• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Converteren naar Datum notatie??

Status
Niet open voor verdere reacties.

keithl

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 sep 2009
Dag,

Waarom deze topic
Ik was van plan om met de gegevens van de KNMI te werken. De notatie welke zij gebruiken voor de datums is als volgd: YYYYMMD, dus 10 september 2009 wordt de notatie volgens KNMI, 20090910.
Handmatig veranderen 1 voor 1 kan wel, maar het is niet praktisch, omdat het niet om een paar dagen gaat, maar het gaat over enkele jaren heen.

hieronder is de link van het TXT bestand van KNMI om een beetje inzicht te krijgen waarover ik praat.
www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/

Probleem
Hoe kan ik de notatie zodanig veranderen door gebruik van formules, dat het naar Excel notatie verandert? (dus van KNMI--> 20090910 naar Excel---> 10-09-2009)

Alvast bedankt

gr.

Keith

Hallo Keith,

als je de gegevens als tekstbestand download kun je ze in excel importeren. Je gaat nu als volgt te werk:
Kies in het menu Data => Externe gegevens importeren => Gegevens importeren en kies de plek waar je het tekst bestand hebt opgeslagen en vervolgens het tekstbestand.
Kies in stap 1 van de wizard nu voor Gescheiden en zet bij starten bij rij 34 (dat is de rij met kolomkoppen), in stap 2 van de wizard kies komma als scheidingsteken, in stap 3 van de wizard klik je op de tweede kolom en vervolgens op gegevenstype per kolom op datum en kies daarbij voor jmd, kies vervolgens voor voltooien, en op het laatste scherm voor ok.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan