• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

conditioneel (geselecteerd) gemiddelde

Status
Niet open voor verdere reacties.

youri95

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2020
Berichten
3
Hoi allemaal,

Voor het bepalen van het gemiddelde en de mediaan van een dataset van 4 waarden, wil ik van elke individuele waarde kunnen selecteren (bijvoorbeeld doormiddel van een checkbox) of ik deze wel of niet opneem in het gemiddelde of de mediaan van de dataset.
Via een indirecte methode is mij dit reeds al gelukt, waarbij de waarde in eerste instantie wordt overgenomen (wanneer checkbox is aangevinkt) of de foutmelding #N/A wordt weergegeven (wanneer checkbox niet is aangevinkt), waarna van die nieuwe dataset het gemiddelde en de mediaan wordt bepaald.
Voor de overzichtelijkheid van mijn spreadsheet wil ik deze tussenstap er echter graag uit hebben, iemand enig idee hoe dit zou kunnen?
In andere woorden, ik wilde de condities verwerkt hebben in mijn formule voor het gemiddelde en de mediaan, maar helaas geeft de oplossing die ik had bedacht een foutmelding als uitkomst (zie bijgevoegde spreadsheet).

foto excel vraagstuk.JPG

Met vriendelijke groet,
Youri
 

Bijlagen

  • excel vraagstuk.xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 15
Zo?
Code:
J3: =GEMIDDELDE.ALS(D3:D6;WAAR;B3:B6)
H3: =MEDIAAN(ALS(D3:D6=WAAR;B3:B6))
Mogelijk nog even vertalen naar Engels.
 

Bijlagen

  • excel vraagstuk (AC).xlsx
    13,7 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Hmm, dit werkt voor het gemiddelde wel maar de mediaan niet.
Dus nog ideeën hoe dit (bij de afwezigheid van een mediaan.als functie) toch ook voor de mediaan mogelijk is?
 
Laatst bewerkt:
Als je geen Office 365 hebt moet je de MEDIAAN functie wel als matrixfunctie invoeren, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter.
 
Ah, ik was nog niet zo bekend met matrixfuncties, ga me er maar eens meer in verdiepen.
Maar daarmee werken zowel de mediaan als het gemiddelde goed. Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan