configuratie van ftp server

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcp-mario

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2005
Hoi,
Momenteel heb ik een lokaal domein(geen publiek domein), ben verbonden met het internet middels een ADSL verbinding en een ethernet modem met daarachter een ISA server w2k.
Het ethernet modem is zo geconfigureerd dat het alleen het signaal doorgeeft aan de ISA-server.
Er is ook een w2k AD domein en een member file server.
Deze file server wil ik graag als ftp server gebruiken voor het snelle up-downloaden van bestanden.
Standaard is de home directory c:\inetpub\ftproot.
De bestanden die middels ftp moeten kunnen worden geup/download staan op dezelfde schijf maar op een andere partitie, waar Emule voltooide bestanden neerzet.
In IIS staat de ftp server met default instellingen.

1: Hoe configureer ik nu ftp zodat ik ermee werken kan, want ik heb gebruikers nodig die mogen inloggen en ik wil de bestanden met ftp kunnen bereiken voor up/downloads.
2: Is het programma ws ftp server voldoende om bestanden te laden of heb ik het niet nodig in IIS?
3: Hoe kan ik mijn FTP vanaf het internet bereiken en inloggen, wat is de procedure?

Wie kan me helpen?

:thumb:

FTP

Hallo mario,

Als ik je verhaal dus goed begrijp wil je dus eigenlijk de FTP dir wijzigingen?

Start IIS manager--> Rechter muis op de FTP server --> Eigenschappen --> Home Directory --> Kan je het path wijzigen. Naar eigen wens...

Let trouwens wel op met rechten.. In IIS kan je alleen Read of write rechten opgeven. Dit geld dat de hele home directory. Als je dat niet doet moet je de rechten op file niveau gaan zetten.
Verder zou ik anonymous Access uitzetten.

Ik hoop dat dit is wat je bedoelt?

FTP vanaf het internet;

Je zal je router zo moeten instellen dat al het verkeer van poortje 21 (FTP) (ge)forward wordt naar ja FTP server adres op poort 21.

Laatst bewerkt:
configureren van ftp server

Hoi Robert,
Bedankt voor je reactie.
Het is niet zo dat ik nu al de locatie wil veranderen aangezien dit de default instelling is (c:\inetpub\rootftp).
Ik heb de server zo geconfigureerd dat de webserver en ftp in IIS klaar staan.
Maar klaar staan betekent nog niet dat het inzetbaar is aangezien er nog geen gebruikers zijn en ook nog niet is aangegeven waar de bestanden staan die je met ftp wilt gebruiken.
Ik weet dus nog niet waar ik de gebruikers moet plaatsen en ik weet ook niet waar ik de locatie moet neerzetten waar de bestanden staan.
Ik wil ook graag weten of ik software als ws ftp server nodig heb om bestanden te uploaden.
Daarnaast wil ik ook graag weten hoe ik ftp vanaf het internet moet bereiken.
Is het nu duidelijker wat ik graag wil leren?

Re: FTP

Geplaatst door rscheerhout
Je zal je router zo moeten instellen dat al het verkeer van poortje 21 (FTP) (ge)forward wordt naar ja FTP server adres op poort 21.

Hij heeft geen router, maar een ISA server. Daarin zet je niet zomaar een poort open zoals in een router, maar moet je aangeven middels rules wat voor verkeer je precies wil doorlaten of blokkeren. Maak een regel aan die al het verkeer voor poort 21 doorstuurt naar de member server. Eventueel kan je daaraan de IIS groep verbinden, waarin je dan weer je users zet.

Maak je ISA server niet te moeilijk, want voor je het weet laat die niets meer door zonder dat je weet waar het aan ligt.

Je hebt geen andere FTP server nodig dan die in IIS. Sterker nog, die zou kunnen conflicteren met IIS. Ik had bijvoorbeeld serv-u draaien naast IIS, en alle FTP verkeer ging naar de IIS. Terwijl ik dat dus niet wilde.

Als client kan je wel ws-ftp of leech gebruiken, maar het kan ook via je browser middels ftp://username:password@ipadres:poort.

Laatst bewerkt:
configuratie ftp server

Hartelijk dank voor je reactie,
Je hebt mijn vraag goed begrepen, toch mis ik nog iets:
1 Je hebt begrepen dat ik een ISA server heb, je vertelde wat ik moest doen aan regels.
2 Je vertelde dat ik ws ftp kan gebruiken of leach en dat ik dat ook middels de browser kan doen.
3 Je vertelde dat er conflicten kunnen ontstaan als ik software als serv-u en dergelijken samen met ftp in IIS zou gebruiken.

Wat ik echter nog mis en wat jij me nog mogelijk kan leren is hoe ik ftp in IIS ga configureren.
Ik heb de file server met default IIS staan, je weet dat een default configuratie eerst nog moet worden aangekleed met gebruikers die mogen inloggen en de locatie van de bestanden.
Ik wil de default c:\inetpub\ftproot gebruiken.
Hoe ga ik dat doen en waar?
Kan je dat voor mij duidelijk uitleggen?

We zijn al halverwege.

Bedankt zover!

ftp server configureren

Hartelijk dank voor je uitleg, die echt duidelijk is.
Nu wil ik graag nog het onderstaande weten:

De bestanden die ik met ftp wil gebruiken heeft het volume van 80 Gb en staat op partitie "P" voor het gemak, terwijl de lokatie van c:\inetpub\ftproot op "C" staat en is maar 5Gb groot.

Om te kunnen bepalen waar ik de gebruikers ga neerzetten wil ik eerst graag weten wat er gebeurt als een gebruiker een groot bestand met ftp gaat uploaden.

Wat ik concreet bedoel is:
1: Als er een gebruiker gaat inloggen op de ftp, wat komt er allemaal in die account te staan?
Is het de gegevens van de gebruiker met alleen de naam van de bestanden die gedownload worden of komt er ook de grootte van het bestand bij of zit ik er helemaal naast?
2: Waar moet ik de lokatie invoeren van de te laden bestanden bij het configureren van de ftp server?
3: Moet ik de gebruikers daar zetten waar de te laden bestanden staan of kan ik de gebruikers in "C" laten staan en de te laden bestanden laten staan waar ze nu staan op bijvoorbeeld "P"?

Scheerhout is OK:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan