Controleren van lege velden in een continious form

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dolfke

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2008
Hoi allemaal ,

Hoe kan ik in een continious form controlen dat een bepaald veld niet blanco mag zijn ?

Ik heb een knop in mijn hoofdformulier "Opslaan "
Als ik hierop druk moet er in mijn subformulier gekeken worden of er voor elke record een datum is ingevuld.

Hoe moet ik hier te werk gaan ?

Iemand een idee

Bedankt

Groet Dolfke

Een hele makkelijke manier is om op tabelniveau voor dit veld aan te geven dat het niet leeg mag zijn; dan kun je het nooit opslaan, daar heeft het formulier verder niets mee te maken.

Een andere manier is om de knop Opslaan bij de gebeurtenis <Bij Aanwijzen> van het formulier uit te schakelen met de opdracht Me.cmdOpslaan.Enabled=False.
Na bijwerken van het datumveld kun je dan bij de gebeurtenis <Na bijwerken> de knop op Enabled=True zetten.
Zet eventueel een voorbeeldje met testdata neer, dan kunnen we gerichter helpen!

Michel

Als voor de 2e optie gekozen wordt lijkt het me wel handig om een controle in te bouwen of het veld leeg of null is, niet enabelen dan wel gevuld wel enabelen.

Een hele makkelijke manier is om op tabelniveau voor dit veld aan te geven dat het niet leeg mag zijn; dan kun je het nooit opslaan, daar heeft het formulier verder niets mee te maken.

Michel

Bedankt ,
Maar , hoe kan ik deze fout dan opvangen om zelf een msgbox te laten verschijnen ?

groetjes

Zou ik in deze lijn denken:

Code:
Private Sub cmdSluiten_Click()

On Error GoTo Foutje

DoCmd.Close
    Exit Sub

Foutje:
    MsgBox Err.Description

End Sub

Michel

Status