Continue biospiep te horen tijdens spellen/video of combinaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

mauranius

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2011
Berichten
9
Sinds het begin van het warme weer heb ik weer last van biospiepjes die beginnen als een paar kleine piepjes maar al snel overgaan in een oorverdovende biospiep die niet ophoud totdat ik afsluit wat ik aan het doen was.

Ik heb ditzelfde probleem vorig jaar ook gehad en toen heb ik ook geen andere oplossing gevonden dan tijdelijk niet gamen, of door een externe ventilator direct op mijn computer te zetten.

Ik heb namelijk het vermoeden dat de bios/videokaart of wat dan ook niet goed functioneert bij hoge temperaturen. De biospiepjes zijn vorig jaar ook begonnen in de zomertijd en in de winter/herfst/lente heb ik geen problemen, maar zodra de kamertemperatur boven 26-27 graden komt begint dat ding weer te piepen, ondanks dat er geen functieverlies van de computer zelf is.

Op het moment heb ik geen software geïnstalleerd die de interne temperatuur in de gaten kan houden, maar ik heb het vermoeden dat dit probleem hier ligt. Vorig jaar heb ik daarnaast ook nog een kapotte ventilator uit de computer gehaald, blijkbaar was een van de ventilatorbladen afgebroken.

Ik heb zelf geen idee hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn computer weer normaal functioneerd, ook als het 27 graden binnen is, ik heb de ventilatoren nagekeken maar ze zijn op het moment niet kapot en ze werken naar behoren.

heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?? Ik wil graag weer gamen & video's kijken zonder gehoorschade!
 
Hoi,

Zal vorig jaar ook gevraagd zijn welke kast heb je en hoeveel case fan's zitten erin alles stof vrij gemaakt, en eigenlijk zou het wel handig zijn om even te kijken hoe warm alles is en welk onderdeel nu echt zo warm is.
 
Hoi, nee dat is vorig jaar niet gevraagd, toen kreeg ik bijna geen reacties. Ik heb op het moment 3 interne ventilatoren draaien, een aan het frontpaneel, een op het moederboard en een aan de achterzijde van de computer.

ik heb alle stof verwijdert, maar het probleem blijft zich voordoen, op het moment kan ik niet bij de bios om te zien wat de temperatuur van de onderdelen is. is er een mogelijkheid met software om dit te bekijken?
 
Oke ik heb hier de resultaten verkregen met Speedfan;

"Normale" temperatuur (Enige activiteit op de computer, CPU gebruik 8-10%)
GPU 38, Temp1: 33, Temp 2: 50, Temp 3: 42, HD0: 26, HD2; 42, HD1; 33, Core 21, Core 38

Fan1: 2320 RPM, Fan2: 1060 RPM, volgens het programma staan andere fans niet aan

Op zich wel vreemd want ik heb zeker 3 fans aanstaan! Temp2 is ook nu al aan de hoge kant, en HD2 is wat hoger omdat dat een externe harde schijf is.

Nu testen met spel (Minecraft), op dit moment nog geen piep hoorbaar;

GPU 45, Temp1: 33, Temp 2: 66, Temp 3: 58, HD0: 26, HD2: 42, HD1: 33, Core 45, Core 46

Fan1: 3041 RPM. Fan2: 1055 RPM

Zowel Temp 2,3 als beide Core's zijn aan de hoge kant, ik neem nog een meting op het moment van de volgende biospiepjes.
 
Na zo'n 40 minuten spelen begint de computer weer vreemd te doen

Biospiepen zonder echt ritme die binnen een minuut over gaan in een continue biospie
GPU 40, Temp1: 33, Temp 2: 67, Temp 3: 59, HD0: 26, HD2; 42, HD1; 33, Core 48, Core 40

3041, 1058

CPU 95%
 
Ze zijn zeker niet aan de hoge kant. Het moet ergens anders aan liggen, maar wat?
 
Ja ik vind het wel apart omdat het probleem zich alleen voor doet tijdens warme dagen, ik zal later eens proberen om alles los te koppelen, schoon te maken en opnieuw aan te sluiten, misschien heb ik dan meer geluk. Voor nu is het niet de hele tijd gamen, maar goed dat is ook wel een keer goed voor me.
 
hallo,

een core mag gerust 48 graden worden dus dat zal het probleem niet zijn.
wat voor moederbord heb je? misschien kan ik dan iets voor je betekenen.
 
als ik zo is eens even nadenk kan ik maar op een paar dingen komen:

1: update je drivers is, zoals chipset & videokaart drivers.

2: misschien is je voeding aan het einde van zijn latijn??
 
Windows XP professional, v2002, SP2
AMD Athlon 64x Dual processor
Core Processor 5000+
2,61 GHz, 2,046 GB Ram

Videokaart;

NVIDIA Geforce 7300SE/7200GS

Moederboard;
Gigabyte technologie, model M56S-S3

Qua chipset drivers kan ik niet goed vinden welke ge�nstalleerd zijn, en volgens mij moet je dat weten voordat je ze kunt updaten toch?

die voeding is ook wel mogelijk, maar ik vind het apart dat de problemen zich dan alleen bij hoge omgevingstemperatuur voor doen. Voor deze mooie week helemaal nergens last van gehad, tot vorige zomer, toen begon de videokaart te flippen (staat een afbeelding van op het forum) ik had toen ook last van die piepen maar die gingen weg toen de temperatuur ook weer naar beneden ging.

in ieder geval bedankt voor je reactie :)
 
Hallo Maurianus,

Je melding is al oud maar nog niet afgesloten en het is nu weer warm, dus wellicht speelt het probleem nog. In de BIOS kun je instellen bij welke temperaturen hij begint te piepen. Als deze te laag staan krijg je al een waarschuwing terwijl er nog niets aan de hand is. Je kunt de waarschuwingsgrens in de BIOS verhogen. Belangrijk is wel dat je de shut down grens goed instelt, bijvoorbeeld op 70 graden.

Pieter
 
Ondertussen is het probleem opgelost, de afsluittemperatuur was inderdaad te laag ingesteld in de bios (60 graden), de biospiepen zijn opgehouden nadat ik deze temperatuur hoger heb ingesteld!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan