• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Conditional format met meerdere variabelen en aparte specificaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

hvdstam

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2011
Bekijk bijlage Vraag automatische controle adhv conditional format en formule.xlsHoi, wie oh wie kan mij helpen met het volgende.
Ik wil verschillende producten controleren met ieder aparte criteria. Dmv conditional format wil ik dat de cellen automatische meekleuren adhv de ingevoerde waarde
In de bijlage is duidelijk te zien wat ik bedoel, alleen lukt het mij niet automatisch.
Of moet dit met een of andere formule?

pH criteria
product ≤ ≤ ≥ ≥
A en B 4,9 5 5,2 5,4 5,5
C 5 5,1 5,3 5,5 5,6

Cheers

Hobby bierbrouwer Huib

Als ik die voor de A waarde geef kan je dan de andere verder uitwerken ?
Code:
=ALS(EN(OF($A2="A");$B2>=4,9;$B2<=5,5);ONWAAR;WAAR)

voor de groene kleur waarde A & B zou het deze dan zijn
Code:
=ALS(EN(OF($A2="A";$A2="B");$B2>=5,001;$B2<=5,2);WAAR;ONWAAR)

voor je gele kleur waarde A & B zou het deze zijn
Code:
=ALS(OF(EN($A2="A";$A2="B");$B2=5;$B2=5,4);WAAR;ONWAAR)
zet deze in de VoorWaardelijke Opmaak pas de range aan waarop deze moeten inkleuren

Laatst bewerkt:
Allereerst beankt voor het snelle antwoord, helaas lukt het mij nog nietBekijk bijlage Vraag automatische controle adhv conditional format en formule_test invoer.xls Vraag automatische controle adhv conditional format en formule_test invoer.xls
Indien ik in B13 Conditional format met "formule is"doe, zie screenshot in bijlage kleur de cel niet groen terwijl product A is en de pH 5,1 is
Als het voor criteria lukt dan verwacht ik dat ik de andere criteria zelf kan

cheers Huib

Uw gebruikte formule klopt niet.
Je moet toch echt wel de voorsgestelde formule van Daniël gebruiken.
Code:
=EN(OF($A13="A";$A13="B");EN($B13>5;$B13<5,4))

Succes, Cobbe

Uit je printscreen zie ik dat je Excel 2003 of lager hebt , dan zal het via VBA moeten je kan niet meer dan 3 formats opgeven in Excel 2003 , ik was in Excel 2007 bezig ;)

Bijlagen

• huib.png
    huib.png
    76,4 KB · Weergaven: 56
Uw gebruikte formule klopt niet.
Je moet toch echt wel de voorsgestelde formule van Daniël gebruiken.
Code:
=EN(OF($A13="A";$A13="B");EN($B13>5;$B13<5,4))

Succes, Cobbe

Maar dan ingekort ;)

Daniël,
Was dan ook een beetje kort door de bocht gegaan, had maar de helft van de vraag mee.

Huib,
Heb wel iets in VBA gedaan, maar is niet af.
Als je wil dat ik dit verder uitwerk zeg het dan maar.:)

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("B:B")) Is Nothing Then Exit Sub
    For Each c In Range("B2:B" & Range("B65500").End(xlUp).Row)
        If c.Offset(0, -1) = "A" Or c.Offset(0, -1) = "B" Then
        If c <= 4.95 Or c >= 5.5 Then
            c.Interior.ColorIndex = 3
        End If
        If c > 4.9 And c < 5.2 Then
        c.Interior.ColorIndex = 6
        End If
        If c = 5.2 Then
        c.Interior.ColorIndex = 4
        End If
        End If
        If c.Offset(0, -1) = "C" Then
        If c <= 5 Or c >= 5.6 Then
        c.Interior.ColorIndex = 3
        End If: End If
Next
End Sub

Cobbe

Jullie zijn geweldig, het is idd gelukt voor A&B, zie bijlage. Aangezien ik Excel 2003 gebruik kan ik idd max 3 condities opvoeren. Hoe kan ik C nog toevoegen in de formule (extra and of or??) zodat hetzelfde ook bij product C maar met andere criteria ook bijv groen kleurt.
Als dank wil ik jullie beide een eigen gebrouwen biertje toesturen indien jullie mij jullie adresgegevens doorsturen
cheers HuibBekijk bijlage Vraag automatische controle adhv conditional format en formule_test invoer A&B=OK nu nog C.xls
Vraag automatische controle adhv conditional format en formule_test invoer A&B=OK nu nog C.xls
groeten Huib

OK, adhv conditional format en formule_test invoer.xls‎ (36,0 KB, 0 views) ben ik helemaal geholpen. Heel erg bedankt, trucker10, cobbe en popipipo!
Ik verstuur een eigen biertje naar jullie toe als jullie je adresgegevens doorsturen, misschien niet via forum of direct naar mijn prive email hvanderstam ... meest bekende... . Ik ga het topic sluiten groeten Huib

Hoi,ik heb nog een ander product D met andere specificaties D 4,8 4,9 5,1 5,3 5,1

Ik vermoed dat er een foutje zit in je opgave ;) ik ben zo vrij geweest dat ik de laatste 5.1 gewijzigd heb naar 5.4 , ik zag nl een evenredige verhouding van -0.2 t.o.v. regel C
Deze kan gebruikt worden voor je rode gedeelte mits de norm 5.4
Code:
=OF(EN(OF($A2="A";$A2="B");OF($B2<=4,9;$B2>5,5));EN($A2="C";OF($B2<=5;$B2>=5,6));EN($A2="D";OF($B2<=4,8;$B2>=5,4)))
Deze voor je gele gedeelte
Code:
=OF(EN(OF($A2="A";$A2="B");OF($B2<=5;$B2>=5,4));EN($A2="C";OF($B2<=5,1;$B2>=5,5));EN($A2="D";OF($B2<=4,9;$B2>=5,3)))
en deze voor je groene gedeelte
Code:
=OF(EN(OF($A2="A";$A2="B");$B2>5;$B2<5,4);EN($A2="C";OF($B2>5;$B2<5,3));EN($A2="D";OF($B2>4,9;$B2<5,4)))

Bijlagen

Helemaal zoals ik bedoel, heel erg bedankt! Echt geweldig hoe goed en snel jullie dit kunnen oplossen
groeten Huib

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan