Content zonder frames en iframe

Status
Niet open voor verdere reacties.

ger@ld

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2006
Hoi,

Ik heb een vraagje m.b.t. het plaatsen van content in een website. Wat ik zou willen is bij het klikken op een menu-item, dat de pagina die dan opgevraagd wordt op een andere manier wordt weergegeven dan in frames of een iframe. Is dit mogelijk?
Bijvoorbeeld met <div> + CSS?

BvD
Ger@ld

ger@ld,
Als je met css werkt maakt u een div vb #inhoud, die plaats je dan in iedere pagina en vult die met de inhoud die je wil tables en of tekst of plaatjes, als je dan in je menu klikt op de betreffende link blijft het uiterlijk van al je paginas gelijk behalve de inhoud van div inhoud veranderd.
groetjes
defietser

Echter laad (ververs) je de gehele pagina elke keer weer. Ik weet niet of dit je bedoeling is.
Met frames, AJAX of ASP.NET 2.0 kun je dit voorkomen. Deze kunnen een gedeelte van de pagina's herladen.

Als je met css werkt maakt u een div vb #inhoud, die plaats je dan in iedere pagina en vult die met de inhoud die je wil tables en of tekst of plaatjes, als je dan in je menu klikt op de betreffende link blijft het uiterlijk van al je paginas gelijk behalve de inhoud van div inhoud veranderd.

Houdt dit in dat je in elke pagina eigenlijk de hele site zet? Dus in elke pagina menu, header enz. En niet de content apart van de layout?

Nee dat hoeft niet. Je kunt het benaderen als een iFrame. Alleen het stukje content dat je wilt laten zien moet je in deze pagina (pagina die in de div komt te staan) zetten.

.... Dacht ik uit mijn hoofd te herinneren......

huh? dat snap ik niet
hij moet toch met div's wel gewoon iedere keer de content plaatsen zegmaar!?
wat je dan weer zou kunnen doen is al je pagina's .php noemen en via include('menu') de code voor het menu ophalen.

PHP:
include ("header.php");
include ("menu_left.php");
zo heb je dus de header en een menu ingeladen. is een voordeel omdat je dus om het menu aan te passen gewoon die ene file aanpast. en werkt beter dan frames...

Bedankt allemaal voor de goede reacties!

@Jabber: Hoe wou je het dan via een iframe benaderen?

@ DutchDisturbed:

Ik denk dat wij hetzelfde bedoelen. Alleen het stukje in de div moet veranderd worden. Dit is in dit geval een include. Echter dan moet wel de gehele pagina refreshed worden... toch?

Dat betekent dat niet in elke pagina alles hoeft te bevatten, enkel de index.html. Deze heeft de includes en div's. De content pages bevatten alleen content.

Please correct me if i'm wrong. Het is alweer een tijd geleden dat ik daarmee heb gespeeld.

@ ger@ld:

voor iframes: begin met een index.html en verdeel deze met behulp van frames. Elke frame krijgt een naam/id waardoor je vanuit een menu een frame kunt laten refreshen. Dan wordt alleen dat stukje van de pagina herladen.

Lastiger wordt het als je parameters wilt passen tussen frames.

hmm volgens mij niet :D
een div is iig niet hetzelfde als een frame....
als je met div's werkt moet in principe elke pagina alles bevatten...
dus je hebt op iedere pagina
HTML:
<div id="menu"><ul>
<li>item</li>
<li>item</li>
<li>item</li></ul</div>
staan die je ook weer apart moet veranderen

met een frame laad je gewoon het menu.html of weetikveel en heb je dus 1 file met het menu en een file waar alleen de content staat.
nu kan je dus met php en die include functie automatisch iedere keer de code in bijvoorbeeld menu.php inladen. uiteindelijk krijg je van de server dan alsnog 1 file waar alle informatie in zit

wat betreft het herladen van de hele pagina.. als je het goed doet heb je dus alleen een html/php file met puur de informatie. die files zijn niet heel groot... verder moet je een apart css bestand aanmaken en die wordt door je browser gecached zodat je hele layout niet iedere keer ingeladen moet worden... dit moet dus geen problemen opleveren

ik vind zelf die frames heel irritant werken en liep tegen een hoop problemen aan. iig succes!

Laatst bewerkt:
Ik heb het nog even nagezocht, en ik denk dat DutchDisturbed gelijk heeft.
Wat ik bedoelde kan alleen maar met PHP. Ik denk niet dit de bedoeling is, tevens weet ik hier te weinig vanaf.

Oudere browsers, en exotische browsers hebben nog wel eens problemen met frames inderdaad. Maar als dit een projectje is, waarbij je wilt leren omgaan met html zou ik toch voor frames gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan