Consumentenbond: Firewall en AV verplicht voor nieuwe PC's...

Status
Niet open voor verdere reacties.

gezina

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Consumentenbond: Firewall en AV verplicht voor nieuwe PC's

Iedere achttien minuten worden consumenten die aan het internetten zijn, bestookt door inbrekers die gegevens van hun computer proberen te halen. Het lukt ze ook als consumenten onvoldoende veiligheidsmaatregelen hebben genomen. De Consumentenbond vreest dat als er niet snel iets verandert aan de onveiligheid van de PC, consumenten zich uiteindelijk afkeren van digitale producten en diensten.

Afgelopen dinsdag sprak de campagneleider Digitaal Thuis van de Consumentenbond op de “Surf op safe” bijeenkomst in Amsterdam. De Consumentenbond vindt dat aanbieders van digitale producten en diensten zich ervan bewust moeten zijn, dat onveiligheid leidt tot onmacht. Dit gevoel van onveiligheid trekt een zware wissel op consumentenvertrouwen en innovatie en het leidt tot afkeer van digitale producten en diensten.

De bond wil dat aanbieders van digitale producten en diensten, zoals computerfabrikanten en internetproviders, naast een veiligheidsgarantie ook "affe" producten leveren. Een computer mag niet zonder antivirussoftware en een firewall worden geleverd en bijvoorbeeld een draadloos modem mag niet geleverd worden als de beveiliging standaard uitstaat. De veiligheidsgarantie moet ertoe leiden dat consumenten met een gerust hart internet kunnen gebruiken. De bond roept alle aanbieders op veilige producten en diensten te leveren. Daarnaast kan de overheid een actieve rol spelen bij het stimuleren van veiligheid op internet. (Consumentenbond) Bron: security.nl Zie ook: Planet.nl

Laatst bewerkt:
Het lijkt een loffelijk streven en het zal waarschijnlijk in een aantal gevallen helpen, maar.....
Wie zegt mij dat die software dan ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden door de consument? Ik heb te vaak antivirus-software en/of firewalls geinstalleerd bij mensen die het vervolgens nooit updaten en er nauwelijks mee werken.
Welke software gaat -indien de consumentenbond haar zin krijgt- geinstalleerd worden?
Dat een pc in het gebruik veilig moet zijn is zonneklaar. De consument zal daar wel z'n eigen bijdrage aan moeten leveren door software goed te gebruiken. Of de overheid daar middels campagnes iets aan zal weten bij te dragen staat voor mij nog lang niet vast. Helpdesken zoals Helpmij zouden daarin ook een functie moeten hebben. Gezien de vragen en reacties op ons forum en bij bv ASO loopt dat ook wel voor de in pc (veiligheids)zaken geintersseerde gebruiker. Maar dat is helaas maar een klein deel van alle pc gebruikers/bezitters.
Tot slot: Mijn computerboer is al een tijd geleden begonnen met het pre-installeren van een firewall en een antivirusscanner naar keuze: het norton product met alles erop en eraan of free AVG. Een goed voorbeeld dus!
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan