Computerstoring

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Berichten
1.192
Opnieuw 't zelfde probleem met m'n WinXP Home Edition computer.
Ik gebruik deze computer niet veel ( om 'm nieuw te houden)
Dus zet ik 'm af en toe eens per week aan om wat gegevens mee op te halen.

Helaas heeft ie de vervelende neiging om 9 van de tien keer goed op te starten.
De tiende keer echter krijg ik alleen een zwart scherm....(?!)
Veel kan ik er dan niet aan doen want ik heb geen informatie. Alles lijkt gewoon te werken,
maar ik krijg geen signaal door naar 't beeldscherm. Monitor goed, zelfs een andere monitor geprobeerd, geen signaal via de videokaart.

Eerst kon ik nog de on board monitor uitgang gebruiken, maar die geeft ook geen signaal.
Alle lampjes branden, maar er lijkt een video signaal defekt.

Probleem eerder beschreven:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=275740&highlight=gimli

Wat nu?
:(
 
Het zou natuurlijk ook een instabiele voeding kunnen zijn.
Wat zijn de specificaties van de pc (wat zit er allemaal in?) en welk merk en type voeding zit er in de pc?
 
Hoi,

Ik zou het volgende doen:

- pc uit, en de 'losse' vga-kaart verwijderen
- monitor weer op 'interne' vga
- bij aanzetten pc in de bios de pcie-modus inschakelen (als dat niet al automatisch gebeurt ...
- nu: de mogelijke software van de ATi Radeon verwijderen via het configuratiescherm > software en hierna ook de map onder programfiles verwijderen
- dan: ccleaner draaien
- nieuwste drivers downloaden en uitpakken (goed onthouden in welke map je de uitgepakte bestanden zet; doe ik daarom vaak in een tijdelijke map op het bureaublad en niet in temp .... nogwat o.i.d.
- nu: pc weer uit, grafische kaart er weer in; monitor hierop
- pc weer aan en bij het starten in de BIOS weer voor je externe grafische kaart kiezen, vergeet niet te wijzigingen in je bios te saven als je reboot (dat wordt nog wel eens over het heufd gezien .....)
- bij het starten van WinXP wordt mogelijk gevraagd naar het stuurprogramma, waarbij je ook laat zoeken in de hiervoor genoemde map .....
- zo niet dan moet je w.s. een setup draaien vanuit de map met uitgepakte bestanden

Het 'zou' nu goed moeten werken.
Voeding instabiel? Grafische kaart tóch een incidenteel mankement?
Je zou nog één optie kunnen proberen: een grafische kaart van iemand 'lenen' of uit een andere pc van jezelf en kijken of dit wél goed blijft werken.
Dan ligt het w.s. tóch aan de bestaande grafische kaart en zou ik er persoonlijk niet te lang mee gaan mieren.
Je hoeft - gezien je gebruik - geen echt grote investering te doen ......
 
Laatst bewerkt:
Een instabiele voeding lijkt me sterk want dan zouden er geen lampjes branden.
Eerder een instabiele garantieperiode dan...
Maar goed, wat zit er in?



Wat ik niet kan volgen is de stoplicht neiging van 't apparaat.
Bedankt voor je antwoord v. Ommeren.
Ik wil 't graag proberen, maar ik zit met 't euvel dat ik niet goed kan zetten waarom ik een
toestel van een winkelier koop, wat na de garantie en nauwelijks gebruik mij de brui geeft.
Als dit nieuw voor me zou zijn na 2 jaar dan zou ik er nog wat van begrijpen.
Maar dit is al eerder voorgekomen, en dan vind ik dat er beter door een mechanieker naar
gekeken zou moeten worden.
Ook al heb ik er wel wat verstand van, een auto die ik terug naar de garage moet gaan douwen
om m'n garantiebewijs te gaan halen (die natuurlijk al voorbij is) vind ik ook niet snugger.

Punt is alleen dat de winkel zo'n 20km verderop ligt, en da's verder dan m'n fiets.
:)
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk 'Databyte'?? :confused:
Met een instabiele voeding bedoel ik dat één van de spanningslijnen afwijkt, daarmee kan de pc redelijk opstarten alleen één van de onderdelen zal dan te weinig spanning krijgen en niet juist functioneren.

Overigens, ik zou je rapport maar een beetje aanpassen als ik jou was, ook je activatiecode en dergelijke staan er in.
 
Hoi,

Het feit dat je die pc nauwelijks gebruikt kan je nu nét de das omdoen ..... :p
Ik werk nu zo'n 15 jaar in de ict en heb onder andere vele nieuwe pc's de revue zien passeren.
Als mensen mij vragen of een langere garantietijd dan één jaar 'zin' heeft, dan zeg ik volmondig NEE. Het risico in verhouding tot de extra garantie-afkoop, dat is dan de 'afweging' Voorbeeld: een pc voor 600 euri en een uitbreiding met twee jaar garantie voor 90 euri .... da's 15% van de aanschafprijs!
Als er iets met (een onderdeel van) een pc en notebook niet in orde is dat onder garantie valt, blijkt dat in de regel al in korte tijd en zéker binnen een jaar.
Er is dan 'af fabriek' veelal iets mis met de betreffende component. Soms komt het voor (zoals met het mobo van mijn - Medion - pc) dat dit na een jaar, in mijn geval bijna twee jaar, optreedt. Maar dat is eerder uizondering dan regel.
In jou geval heb je de pc te weinig gebruikt, anders was je er w.s. al veel eerder mee terug naar de leverancier gegaan.
Nogmaals er is maar één manier om te controleren of het euvel in de videokaart zit .... tijdelijk vervangen door een andere en zien of het dan weer optreedt.
 
Inderdaad Databyte. Er zit een voeding in van 300 watt . Dat lijkt me voldoende voor de geïnstalleerde componenten. Ik kan er niet direct een oorzaak voor de malfunktie in zien.
Ik wil geen betweter zijn, maar een instabiele voeding , zoals ik die eerder heb vervangen was ouder dan 2 jaar. Deze ziet er nog piekfijn uit, draaiende fans.
Ik heb geen stabilisator meter, maar ik denk niet dat 't daar aan ligt.
.
v.Ommeren, ik heb de videokaart verwijderd en getracht op de onboard video te draaien.
Zonder succes. Ik krijg 't gevoel dat door 't opstarten van WinXp zonder deze met afsluiten af te zetten wat door elkaar is geschud zodat ik niet meer de normale opstartprocedure kan volgen. OOk je advies om een andere videokaart te gebruiken zal niet gaan omdat winXp deze eerst zal moeten installeren.
Dus 't blijft een kast met brandende lampjes, een kort bromsignaal tijdens 't inschakelen en verder niks.
 
Kom hier langs, dan testen we even met een andere voeding, 300watt is niet overdreven zwaar, zeker niet als het een B-merk is.
 
Ik heb alles nog 'ns nagechekt, kabeltjes nagekeken, fans schoongemaakt.
En weer heb ik dezelfde stoplicht werking, computer start gewoon op, niks aan de hand.
Ik begin me een aardige digitale verkeersagent te voelen, alleen een computer heeft altijd nog z'n beide mogelijkheden zijn waar, naast ja of nee.

Als ik nou alleen nog begreep waarom beide mogelijkheden ook niet waar konden zijn, dan wist ik in 't vervolg waar ik moest zoeken.

:shocked:

Vraag opgelost, bedankt voor 't meedenken.
:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan