• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Conflict Datum en Tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

mulderwme

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2014
Hallo allen,

Volgens mij ben ik al een keer door een van jullie op weg geholpen. Long time ago.

Het is al die tijd blijven liggen en ik wilde het nu weer oppakken. Het werkt gedeeltelijk goed, maar er zijn conflicten die niet getoond worden.

In de bijlage heb ik beschreven wat ik wil en waar de problemen zitten.

Kan iemand hierbij helpen?

Bedankt alvast. Willem

Bijlagen

Sorteren van de gegevens is 95% van de oplossing.

Wat Snb aangeeft werkt toch?
Sorteer op conflict en je ziet alle items die conflict zijn...

Of we begrijpen je vraag niet

Het gaat erom dat er iets op rood springt als ik een nieuwe afspraak invoer. Of niet natuurlijk, als er geen conflict is.
Afspraak 1 en 2 zijn in conflict, maar afspraak 1 wordt niet op rood.

Het probleem zit in de formule van Som.Product. Die is niet helemaal goed.

Kijk eens wat je met data validation kunt doen.

Dat is wel een beetje cryptisch, snb. Data validation gebruik ik voor dropdown lijstjes. Ook hier dan?

Als je de lijst sorteerd op datum klopt het dan ook niet?

Groetjes
Johan

Als je voor een nieuwe afspraak geen tijdstip mag gebruiken dat aan een bepaalde voorwaarde voldoet, lijkt me dat een typisch gevalletje van data validatie.

Nog afgezien van de technische oplossing, vind ik je werkwijze niet correct. De eerste afspraak kan per definitie nooit fout zijn en dus ook niet conflicteren met een andere. Er is immers geen andere als je de eerste inplant. De 'fout' ligt dus altijd bij de daaropvolgende afspraak. Dat kun je oplossen met data validatie, en/of VO. Desnoods met formules die de eerstvolgende afspraak invullen op basis van eindtijd + reistijd. Een 'foute' tijd markeren, maar niet oplossen, is ook geen oplossing voor een probleem natuurlijk. Ofschoon ze bij het CDA vermoedelijk een vreugdedansje maken als iemand met zo'n voorstel komt :).

Het gaat mij om het signaal. Ik wil een seintje krijgen als er iets dubbel is.
Nu staan de data op volgorde, maar dat is niet de realiteit. De agenda is leeg.
Ik voer nu bijv. een afspraak in voor 16 juni. Dat is dus afspraak 1 op regel 1.
Tussen nu en 16 juni voer ik nog 20 afspraken in.
Op 1 juni voer ik opnieuw een afspraak in voor 16 juni, op regel 22. Dan wil ik zien dat regel 1 een 22 rood worden, als de tijden een conflict geven.
Als ik op 14 juni nog een afspraak invoer, wil ik dat die regel en regel 1 en 22 rood worden, als er tenminste een tijd conflict is.

Hét essentiële kenmerk van een agenda is volgorde.

Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn er ook betere agenda's als een overzicht in Excel.
Ik gebruikte de google agenda en dat is overzichtelijk en als je planning elkaar overlapt zie je het ook meteen.
Weet natuurlijk niet waar je het voor gebruikt maar voor een goede agenda kun je ook outlook gebruiken en je kunt als je het goed bijhoud allerlei meldingen en herinneringen in zetten.

Groetjes
Johan

Hallo Jverkerk,

Jij stelt eigenlijk de juiste vraag, nl. "Wat wil je eigenlijk voor elkaar krijgen?", én je doet een concrete poging om mijn probleem op te lossen! Top!

Ik werk met de Outlook agenda en ja, ik weet dat je daar kan checken of er een conflict is. Je moet alleen best veel handelingen uitvoeren (een keer of 6 klikken) voordat je dat inzicht hebt.

Ik werk al zo'n 10 jaar met een simpele versie van mijn "Conflictchecker". Mijn doel is dus om snel te checken of er conflicten zijn. Nu doe ik dat door in Excel, in een vergelijkbaar overzichtje als het bestand dat jullie van mij hebben gekregen, de datum in te voeren. Met dubbele waarden laat ik de data dan rood maken. Dat betekent dus dat ik op die dag al een afspraak heb staan.

Nadeel is, dat ik vervolgens handmatig moet checken of er een conflict is, door te filteren op datum. Als ik overdag en 's avonds een afspraak heb, wil ik eigenlijk niet dat die datum rood wordt.

Mijn lijst bestaat uit zo'n 300+ entries per jaar. Ik voeg steeds een nieuwe regel aan mijn tabel toe. Alle afspraken staan dus gewoon op volgorde van invoer. Het kan dus zijn, dat ik nu een serie afspraken voor november invoer, bijv. 5 dagdelen cursus geven en morgen een aantal afspraken voor mei of juni. Ik heb nu al afspraken voor volgend jaar ingevoerd. Tussendoor sorteren heeft geen meerwaarde.

Is er geen conflict, dan voer ik die afspraak, vanuit Excel, in Outlook in. Daarvoor heb ik een knopje en een macro. Even voor de goede orde, mijn Excelbestand is dus niet mijn agenda. Het is een hulpmiddel.

En nu
Ik wil het nu dus wat luxer maken door te laten kijken of er per datum ook een tijdconflict is. Vandaar dat ik in mijn eerste bestandje ook afspraak 1 en afspraak 3 rood wil zien worden.

Ik ben heel tevreden over mijn manier van werken. Als er iemand belt, tik ik even de datum in en kan dus direct uitsluitsel geven.

Ik hoop dat ik met dit lange verhaal een nieuw beroep op jullie deskundigheid en creativiteit mag doen.

@Jverkerk, ik ga jouw laatste poging even bestuderen. Maar ik wil dus niet (steeds) sorteren. :)

Groet,
Willem

Laatst bewerkt:
mulderwme,
Wat is er moeilijk en veel werk als je gegevens bijwerkt om de tabel even te sorteren op begintijd van oud naar nieuw, als alle gegevens door elkaar staan wordt het toch een hele kluit formule die je nodig bent en die je waarschijnlijk niet zelf aan kunt passen.
Je zou als je office 365 hebt dat ook nog kunnen automatiseren volgens mij met de functie sorteren.

Groetjes
Johan

Mooi Sylvester
Ben gewoon een soort jaloers dat ik dat niet kan :)

Dit zou hij nog bij de vo kunnen toepassen
Code:
=ALS(DEEL(G2;1;8)="Conflict";WAAR;ONWAAR)

Groetjes Johan

Bedankt Sylvester, ik denk dat dit idd de oplossing is.

Volgende stap is om conditional format in te bouwen. De teksten in kolom G heb ik dan niet meer nodig.

Groet & bedankt! Ook alle anderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan