Hallo Jverkerk,
Jij stelt eigenlijk de juiste vraag, nl. "Wat wil je eigenlijk voor elkaar krijgen?", én je doet een concrete poging om mijn probleem op te lossen! Top!
Ik werk met de Outlook agenda en ja, ik weet dat je daar kan checken of er een conflict is. Je moet alleen best veel handelingen uitvoeren (een keer of 6 klikken) voordat je dat inzicht hebt.
Ik werk al zo'n 10 jaar met een simpele versie van mijn "Conflictchecker". Mijn doel is dus om snel te checken of er conflicten zijn. Nu doe ik dat door in Excel, in een vergelijkbaar overzichtje als het bestand dat jullie van mij hebben gekregen,
de datum in te voeren. Met dubbele waarden laat ik de data dan rood maken. Dat betekent dus dat ik op die dag al een afspraak heb staan.
Nadeel is, dat ik vervolgens handmatig moet checken of er een conflict is, door te filteren op datum. Als ik overdag en 's avonds een afspraak heb, wil ik eigenlijk niet dat die datum rood wordt.
Mijn lijst bestaat uit zo'n 300+ entries per jaar. Ik voeg steeds een nieuwe regel aan mijn tabel toe. Alle afspraken staan dus gewoon op volgorde van invoer. Het kan dus zijn, dat ik nu een serie afspraken voor november invoer, bijv. 5 dagdelen cursus geven en morgen een aantal afspraken voor mei of juni. Ik heb nu al afspraken voor volgend jaar ingevoerd. Tussendoor sorteren heeft geen meerwaarde.
Is er geen conflict, dan voer ik die afspraak, vanuit Excel, in Outlook in. Daarvoor heb ik een knopje en een macro. Even voor de goede orde, mijn Excelbestand is dus
niet mijn agenda. Het is een hulpmiddel.
En nu
Ik wil het nu dus wat luxer maken door te laten kijken of er per datum ook een tijdconflict is. Vandaar dat ik in mijn eerste bestandje ook afspraak 1 en afspraak 3 rood wil zien worden.
Ik ben heel tevreden over mijn manier van werken. Als er iemand belt, tik ik even de datum in en kan dus direct uitsluitsel geven.
Ik hoop dat ik met dit lange verhaal een nieuw beroep op jullie deskundigheid en creativiteit mag doen.
@Jverkerk, ik ga jouw laatste poging even bestuderen. Maar ik wil dus niet (steeds) sorteren.
Groet,
Willem