• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Contractomzet verdelen over verschillende perioden

Status
Niet open voor verdere reacties.

harunciftci

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2009
Beste forum leden,

Ik heb een overzicht van abonnementen die worden gefactureerd voor verschillende looptijden die elk in een separate kolom is aangegeven. Ik wil graag de omzet per jaar inzichtelijk maken van de lopende abonnementen over de jaren heen, echter ben ik na vele formules niet in geslaagd om het voor elkaar te krijgen.

Heb een voorbeeld in Excel bijgevoegd, wellicht dat een van jullie mij hierbij kan helpen.

Met vriendelijke groet,
Harun

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ik had even snel een functie geschreven, de laatste parameter van de formule in kolom H is 0 of 1 naargelang je het aantal maanden of het bedrag wilt kennen. Ik spit het straks nog iets verder uit+ voeg commentaar toe.
EDIT : 18u40, vernieuwde bijlage
1e 3 rijen = aantal maanden, laatste 3 = bedragen (volgens die laatste parameter van die persoonlijke functie)
Geen idee wat je met die laatste 2 kolommen van plan bent.
Eigenlijk zou je die bedragen ook nog moeten afronden op een centiem (0.01) maar dat is voer voor een discussie, want moet je de som die afrondingsfout dan toevoegen aan de laatste maand ?.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
even de 2 tegen elkaar afgezet, als er een vervroegde datum is, hebben we interpretatieverschillen, denk ik.
Die LET-formules vind ik wel heftig !!!

Bijlagen

Ik zag het verschil ook. Ik ging er even vanuit dat als je vervroegd stopt wel de 4400 moet betalen

Cow18 en Jec, heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik zie hier functies bijstaan waar ik echt nog nooit van heb gehoord:)

@cow18 ik zie de functie, maar niet hoe deze is opgebouwd, zie ook geen macro? Hoe kan ik zien de calculatie volgen?

Lees ok je vraag over de laatste twee kolommen, met deze kolommen wil ik eigenlijk weten wat er nog resteert aan omzet op peildatum 31-12-2022 op basis van de factuurdatum. Bijvoorbeeld de eerste item is op 5-6-2022 gefactureerd voor de periode van 2-2-2023 tot 02-2-2024. Dit zou betekenen dat er per 31-12-2022 alles vooruit gefactureerd (€ 1200) is omdat er nog geen omzet is verantwoord eind 2022. Eind 2023 is van het gefactureerde bedrag inmiddels al 11 maanden aan omzet verantwoord in 2023, waardoor dus eind 2023 nog één maand resteert, derhalve € 100 die dan in 2024 valt. Hopelijk is dit voorbeeld duidelijk voor je.
@JEC. bij vervroegd aflossen was inderdaad de bedoeling dat er over de resterende maanden niet meer wordt gefactureerd, dus totaal contractwaarde zal dan niet gerealiseerd worden.

Er staat een persoonlijke functie "Harun" in module1, met bovenin nu extra wat parameters, zodat je 1 en ander gemakkelijker later kan aanpassen zonder door de macro te moeten ploegen en de nodige commentaar.
Kolommen F:G worden door de functie niet gebruikt.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan