Computerstoring

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Berichten
1.192
Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen, dus zet ik 't onder besturingsystemen/winXp.

Al een paar maal als ik m'n computer aan wil zetten krijg ik 't verschijnsel dat alleen 't controlelampje gaat branden,
met 't andere lampje dat 't systeem bezet is.
Zwart scherm, niets verder. Als ik opnieuw opstart, hoor ik een raar bromgeluidje en gaat er één even uit.
Verder twee brandende lampjes. Uitzetten gaat alleen door de stekker eruit te halen.

Eerst dacht ik dat 't m'n monitor was want een paar dagen geleden deed ie ook al zo raar.
Maar toen begon ie na een uurtje toch weer te werken.

Computer is gloednieuw, nauwelijks gebruikt, toch wel regelmatig. 1 jaar oud.
WinXpHome Edition 2006 WinkelEditie.

:confused:
 
Nee, ik had 't over een WinXp computer.
De thread verwijst naar een tweede computer met win98.
;)
Ik begrijp Uw verwarring.
:)
 
Nadat ik bijna dacht dat 't over was, blijkt toch de verbinding tussen m'n computer en de monitor niet te werken.
Gelukkig zit er op 't MoBo een VGA aansluiting, zodat ik weer wat zicht heb.

Aida32 vermeldt eerst een RADEON 256 ATi videokaart
nu een soort vga aansluiting extreme video.

Zou m'n video kaart nu al stuk zijn na een jaar?
:(
 
Als ik het goed begrijp is je probleem dat je monitor soms zwart bleef na het opstarten van je PC, of af en toe zwart blijft en dat via Aida32 twee verschillende video-kaarten zijn vermeld? Ga om te beginnen (als je monitor het weer eens doet) naar Apparaatbeheer en kijk dan bij Beeldschermadapters.
Geen gele of rode icoontjes? Welke beeldschermadapter wordt er vermeld?

NB: heb je bij de PC ook een aantal CD's meegeleverd gekregen? Zit daar een CD van ATI bij met drivers voor je video-kaart?
 
Nadat m'n computer weer 'ns opstartte zonder dat 't scherm oplichtte, heb ik getracht om een andere monitor op de videokaart (radeon 256) aan te sluiten, en deze werkte ook niet.

Voor de duidelijkheid:
Er staat een Samsung Syncmaster aangesloten op de videokaart.
Deze doet 't soms niet, maar eerst gewoon wel. Vandaar m'n verwijzing van Aida32 naar een RADEON 256.
Pas gisteren zag ik dat er nog een aansluiting voor een beeldscherm op zat, maar die komt van 't mobo. En werkt via een VGA kaart. Dan vermeldt Aida32 ook een VGA kaart.

't Is dus eerder iets van een videokaart die plotseling geen signaal meer geeft.
:confused:
 
Ga om te beginnen (als je monitor het weer eens doet) naar Apparaatbeheer en kijk dan bij Beeldschermadapters.
Geen gele of rode icoontjes? Welke beeldschermadapter wordt er vermeld?

NB: heb je bij de PC ook een aantal CD's meegeleverd gekregen? Zit daar een CD van ATI bij met drivers voor je video-kaart?

Edit: of van een andere beeldschermadapter?
 
Laatst bewerkt:
Apparaatbeheer vermeld bij overige apparaten 2 gele vraagtekentjes.
Een voor een PCI Device en één voor de Videocontroller(VGA-compatible).

Dit komt omdat ik nu een andere monitor aansluiting in gebruik heb genomen.
Omdat ik deze uitgang nog niet heb gebruikt zoekt WinXP nu naar de drivers.
Maar ik heb nu wel beeld.
De andere monitor uitgang van de RADEON256 geeft geen signaal.

Ik heb bij de computer wel de WinXP Home Edition gekregen.
De videokaart werd geïnstalleerd met een Club3D ATI Manual kaart.

Wanneer ik deze gebruik om de drivers opnieuw te installeren, blijft 't scherm donker op de videokaart uitgang.

:(
 
Waarschijnlijk staat in je BIOS de Onboard-Viedeokaart ingeschakeld. waardoor je systeem niet goed weet welke videokaart er gebruikt moet worden. ( ga eens na of je in de BIOS de instelling Primary Graphics Adapter kan vinden, & deze dan op AGP zetten indien mogelijk.
 
Ook dien je eerst de chipsetdrivers te installeren, alvorens je de AGP kaartdrivers kunt installeren, en volledig kunt benutten, nu draait hij op de standaard windows drivers.

Overigen worden bij de wat recentere moederborden, de onboard videokaart uitgeschakeld, als je er een AGP/PCI-E kaart erin zet.
 
@Lange Pier:
Ik stelde voor om het BIOS in te duiken, omdat het beeldscherm wel werkt op de aansluiting op het MoBo, wat erop wijst dat deze niet automatisch wordt uitgeschakeld door het installeren van de andere videokaart.

De drivers installeren zal idd geen kwaad kunnen :D
 
Bedankt voor Uw reakties.
Ik zal 't 'ns nachecken.

Blijft m'n verwondering.
Hij heeft 't al een jaar op de videokaart goed gedaan.

:rolleyes:

't Wordt nog een beetje vreemder, als ik opnieuw opstart doet de onboard video kaart 't niet meer en de RADEON X550 weer wel? Ik krijg geen kans om de BIOS op te starten.
 
Laatst bewerkt:
Nadat ik de kast van decomputer heb opengemaakt, en de radeon550 kaart 'ns goed bekeken te hebben, zie ik dat 't verloop stekkertje wat gammel zit.
Aan de buitenkant is er niets van te zien.

Ik dus blij dat ik 't euvel onderschept heb. Maar dat is van korte duur.
De fan van de videokaart draait, M'n monitor draait weer op dezelfde uitgang van de video kaart, alleen

Ik krijg de drivers niet meer geïnstalleerd.
Telkens als ik de ATI kaart met de cd opstart, komt 't ATI beeldscherm stuurprogramma, welkom: de Radeon 550 wordt wel herkend, maar wordt onderbroken door:

Setup kon de installatie niet voltooien.
Probeer de weergave adepter in te stellen met een standaard VGA stuurprogramma alvorens setup uit te voeren.

OK , Ik ga naar configuratiescherm, onder geluid-video-spelletjes, en probeer daar dezelfde drivers voorWINXP te installeren met dezelfde foutmelding.Zelfs in veilige modus blijft de melding dat er tijdens een neven operatie iets fout is gegaan, en sluit dan af met :
verkeerde parameter.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe drivers van Internet gedownload, maar ik kan de grafische kaart niet installeren.
Alle drivers worden één voor één geïnstalleerd, behalve 't laatste stukje.
Daarna volgt : Er wordt een verkeerde parameter gebruikt.
:confused:
Maar ik kan de parameter nergens instellen, dat doet Win InstallShield.
 
Ik kan in de BIOS enkel een keuze maken uit:

PCIE Graphics (PEG)
Ext PCI Graphics
Auto

elke keuze die ik maak, wordt opgevolgd door 't opstarten van de RadeonX550.
Als alle drivers dan geladen zijn, krijg ik de foutmelding:

Er is een fout opgetreden tijdens het installeren van het apparaat.
De parameter is onjuist.

Als ik Aida32 raadpleeg over de twee stadia van dit geval, krijg ik in reportB wel een vreemde foutmelding:
http://members.home.nl/gimli/ReportA.htm
http://members.home.nl/gimli/ReportB.htm

Zou ik WinXp opnieuw installeren?
Ik kan me niet voorstellen dat een computer van een jaar oud, en nauwelijks gebruikt nu al de videokaart begeeft.

:(
 
Zet eerst in de bios de ext pci-e uit, en de PEG op enabled, hang de monitor aan de onboard video kaart, na aanzetten de Intel chipsetdrivers installeren, die op de cd van het moederbord staan, meestal een bestand, eindigend met inf.

Reboot, en zet in de bios die onboard weer uit, die PEG, en hange de monitor weer aan de geplaatste kaart, en reboot opnieuw, en probeer weer die drivers ervoor te installeren.


Je hebt namelijk de videocontroller drivers nodig die zit in de southbridge van de chipset, en ik vermoed dat die informatie in die Intel chipset drivers staan, en dat na de installatie ervan, wel de videokaartdrivers, voor de insteekkaart geaccepteerd worden.
 
Bedankt voor je antwoord, LangePier

Als ik 't report van Aida32 raportB bekijk denk ik dat ik beter WinXp opnieuw kan installeren.
Ik weet nl. niet waar ik die Intelchipsetdrivers kan vinden.

Nu blijft ie telkens via de videokaart opstarten, niet via 't MoBo vga, welke instelling in de BIOS die ik ook kies.
 
Goed, Ik haal m'n videokaart los (want de VGA van 't MoBO wilt niet) zet de BIOS voor Video op auto. Ik installeer die intelchipset driver, deze worden met succes geïnstalleerd.en m'n computer start op via' t MoBO.

In apparaatbeheer staat nog steed een vraagteken bij PCl en Video kaart. Maar de monitor doet het. De VGA kaart die gebruikt wordt is Intel Extreme Graphic 3.

Daarna plaats ik de videokaart weer in 't MoBo en start via deze VGa de computer op.
Vervolgens komt er weer 't opstartschermpje met nieuwe hardware gevonden.

Er is een fout opgetreden tijdens 't installeren van"'t apparaat.
De parameter is onjuist.
 
Inderdaad, ik had de opstart CD voor de Grafische kaart.
Maar ik moest eerst de Intel Express Installer gebruiken.
Daar krijg ik een opstartscherm:

Microsoft9 - install succeeded.
Inte(R) GraphicMediaAccelerator - failed
Intel(R) PRO Network Connections - succeeded
Audio Driver - succeeded
Intel(R)Desktop Utillities with Intel(R) ActiveMonitor - failed.

De twee vraagtekentjes bij PCI kaart en Video zijn weg.
Maar zodra ik bij beeldscherm instellen de juiste videokaart drivers installeer:

opstartschermpje van RadeonX550,
verkeerde parameter.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan