• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Controle ingave combobox

Status
Niet open voor verdere reacties.

wpappijn

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2012
Ik gebruik een stukje code die ik van www.contextures.com heb geleend om op cellen met gegevensvalidatie een combobox te laten verschijnen.
Reden daarvoor is dat je daarin kan typen waardoor de te selecteren waarden automatisch verschijnen.
Op die manier moet je niet het hele dropboxje naar beneden scrollen en dat is handig als je een lijst met zo'n 100-tal mogelijke waarden hebt.

Wat is nu het probleem?
Afhankelijk van een aantal factoren mogen een aantal waarden niet geselecteerd worden. Ze moeten wel in de selectielijst staan, want de gebruiker moet een melding krijgen waarom zijn combinatie niet mag. Als je in de combobox begint te typen, wordt de eerst passende waarde meteen overgenomen. Vervelend als bvb "aa" niet mag en "ab" wel, want "aa" is de eerste waarde.

Zie in het voorbeeld bestandje : de combinatie "monday" met "june" in lijn 2 mag niet. Hoe kan ik vermijden dat ik de waarschuwing krijg als ik in cel C2 enkel nog maar "ju" heb getypt?

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsm

haal de automatische koppeling van de combo naar de actieve cel er uit.
zo iets zou kunnen:
en laat de keyup event op voorwaarde dat TempCombo.SelText gelijk is aan TempCombo.Text de waarde toekennen aan de actieve cel.
en er moet ook bij de keycode 9 en 13 een toekenning aan de actieve cel gebeuren.
en ook bij het klik event

succes

Ik probeer het uit op mijn oorspronkelijk bestand.

Heel erg bedankt!

Wouter

Hallo,
alles werkt perfect, behalve in één bepaald geval.
In mijn validatielijst heb ik waarden staan, als ik de analogie met het voorbeeldbestandje doortrek, eruit zien als jan, janu, janua, januari,...
Als ik bvb jan ingeef, en vervolgens op een andere cel klik dan wordt die niet overgenomen. Als ik die aanklik, of op enter of tab duw lukt het wel.

Zou u daar ook nog een oplossing voor hebben?

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan