Contact personen

Status
Niet open voor verdere reacties.

W Bloemendal

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Ik wil in acces een lijst met contactpersonen maken.
Ik kan wel kolommen een andere naam geven.
Nu wil ik in bepaalde kolommen ja of nee (selectie vake of zo ja of nee) krijgen dat lukte bij een tabel wel maar bij contact personen kan ik dit niet vinden.

En is het mogelijk om het blad contactpersoons gegevens aan tepassen.
Zodat kolommen die een andere naam krijgen deze ook in dit blad krijgen.

dit mijn eerste gebruik van acces dus ik weet er niets van.

Acces

Hallo W Bloemendaal. Ik kan wel een hele hoop gaan typen. Maar dit is vele malen beter.

http://www.gratiscursus.be/

Deze is erg goed vind ikzelf en haal daar veel, ja heel veel uit.
Er staat zelfs een cursus acces 2000 t/m....., en 2007 en 2010 van het Office pakket op. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Laat even weten.

Groet manamana en succes ermee.

Om bij de vraag te blijven (Lees ook de Access cursus in de sectie Handleidingen van HelpMij trouwens ;) ) Wat wil je eigenlijk? Een kolom aanpassen is op zich geen probleem; de tabel openen in <Ontwerpweergave> en doe wat je wilt doen..... Een Ja/Nee veld toevoegen is bijvoorbeeld behoorlijk simpel. Anders wordt het als je een formulier daarna wilt aanpassen; een formulier wordt gebouwd op basis van een bestaande tabel (hoeft overigens niet, maar dat is een ander verhaal). Als de tabel daarna wordt gewijzigd, zul je het formulier handmatig moeten aanpassen. Niet leuk natuurlijk.... Beter is het dus om eerst na te denken over wat je wilt, voordat je van alles gaat verbouwen, en daarna moet constateren dat niks meer werkt :)

als ik bij een tabel een formulier maak komt er een nieuw blad.
terwijl als ik direct naar contact personen sjabloon gebruik komt het ingave formulier in een apart geopend venster.
en als ik op een bepaald item in de lijst klik wordt het gformulier ook geopend.

Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt; volgens mij heb je het nu over iets anders? Namelijk: hoe wordt een formulier geopend? Dat kan inderdaad als een zelfstandig venster zijn, of, afhankelijk van je Access instellingen, met tabbladen. De ene database kan andere weergave instellingen hebben als de andere.
en als ik op een bepaald item in de lijst klik wordt het gformulier ook geopend.
Wat je hier zegt, snap ik dus echt niet.... In welke lijst klik je? Is dat een lijst op een formulier? en open je dan een ander formulier?

Ik bedoel dat als ik op een bepaalde cel klik dat dan het blad geopend word waar in alle gegevens staan van die regel (dus bij de sjabloon contact personen wordt dan het blad
contactpersoons gegevens geopend).

Je spreekt wel heel erg in Excel termen.....
Ik bedoel dat als ik op een bepaalde cel klik dat dan het blad geopend word waar in alle gegevens staan van die regel
En je beantwoord mijn vragen ook nog niet.... Al krijg ik wel de bedoeling dat je Access als Excel wilt gebruiken. En dat zou ik toch niet doen; het zijn echt andere programma's. En dan is het toch echt noodzakelijk dat je je in de programma's verdiept, voordat je in het wilde weg van alles gaat maken en gaat willen. Eerst leren wat het is, wat het kan, en vervolgens kijken hoe je het kunt gebruiken in je eigen werkwijze.

Zoals ik het nu begrijp, wil je een tabel openen, in een willekeurig veld kunnen klikken, dat er vervolgens een andere tabel wordt geopend en de juiste record is geselecteerd. Dat gaat dus niet lukken... Daarvoor heb je toch echt formulieren nodig. En een actie die je in de nieuwste versies nog wel kunt maken met een macro, of met programmeren. Het laatste zou ik zelf doen, want is een stuk flexibeler (en in mijn geval ook een heel stuk) sneller dan prutsen met macro's.
Maak dus eerst de opzet van je db in orde (je wilt een tweede tabel openen, dus heb je al minstens twee tabellen nodig in je database) en zorg dat de koppelingen tussen de tabellen kloppen. Maak vervolgens de formulieren die je wilt hebben, en als alles werkt zoals het moet, ga je de acties maken die je wilt, zoals een formulier openen met het geselecteerde record. Overigens is dit een onderwerp dat ook heel vaak aan bod komt in het forum, dus er zijn ook genoeg voorbeeldbestandjes te vinden die e.e.a. demonstreren.

vraag voor lijst met contactpesonen Hoe maak je veld aan

vraag voor Acces: ik heb al een contactpersonenelijst aangemaakt. Echter nu wil ik een veldje extra aanmaken met een getal er in. (omzet van de betreffende klant) echter nu dat ik zo'n veld maak gaan alle klanten mee in die verandering. Hoe maak ik zo'n invulveld uniek per klant?

Hallo ikkenietwete

als je een antwoord wil hebebn op je vraag kan je beter een nieuwe vraag stellen ipv in een bestaande vraag.

Hallo M ichel

ja ik ben altijd in excel bezig geweest.
En mijn adressen bestand had ik Davilex, en dat ben ik nu om aan het zetten naar acces.

heb een nieuwe database gemaakt met mijn adressen van daviadres geimporteerd.
hierna heb ik een formulier gemaakt.
hier in kan ik oom mijn adres gegevens door kijken.

maar ik krijg het niet zo dat als ik in de database op een record klik dat dan het formulier geopend wordt op dat record.
zoals het bij de contactpersonen sjabloon is.

Hoe krijg ik dit voor elkaar.

Wim

nieuwe vraag

beste Bloemendal,

tja ik heb twee keer naar notabene de hoofdmoderater een email gezonden. Want ik zie de knop nieuwe vraag NIET staan. kun jij mij misschien helpen, evt met een screenshot waar dat kreng staat?

Hallo ikkewete

boven aan in het scherm staat op een rij

Home, helpmij forum,software, microsoft office, acces.

hier moet je op acces klikken nu zie je links onder een blauw blok met nieuwe vraag plaatsen.

wim

@ikkenietwete: de knop <Nieuwe vraag> staat helemaal bovenin het scherm. Boven de tekst: Forum: Access. Makkelijk te vinden dus!

@Wim:
Ik snap toch niet helemaal wat je bedoelt met:
maar ik krijg het niet zo dat als ik in de database op een record klik dat dan het formulier geopend wordt op dat record.

Je klikt namelijk niet in de database op een record.... hooguit in een tabel als je die opent, of een query of een formulier. En dat laatste is de gangbare werkwijze.

Michel

ik bedoel dat als ik op b.v.op een bepaalde naam klik in de tabel dat die naam dan geopend wordt in het formulier. zoals bij het sjabloon contact personen.

wim

Bij mijn weten kun je geen actie hangen aan een tabel, en klikken op een naam in een tabel zal dan ook geen formulier openen. Ik heb ook nooit van zo'n optie gehoord.... Dus als je het voorbeeldje kan posten waarin het volgens jou wèl zit, dan wil ik dat graag eens zien!

Als je in acces op de office knop klikt vervolgens op nieuw, bij online aangeboden sjablonen op contact personen dan rechts op downloaden.

nu krijg je een lijst voor contact personen.
Als je in de lijst op "nieuw" klikt dan wordt er een venster geopend waar je gegevens in kan vullen.Als er enkele records ingevuld zijn kan je het venster sluiten en staan de gegevens op het eerste blad.

als je dan ergens dubbelklikt wordt dat record geopend in het venster waar je de gegevens in gegeven hebt

Ik heb 'm ook gedownload (weliswaar versie 2010) maar daar gebeurt toch nog steeds niet wat je aangeeft; wel heb je een formulier met een lijst met de personen waarop je kunt klikken, en waarop dan een nieuw formulier wordt geopend met het geselecteerde record. Maar wel dus vanuit een formulier, zoals ik eigenlijk al steeds aangaf: je kunt vanaf een formulier een ander formulier openen, maar niet vanuit een tabel.
En dat brengt mij dus weer op de vraag: wat wil je eigenlijk??

dus dan staan die adressen in een formulier ipv een tabel wordt er dan geen tabel gebruikt.
ik vindt dat gemakelijk voor als je een adres uit de lijst wil bekijken of veranderen klik je er dubbel op en je krijgt alle gegevens over zichtelijk te zien.

is er dan helemaal geen tabel met gegevens.

als je bij de tabel een gesplitst formulier maakt dan krijg je ongeveer het zelfde maar dan de lijst en formulier op een blad.

Laatst bewerkt:
Er wordt altijd een tabel gebruikt; dat is de basis van je database (tabellen dus). Op die tabellen leg je een formulier, en dat is dan je invoermedium. Zie een tabel als een lichaam, en een formulier als de kleding daarvoor. Doorgaans ziet een lichaam er beter uit in kleding... En al wissel je de kleding op een persoon, het lichaam daaronder blijft hetzelfde. Dat gebeurt ook met formulieren: ze kleden a.h.w. je tabel aan. Je zult dus in een formulier nooit meer of minder records zien dan er in de tabel zitten. (even voor het gemak gezegd; er zijn wel degelijk uitzonderingen op deze regel...)
Bovendien kun je met een formulier van alles automatiseren, en in een tabel niet. Overigens zit de voorbeelddatabase boordenvol tabellen... Klap de lijst maar uit!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan