• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Conditionele berekening van gemiddelden over meerdere tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deurknop

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2008
Berichten
6
Beste mensen,

Ik heb een vraagje waarop ik het antwoord hier nog niet heb kunnen vinden dus hopelijk zijn er hier mensen met een slimme oplossing voor mijn "probleem". :D

Vereenvoudigd is het volgende van belang:
Ik heb een excel document met meerdere werkbladen, te weten de 12 werkbladen met de namen van de maanden en 1 werkblad genaamd "overzicht".
Op elk werkblad (m.u.v. "overzicht" natuurlijk) is er 1 kolom met de data (bijv. 1 t/m 31 mei), 1 kolom die daaruit het weeknummer berekent en 1 kolom met een meetwaarde.
Overigens staat er geen meetwaarde bij elke datum!

Mijn bedoeling is nu om in het tabblad "overzicht" voor elk weeknummer een gemiddelde weer te geven van de meetwaarden voor die week. Uiteraard kan een weeknummer meerdere maanden beslaan.

Mijn vraag is of het dit zonder VBA via een relatief eenvoudige formule te realiseren is.
Ik heb nu de formule:
=SOM.ALS(Mei!$A$7:$A$37;(weeknummer);Mei!$C$7:$C$37)/AANTAL.ALS(Mei!$A$7:$A$37;(weeknummer))

Dit werkt prima voor het gemiddelden per week voor één maand. Ik kan deze uitbreiden voor hier april en juni aan toe te voegen maar dan wordt de formule erg lang. Ik ben dus benieuwd of hier een simpelere oplossing voor te vinden is.

De data/meetgegevens-matrix staat overigens op elk werkblad op dezelfde plaats.

Ben benieuwd of iemand me hiermee kan helpen. In ieder geval alvast bedankt! :thumb:
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    16,6 KB · Weergaven: 23
  • Voorbeeld.xls
    37,5 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
ALs je het hele excel document even hier plaatst, dan wordt je vraag mischien wat duidelijker voor ons helpers :D

Cotje
 
Bij deze dan... voorbeeld in bijlage. :D
Heb 'm even "gestript" tot datgene wat relevant is.
Zoals je ziet kan het op deze manier ook, alleen is er misschien een makkelijkere manier die ik over het hoofd zie.

Alvast bedankt voor de moeite. :D
 
Je bereikt meer helpers als je het bestand (ook) in versie 2003 hier plaatst.
 
Je bereikt meer helpers als je het bestand (ook) in versie 2003 hier plaatst.

Done. :) Kreeg wel een melding dat bepaalde functies niet ondersteund worden in mijn werkblad, maar heb nog niets raars kunnen ontdekken...
 
De als.fout formule bestaat niet in Excel 2003.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan