Converteren naar NTFS

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Berichten
1.836
Onderstaande kom ik op internet tege. Mijn vraag is: kan je dit dan doen ZONDER dat je C-schijf wordt gewist??? Zit hier geen risico aan??

Converteren naar NTFS
Een latere conversie, dat wil zeggen: nadat Windows is geïnstalleerd, kan alleen maar uitgevoerd worden vanaf de zogenaamde opdrachtprompt:

1. open de opdrachtprompt:
a. ga naar [Start];
b. kies Uitvoeren…;
c. type: cmd;
d. druk op <Enter>.
Een venster met de opdrachtprompt verschijnt.

2. Typ de volgende opdracht:
3. convert [stationsaanduiding:] /fs:ntfs.
Als u bijvoorbeeld convert C: /fs:ntfs typt, wordt station C: geconverteerd naar de NTFS-indeling.
4. druk op <Enter>;
5. volg de instructies.
 
Ja, dat kan ook, maar loop ik risico?
Wordt de C-schijf / de andere schijven dan niet gewist???

PM heb ik wel gebruikt om wat te schuiven met partities, maar converteren...
Komt er ook geen formatteren aan te pas dan?
 
Je kunt dat zonder problemen doen. Heb het al zovaak gedaan en nog nooit is het fout gegaan
 
OK, duidelijk.

Bedankt voor jullie snelle reacties!
 
Consequenties van conversie van FAT32 naar NTFS
.

1. Het proces is onomkeerbaar. Dit betekent dat een NTFS-bestandssysteem niet terug kan worden geconverteerd naar FAT32. Wil je het volume weer als FAT32 gaan gebruiken, dan zal je het moeten partitioneren en formatteren als FAT32. Hierbij gaan wel alle gegevens die op het volume staan verloren.

2. NTFS-bestanden zijn niet volledig toegankelijk voor ieder besturingssysteem. Dit heeft bijvoorbeeld gevolgen als je meer dan één besturingssysteem op je pc hebt staan, een zogeheten dual-boot systeem, met name in combinatie met Windows 9x en Windows ME. Ook in een thuisnetwerk met Windows 9X en Windows ME zijn NTFS-bestanden die bijvoorbeeld op Windows XP staan niet toegankelijk. Er zijn echter wel gratis programma’s te verkrijgen die het mogelijk maken om NTFS-bestanden met Windows 9X te lezen.

3. Microsoft waarschuwt ervoor dat de prestaties van sommige oudere programma’s die niet zijn geschreven voor Windows 2000 of NT4.0 kunnen teruglopen na de conversie van FAT32 naar NTFS. Een uitzondering daarop is als het NTFS-volume leeg is.


Een volume converteren
Hoewel de kans dat je gegevens verliest of beschadigt door conversie minimaal is, raden we je toch aan een reservekopie te maken van het volume dat je wilt converteren.

Het converteren zelf is niet zo ingewikkeld. Klik op Start en kies vervolgens Uitvoeren. Typ in dat venster “convert stationsletter: /fs:ntfs” (zonder aanhalingstekens). Stationsletter dien je te vervangen door de letter van het te converteren station bijvoorbeeld e (convert e /fs:ntfs). Voorafgaand aan de daadwerkelijke conversie zal Windows slechts nog vragen welke volumenaam je het station wilt geven. Het geven van een volumenaam is overigens optioneel. Je kunt bij deze vraag ook op Enter drukken, zonder een naam in te voeren.

Als je het station wilt converteren waarop je besturingssysteem staat, dan zal Windows vragen om deze taak te plannen wanneer het systeem opnieuw wordt opgestart.
 
De reden om het om te zetten is dat ok las dat NTFS een stuk veiliger is, dat ook gebruikers met beperkte rechten dan geen toegang hebben tot mappen van andere gebruikers. Dat zou onder FAT32 anders zijn.

Wat jij schrijft is me grotndeels wel bekend. Alleen dit wist ik niet:

"Ook in een thuisnetwerk met Windows 9X en Windows ME zijn NTFS-bestanden die bijvoorbeeld op Windows XP staan niet toegankelijk. Er zijn echter wel gratis programma’s te verkrijgen die het mogelijk maken om NTFS-bestanden met Windows 9X te lezen. ".

Dus dan zou ik (in theorie) vanaf een laptop mt W98 niet meer bij de gedeelde bestanden op de pc met W-XP (NTFS) kunnen komen??? Begrijp ik dat goed?
 
Dat begrijp je goed.
Hier was het me ook om te doen.

Vanaf je xp zal je wel je 98 comp. kunnen bereiken, maar andersom niet.

Mvg P
 
Ben blij dat je dit hebt uitgelegd, zou nl wel probleem opleveren, omdat ik er wel eens een extra pc op W98 bij heb.

Bedankt!
 
NTFS partities zijn vanaf win98 clients best te benaderen hoor. Windows maakt in dat geval dan gebruik van een redirector (het speeltje waarmee een client het netwerk browst), en dan maakt het niet uit of je netwerklocatie NTFS of FAT of FAT32 is.

Het enige wanneer windows 98 niet met NTFS overweg kan, is wanneer het op dezelfde pc is. Windows 98 kan namelijk niet overweg met de wijze waarop NTFS bestanden op de harde schijf "neerzet".
Maar als je een netwerklocatie met NTFS benadert, verzorgt het besturingsysteem op die locatie de toegang voor je.

De vraag is eigenlijk of je wel NTFS wilt. Het betreft alleen maar lokale security, dus ten aanzien van het toekennen van permissies aan mappen en bestanden. het is leuk om je bestanden te beveiligen voor bijvoorbeeld je kleine broertje, mits hij een eigen account op het netwerk of jouw pc heeft. Anders heb je er eigenlijk geen voordeel van.
 
Tja, dan weet ik het ook niet...

De reden is inderdaad wat jij in je laatste opmerking noemt!
 
Het converteren van Fat32 naar NTFS heb ik ook al een paar keer op de manier gedaan die in de topicstart wordt beschreven en tot nu toe nog nooit problemen daarmee gehad :) :thumb:

Reden dat ik voor NTFS kies is simpel.. als je dvd's gaat rippen/kopieren enzo is NTFS wel handig :)
 
NTFS heeft ook een nadeel, namelijk dat je er vanaf bootdiskette niet meer bij kan. Als er ooit iets fout gaat met xp ben je alles kwijt zonder dat je je bestanden eventueel nog kunt veilig stellen.

Gaat het om het beveiligen van bepaalde bestanden of om wil je je kleine broertje bepaalde rechten ontnemen? NTFS permissies instellen kan tricky zijn, je moet wel weten wat je doet.
 
Ja, beide was ik al van op de hoogte. Maar wel goed om te weten van de "haken en ogen".

Ging me er met name om dat als je meerdere gebruikers aanmaakt, onder FAT32 wèl alle gebruikers (ook al hebben ze beperkte rechten) nog bij andermans mapen kunnen komen En dat schijnt onder NTFS niet mogelijk te zijn.

Maar wat jij noemt als nadeel is zo. Wel zet ik af en toe een ghost van mijn schijf op een andere partitie, maak regelmatig backups. heb toch ruimte zat. Dus dat kwijtraken zal nog wel meevallen.

Maar ik weet het nog niet, of ik het wel ga doen...

( en dat beveiligen gaat niet over mijn kleine broertje,maar over mijn jongste zoon van 13 die bepaald graag experimenteert met van alles op de pc...:confused: )
 
Geplaatst door hangmat
NTFS heeft ook een nadeel, namelijk dat je er vanaf bootdiskette niet meer bij kan. Als er ooit iets fout gaat met xp ben je alles kwijt zonder dat je je bestanden eventueel nog kunt veilig stellen.

Gaat het om het beveiligen van bepaalde bestanden of om wil je je kleine broertje bepaalde rechten ontnemen? NTFS permissies instellen kan tricky zijn, je moet wel weten wat je doet.
Daarom heb ik (geloof ik :p) mijn C-schijf (waar windows op staat) als FAT32 geformatteerd :)
 
Je kunt ook mappen beveiligen met EFS. Dan moet je in de eigenschappen van de map het vinkje bij encrypted aanzetten, dan kan je zoontje er ook niet aan. Let wel, dit kan niet gebruikt worden in combinatie met compressie. En uiteraard moet je NTFS hebben.

Anders is het mischien een idee om je mappen met een encryptieprogramma te beveiligen? Er zijn veel gratis programma's te vinden, onder andere op www.nonags.com.

Maak je zoontje zowiezo user met beperkte rechten. En het hebben van een ghost is altijd een goed idee :).

@ aajeetee: Ik heb een dual boot met windows98, dus dat gaat bij mij niet lukken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan