Controleer of in de afgelopen maand een record is vastgelegd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bert Bakker

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2006
Forum!

In een Acccess 2016 database bestaat een tabel Bevindingen en een tabel LogboekregelsBevindingen. Het is de bedoeling dat er iedere maand een log van een openstaande bevinding in de tabel LogboekregelsBevindingen wordt vastgelegd. Doel: traceerbaarheid dat de afhandeling van een bevinding 'gecontroleerd' gebeurd.

Aan het begin van een nieuwe maand moet gecontroleerd worden of er van de openstaande bevinding minimaal één log is vastgelegd. Ik wil uiteindelijk een lijst van openstaande bevindingen krijgen die geen log van de afgelopen maand in de tabel LogboekregelsBevindingen hebben. Door de bestaande query te gebruiken die de nog openstaande bevindingen laat zien en die te koppelen aan de tabel LogboekregelsBevindingen krijg ik in ieder geval een overzicht van alle openstaande bevindingen en die overeenkomende records uit de tabel LogboekregelsBevindingen. Het datum veld heb ik ook gesplitst in maand en jaar.

Ik kom er niet uit en heb het nodig op internet gezocht. Ik dacht een oplossing gevonden te hebben door te checken of een record bestaat waar de maand augustus is om vervolgens dit record te oormerken als bestaat, maar dit biedt geen soelaas.
Code:
SELECT [qryOpenstaande bevindingen].BevindingenID, tblLogboekregelsBevindingen.BevindingenID, tblLogboekregelsBevindingen.Datum, Year([Datum]) AS Yr, Month([Datum]) AS Mth, [qryOpenstaande bevindingen].[Status Bevinding], IIf(Month([Datum])=Month(DateAdd("m",-1,Date())),"Het maandrecord bestaat","Het maand record bestaat niet") AS Bestaat
FROM tblLogboekregelsBevindingen RIGHT JOIN [qryOpenstaande bevindingen] ON tblLogboekregelsBevindingen.BevindingenID = [qryOpenstaande bevindingen].BevindingenID
WHERE (((Year([Datum])) Is Null Or (Year([Datum]))=Year(Date())) AND (([qryOpenstaande bevindingen].[Status Bevinding])<>"const"))
ORDER BY [qryOpenstaande bevindingen].BevindingenID, Year([Datum]) DESC , Month([Datum]);

Wie kan me hier bij helpen. Misschien moet het wel anders! Bedankt alvast voor het lezen van het hele verhaal!

Vriendelijke groet, Bert

Bijlagen

• Bestaat maandrecord of niet.PNG
    Bestaat maandrecord of niet.PNG
    57 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Ik snap niet veel van je verhaal, en zonder db is dat denk ik ook lastig. Om te beginnen: je logt in een db wat je doet, niet wat je niet doet. En op basis van wat je doet, kun je makkelijk extraheren wat je niet gedaan hebt. Dus ik zou een hele andere werkwijze hanteren als jij. En dat maakt het ook lastig om te zien wat er bij jou nu precies fout gaat.

Octafish!
Dank voor je antwoord! ik snap dat je in db vastlegt wat je doet en dat je op basis van je doet, makkelijk (maar nu dus even niet!) kunt extraheren wat je niet gedaan hebt. Dat is nu precies wat ik probeer te doen. Ik begrijp ook dat mijn aanpak wel eens de verkeerde kan zijn.

Omdat ik kort voor mijn vakantie zit, heb ik nu te weinig tijd om een aangepaste db in elkaar te sleutelen om dit vraagstuk te 'tackelen'.

Wat zou, in theorie, jouw werkwijze zijn? Volgens mij begrijp je prima wat ik wil.

Vriendelijke groet, Bert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan