu ook de energie op nooit gezet. Zou dat inhouden dat het probleem dan is opgelost?
ik ga meteen proberen...

als ik computer nu uitzet via startknop en dan weer opstart - start meteen medion en het opstartscherm. Het lijkt alsof het probleem is opgelost...? Ga nu een half uur het scherm uitzetten.. als dat daarna gewoon wil opstarten dan denk ik dat het probleem is opgelost!! Zou echt super zijn.
ik laat het je weten.. :-)

Laatst bewerkt:
Hallo

"reactie op VDK - als het aan het scherm zou liggen dan zou het toch niet meteen opstarten als ik de hele voeding er 7 minuten uit trek? "

Ik denk dat je hierover hebt gelezen ...

"Sluit dit scherm eens aan op een andere p.c. ... (reply #9)

Op een laptop kan/mag uiteraard ook ...

De bedoeling is om te controleren of het scherm direkt beeld geeft , en geen voedingsprobleem heeft ..."

Mocht het inderdaad "slechts" een softwareinstellingsprobleem zijn .... des te beter voor u.

Weet je meteen ook wat de symptomen zijn van een scherm met voedingsproblemen , en de mogelijke oplossing.

Peter

Laatst bewerkt:
ik heb het idee dat t werkt ! Dank je wel voor de tips!!!!

helaas, vanochtend bij het opstarten gewoon weer dezelfde problemen. Wilde de computer voor werk opstarten maar na 14 minuten maar vertrokken. Geen beeld...
Als iemand nog een suggestie heeft, graag? Word er moedeloos van.
Zal komende tijd kijken of het puur aan het scherm ligt en een ander scherm eraan koppelen. Heb ik helaas niet zo voorhanden. kom daar zsm op terug.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan