vraag over netwerken

wouterskurtt

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2007
Beste, ik heb volgend netwerk thuis

1746787287720.png
1.
Mijn werkgsm mag thuis eigenlijk geen "mobiele data" van het werk gebruiken (werk heeft als provider Orange). Ik heb "Mobiele data" uitgezet op de werkgsm. In de plaats daarvan maakt hij gebruik van Ethernet. Klopt dit? Zelfs als ik Wi-Fi (derde icoon zie afbeelding) uitzet, kan ik nog met mijn werkgsm surfen. Hoe komt dat?

2.
Als ik contact neem met mijn onlinebank via mijn pc, maakt het dan uit of ik het derde icoon (zie afbeelding) met die WI-FI in- of uitschakel? Of heeft Ethernet ALTIJD voorrang? Als ik nu Wi-Fi zou inschakelen (derde icoon) , is dan Ethernet én Wi-Fi actief én dus is mijn verbinding minder veilig bij het bankieren?

Ik weet dat dit zeer domme vragen zijn, maar van netwerken ken ik niet veel.

Je hebt het in 1. over een GSM en in de afbeelding zie ik icoontjes van een Windows machine. Dus waar hebben wij het eigenlijk over?

Wat betreft de bank. Het maakt in feite niet uit hoe je met het internet verbindt. In theorie is het mogelijk een Man In The Middle Attack uitvoert op je Wifi. De kans daarop schat ik echter kleiner dan dat je geraakt wordt door een meteoriet

Windows kijkt wat de snelste verbinding is en zal die gebruiken. In de meeste gevallen zal dit de ethernetverbinding zijn.

Een smartphone kan connectie maken met wifi dacht ik toch? Dus ik laat gewoon zien dat mijn wifi op of af staat via die icoontjes.

Tuurlijk kan een smartphone verbinden middels een WiFi verbinding; anders zou het geen smartphone zijn :). Daarbij maakt het niet uit of je computer met WiFi is verbonden of niet: je maakt een verbinding met je router/modem. En dat doet je computer/laptop ook. Heb je op de telefoon WiFi uitgezet, dan kun je nog steeds internetten op die telefoon, maar dan via de databundel. Het G4 of G5 telefoonnetwerk dus. Daarom kan je ook in de woestijn nog internetten, mits je een satelliet kan vinden natuurlijk.

In de woestijn zal het niet lukken. Daar staan geen GSM masten. Een satelliettelefoon zal wel werken, maar dat is een heel andere techniek. Maar dat terzijde.

Koppel die GSM gewoon aan je Wifi netwerk. Hij zal thuis dan vanzelf overschakelen van 4/5G naar Wifi, want die verbinding is heeft voorrang.

Was ook ironisch bedoeld uiteraard; de meeste woestijnen hebben geen zendmasten. Ik dacht dat dat wel duidelijk was. Maar ik denk dat de vragen van TS zo wel beantwoord zijn:
Vraag 1 is dus: ja, dat klopt. Vraag is natuurlijk of het slim is om Mobiele data uit te zetten (nee; je kan dan ook niet meer gebeld worden). En als je je telefoon aan je WiFi hebt gekoppeld, gaat dat dus voor en gebruik je géén mobiele data.
Vraag 2: een computer pakt altijd de snelste verbinding, en dat is (ehternet)kabel. Maar je computer staat dus los van wat je telefoon doet. Zelfs als je je computer als hotspot gebruikt, maakt het voor de telefoon niet uit als de pc een WiFi verbinding gebruikt.

Punt 3: vragen zijn doorgaans niet dom, hooguit de antwoorden :).

Als je een USB-C Ethernetadapter op je telefoon aansluit, dat kan je ermee via een netwerkkabel internetten. Althans, bij Android. Geen idee of dit ook bij iOS zo werkt.
Of het praktisch is, is een tweede.

ik had een paar dagen geleden op mijn werkgsm wifi én mobiel internet aan staan (thuis). Toen had ik heel veel mobiel verbruik van mijn werkgsm (ik mocht zelfs niet meer surfen van mijn werkgever, data was op), terwijl ik dacht dat alles via mijn router ging thuis; ik zit in mijn kamer met de werkgsm, de router staat beneden.
Op het werk zelf gebruik ik enkel de werkapps en die verbruiken quasi niks.
Daarom dat ik dacht, hmmm, is er iets fout ingesteld op mijn werkgsm als ik deze thuis gebruik, want thuis wil ik natuurlijk geen mobiel dataverbruik van het werk. Niemand hoeft me op te bellen op de werkgsm, dat gebeurt op mijn gewone privegsm(met een ander mobiel abonnement). Werkgsm is echt alleen voor de apps te gebruiken (bv mensen helpen, ...)

Daarom moet je altijd goed oplettend zijn of je op een wifi-netwerk zit, waarbij je niet voor de kosten opdraait, en mobiel internet uit zet. Misschien heb je op de zaak gewoon een beroerde wifi?

Je bent zelf verantwoordelijk voor je internetgebruik en hoe je dat instelt.. Je kan misschien met speciale app's een 'geofence' instellen dat aan de hand van GPS kijkt of mobiel internet op jouw locatie uit moet worden gezet. Want onderweg wil je vast wel graag mobiel kunnen internetten, om bijvoorbeeld de treintijden op te zoeken, of een navigatie in het verkeer te gebruiken.

Terug
Bovenaan Onderaan