Continue IP conflicten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jerry66

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2013
Hallo, ik ben net overgestapt naar UPC en heb de Sisco router in de meterkast hangen. Ivm een sterke zender van mn buurman heb ik nog een VigorAP 700 op zolder gehangen die als "universal repeater" staat ingesteld. Deze zendt hetzelfde SSID uit als de Sisco router. Als modern gezin hebben we een behoorlijke lijst aan het netwerk hangen: vaste pc's, laptops, xbox, NAS, iPad, smart phones, TV, netwerkprinter, etc.

Nu heb ik alles zo'n beetje een week draaien en heb het probleem dat er regelmatig IP cconflicten optreden. Zowel bij draadloze apparatuur als ook met bedrade PC's. Ik ben al begonnen om een aantal vaste apparaten een vast IP adres te geven, maar dat lost nog niet veel op.

Iemand ideeen? Bij voorbaat dank.

Kijk eens in je router hoeveel ip-adressen hij mag uitgeven. Ik denk dat je ip-range te klein is.

1/ Log eens in op die vigor en post eens een screenshot vd "status and information" (door op "Home" te klikken in het webmenu).
2/ Aangezien je verwijst naar de sterke zender vd buurman veronderstel ik dat je via bv.via het programma inSSIDer gekeken hebt op de kanalen in je buurt?
3/ Maakt de vigor draadloos contact met de Cisco (als repeater dus) of heb je hem dmv een kabel (als access point) op de Cisco verbonden?
4/ Wat is het DHCP-bereik vd Cisco?

Is die repeater echt nodig? Je zegt dat deze het zelfde ssid uitzend als de router maar het probleem zou kunnen zijn....
Zoon smartphone die verbind met dhcp ip van router beneden met bijvoorbeeld 192.0.0.2
dochter smartphone die verbind met dhcp van repeteer boven maar ook met 192.0.0.2.
Het klinkt als de dhcp pool van zowel de routeer beneden als de repeater boven het zelfde zijn en deze zou je eigenlijk allebei een hele andere dhcp pool moeten geven.
Voorbeeld,
Router beneden 192.0.0.2 t/m 25
repeater boven 192.0.0.26 t/m 50
Dan kun je nooit geen ip conflicten meer krijgen.

Ik weet niet over wat voor soort zender je het hebt van buurman maar eigenlijk zolang deze zendbron niet binnen een straal van +/- 80cm van jouw router hangt zou er eigenlijk niets aan de hand mogen zijn.

Allemaal bedankt voor de reacties. Hier wat antwoorden:

Petje11: Mijn router staat ingesteld op starting IP 912.168.1.16 en max number of DHCP users 119. Lijkt mij genoeg toch?

contrazoom:
1. zie bijgesloten screenshot
2. Ik heb idd inSIDDer gebruikt. Mijn signaal is nu prima
3. De Vigor maakt idd draadloos contact met de Sisco
4. DHCP bereik zie boven. De vigor heeft vast 192.168.1.2

jjw:
-Zonder de repeater heb ik in een gedeelte van het huis zeer zwak signaal. Dus Ja, wel nodig.
-Jouw opmerking m.b.t. hetzelfde SSID had ik zelf ook aan gedacht, maar volgens de handleiding zou het zo moeten kunnen. Het zou mooi zijn als iemand met zn smartphone door het huis loopt overal bereik heeft, afwisselend van de Sisco of de Draytek. Kan dat eigenlijk wel?
-Volgens mij staat de DHCP pool van de Draytek automatisch uit als hij in "Universal Repeater"mode draait. Hij werkt alleen als doorgeefluik?

Bijlagen

• ScreenHunter_54 Jan. 10 13.22.jpg
    ScreenHunter_54 Jan. 10 13.22.jpg
    50,3 KB · Weergaven: 92
ik zou toch eens controleren of er nergens elders in het menu vd vigor iets naar DHCP verwijst? Ik vermoed van niet want het lijkt me dat alles prima ingesteld staat.

Kijk even of de vigor en de cisco op een ander kanaal werken, zorg ervoor dat er minimaal 5 kanalen tussenzit.

Laatst bewerkt:
@petje11 dat van die 5 kanalen is niet van toepassing met een repeater als je het mij vraagt maar enkel met een AP. Soit na wat googlen blijkt het een legio probleem dat het inzetten van een repeater ip-adres conflicten geeft. Het komt vooral door de mobielere toestellen zoals de smartphones en iPad. Ik heb op geen enkel forum een oplossing gezien maar ik zou voorstellen om de DHCP-reeks van je router drastisch te verkleinen en de smartphones en tablet van een statisch ip-adres te voorzien die buiten de DHCP-reeks van je router valt. Volgens mij zou dat het aantal conflicten moeten naar beneden halen.

@contrazoom Het lijkt me logisch maar ik weet het niet zeker.

In de router kun je misschien de leasetijd ook nog veranderen naar infinit(tenminste zoiets heet het bij mij).
Dan houd de router hetzelfde ip-adres bij hetzelfde mac-adres en zou je geen conflicten moeten krijgen.

Ik zal die leasetijd eens proberen oneindig te maken. Statische IP adressen kan ik alleen binnen de DHCP range instellen (ook volgens de handleiding). Hoe kan het dan eigenlijk dat de repeater wel buiten die range valt? Die komt automatisch op 192.168.1.2.

@jerry, kan het zijn dat je mijn advies verkeerd begrijpt? De bedoeling is om de tablet en smartphones zelf met een vast ip-adres te configureren en geen gebruik te maken van een static lease waarbij je het mac-adres koppelt aan 1 ip-adres. En maak de DHCP-reeks in de router net iets groter dan het aantal niet-mobiele apparaten zoals de NAS, netwerkprinters, desktops en x-box

Contrazoom, ik begreep je idd verkeerd. Ik zal eens kijken of dit gaat lukken. Ik keek zojuist op mn Blackberry (jawel, ze zijn er nog...) en kon zo snel niet vinden hoe ik een vast IP adres instel. Dat zal wel een zoekpartij worden om dat op alle mobiele apparaten te configureren.

Daarnaast heb ik nog wel eens gasten die op mn WiFi zitten. Hoe ga ik daar mee om?

kon die vigor ook niet als een access point geconfigureerd worden want dat zou het ideaal zijn in jouw geval? Alleen zou de vigor dan dmv een ethernet kabel op de Cisco moeten verbonden worden.
Wat gasten betreft kan je dit opvangen door de DHCP-reeks net iets groter te maken dan de toestellen die niet erg mobiel zijn, bv 5 adressen meer of zo. Ik heb bij mij niet dezelfde situatie natuurlijk maar mijn dhcp-reeks heb ik bv. beperkt tot 10 adressen.

Komen de ip conflicten zomaar uit het niets? Daar bedoel ik mee, als de mensen die thuis wonen gewoon thuis zijn en ze zijn al een tijd verbonden en het gaat goed dat zomaar uit het niets ineens een ip conflict komt? Of gebeurd het als er dan nog iemand in huis komt en die wil ook aan het netwerk?
Elke apparaat wat een keer verbind met jouw router, word aan de hand van een zo genoemd mac-adres onthouden. De eerst volgende keer dat dit apparaat dan weer het netwerk in wil, krijgt hij ondanks een dhcp lease pool toch weer het zelfde adres. Het zou zo kunnen wezen dat meerdere apparaten ooit het zelfde adres hebben gekregen en sinds dien de router elke keer als dat apparaat het netwerk in wil hij het ip adres weg geeft wat al vergeven was. (Snap je het nog haha)
Als dat zo is kun je het volgende doen.
Alle apparaten die een dhcp adres krijgen eerst van het netwerk af halen, dus alle wifi en bedrade verbindingen los halen en zorgen dat er alleen een hoofd computer aan hangt. Daarna reset je de router qua instellingen software matig. Dan zou de router alles moeten onthouden behalve de dhcp lease pool die al eens is weg gegeven. Dan zorg je ervoor dat de router genoeg dhcp adressen mag weg geven voor de mensen die thuis wonen en dan nog een aantal meer voor de gasten die wle eens komen. Zeg een +10. dus als er een dhcp lease pool is van 20 adressen moet dat toch genoeg zijn.
Dan herstart je de router en daarna laat je iedereen 1 voor 1 weer het netwerk hangen.
Op deze manier zou elk apparaat een nieuw ip adres moeten krijgen en zal de router dit weer onthouden aan de hand van het mac-adres.

Het is een poging waard ook al is het misschien even werken.

Laatst bewerkt:
@jjw komt dat grosso modo niet op hetzelfde neer als hetgene ik voorstel in post #11 met uitzondering dat ik voorstel om vaste ip adressen buiten de dhcp-pool te gebruiken voor de mobiele toestellen?

Ik heb eerst de leasetijd verlengd en dat leek wat te helpen, maar uiteindelijk was het gewoon uitstel en de problemen kwamen teru. Nu heb ik de en repeater maar omgesteld naar Access Point en de problemen zijn weg. Nu staat het AP wel ergens waar ik hem eigenlijk niet wil hebben, omdat hij een ethernet kabel nodig heeft. Dan misschien toch nog maar een kabeltje trekken.

Toch bedankt voor alle input.

@ Jerry,
Ja zo kun je het ook oplossen. Heb je wel geprobeerd wat er werd geadviseerd? Poging waard te proberen toch zodat je dat ethernet kabeltje toch weer weg kan laten.

@ Contrzoom,
Ja het komt enig sinds op het zelfde neer. Het is een wat uitgebreidere uitleg, en meer bedoeld omdat de meeste smartphones geen vast ip adres aan kunnen maken. Die verbinden standaard met een DHCP configuratie. En als hij het kan dan is het lastig als je op een andere plek komt waar Wifi word aangeboden.

Allemaal goed bedoelde uitleg en input.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan