continue lange beeps

Status
Niet open voor verdere reacties.

TeknoBel

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2003
Mijn computer start helemaal niet meer op. Bij het opstarten krijg ik een lange beep te horen die zich om de paar sec herhaald. Ik heb zelf al wat opzoekwerk verricht op het internet, en zo'n beep duidt blijkbaar op een memory error, wat heel goed kan kloppen daar dit is opgetreden na het installeren van extra geheugen. Het is een Pentium 4. Ik heb een moederbord van SOYO (P4X266A-8233A), er zat origineel een double sided geheugenlat op van Apacer DDR SDRAM 256 MB PC2100 CL2 (266Mhz). Ik dus naar de winkel voor eenzelfde latje om zo te upgraden naar 512 MB. De verkoper had geen meer van PC2100, maar zei dat het ook ging met een van PC3200 CL3 256MB van Apacer (single sided).
Ik heb deze in de 2de bank gezet, en toen kreeg ik die beeps te horen bij het opstarten. Na het verwijderen van het nieuwe geheugenlatje bleek ik nog altijd hetzelfde probleem te hebben. Hoe kan dat nu ? Met het originele moet het toch werken zou ik denken ?

Als je in de bios kunt komen, ga daar dan naar het menu, waar je kunt kiezen om je pc als default instellingen kunt opstarten. Waarschijnlijk is de bios anders ingesteld geworden door dat verkeerde geheugen, en herkend hij het geheugen niet meer wat erin zat.
Een ander oplossing is door de pc op te starten zonder enkel geheugen erin.....krijg je inderdaad ook die piep geluiden. Dan de pc uitzetten, en het orgineel geheugen er in zetten op de 1e poort, en dan de pc opstarten.
Als dit alles niet werkt, vrees ik dat je orgineel geheugen stuk is gegaan.

succes

Voordat je het oude geheugen weer gaat plaatsen.
Reset het Bios ff.
Dit doe je d.m.v. een CMOS clear jumper zie handleiding of je haalt voor ±10 á 20 minuten het moederbord batterij eruit.

Zet daarna het oude geheugen weer erin.

Als ik die batterij verwijder van het moederbord, gaan dan alle instellingen verloren en zijn mijn gegevens op de HD dan ook verloren ?

Nee, je gegevens gaan niet verloren.
Je reset alleen je bios ( default)

suc6

Ik heb de batterij er gedurende 20 minuten eruit gehaald. Daarna terug ingestoken en weer opgestart, met hetzelfde resultaat... :-(

probeer eens de batterij eruit te halen nadat je ook de stekker uit je pc hebt gehaald en probeer de contactjes van de batterijhouder te kortsluiten met b.v. de punten van een schaar. Dat hielp bij mij goed om het BIOS te resetten.

Het probleem is opgelost !! Het kwam weer eens uit een hoek waarvan je het niet zou verwachten. Ik heb mijn computer meegenomen naar de computerzaak waar ik het geheugenlatje kocht. Na herhaaldelijk andere latjes te installeren bleek het nog niet te gaan, tot het plots één keer wél ging. Wat bleek ? De geheugenlatjes gaven telkens slecht contact, ook al zaten ze perfect in de klemmen !! Veel wringen, trekken en duwen dus, vooraleer het echt goed zat. Mogelijk is het moederbord bij het indrukken van de geheugenlatjes een beetje bol te komen staan waardoor ze slecht contact gingen maken.
Bedankt trouwens voor de reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan