Converteren NTFS lukt niet en bijna 8 GB foetsie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bugs Bunny

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2004
Net nieuwe laptop. Het is (volgens specs) een redelijk goede: HP dv6132. Je krijgt geen enkele CD erbij maar wel een hoop troep dat voorgeinstalleerd is.
Goed, laptop maakt gelijk een Recovery partitie, D: dus. Die is 8,41 GB.
Erg vreemd is deze recovery partitie in FAT32.
De andere, C: dus, is in NTFS en 83,7 GB groot.
Nu was ik van plan om de eerste partitie te converteren naar FAT en vervolgens in 2-en te gaan splitsen. Converteren met PM 8 lukt niet, krijg de bekende error 983.
Dat is mijn eerste vraag: hoe converteer ik de C toch naar FAT?
Tweede vraag: waar is bijna 8 GB?
Volgens specs heeft deze laptop een HD van 100 GB. Maar C + D samen komen op 92,4 GB dus ik mis wel ruim 7,5 GB. Lijkt me veel.
Wel geeft PM 8 aan een extra partitie van 1,027 GB aan Deze is geen NTFS en ook geen FAT maar van het type D7. Dit is ook vreemd.

Alvast bedankt voor reacties
grtz
Bugsy

Je kunt ook niet naar FAT, wel naar FAT32, maar waarom? NTFS gaat veel beter om mijn zijn file table, is stabieler en beter te beveiligen.

Partitie type, D7, ken ik niet, maar dat zal te maken hebben met de recovery.

Het verschil in grootte tussen 100 GB en 93 GB is wel te verklaren uit het feit dat fabrikanten van HD's voor de grootte rekenen met 1000 MB = 1 GB, ipv 1024 MB = 1 GB. Als je dit ook toepast op 1 MB = 1000 KB en 1 KB = 1000 Bytes, dan kom je op zo'n 93 GB voor jouw zogenaamde 100 GB schijf uit.

Ik bedoel FAT32. NTFS is beter te beveiligen, tegen wat?
Ik erger me al dood dat als je tegenwoordig een nieuwe laptop of anders koopt, zit geen enkele CD bij. Winkelier zegt ook niet: koop gelijk 11 lege CD's die heb je nodig om gelijk een back-up te maken. Je krijgt ongevraagd een hoop troep (Norton voor 60 dagen, Orange, Yahoo, Ebay, Tiscali, etc.etc) tijdens installatie.
Grappig om te weten dat HD fabrikanten anders denken/rekenen, dus daar word je ook mee genept.
De partitie type D7 staat apart van de recovery, ik weet niet wat dat is.
Maar goed, kan ik de HD wel converteren naar FAT32 en het liefst ook in 2 delen of niet? En zo ja met welke programma? Met PM8 lukt niet, krijg ik steeds de foutmelding.
Een optie was opnieuw formatteren maar zit geen floppy drive in de laptop :(

Ten eerste, niemand verplicht jou om die laptop te kopen, dat doe je zelf, en dat geklaag erover, bah, je hebt het toch zelf gewild.:confused:

De "bekende" error, is mij niet bekent, en die kun je gewoon bij Symantec opzoeken, run chkdk.

En over die schijfgroote, wordt je ook niet genept, dat is algemeen bekent, softwarematige tegen een hardwarematige berekening.

Gebruik Gparted, brand de iso als image, en start ermee op.

Als ik een laptop koop dan vraag ik niet om Norton en al dat andere reclame bull...Dus waarom gelijk met, bah? Ik heb wat beters te doen dan de laptop reclame vrij te maken. Bovendien is toch een kleine moeite dat fabrikant 1-2 recovery CD's erbij doet in plaats dat de klant 11 lege CD's mag aanschaffen om iets op CD te hebben.
Maar goed daar ging het niet om, ik heb wel XP op Cd dus zit niet verlegen.

Error 983 van PM8 stond zelf hier op het forum, en je hebt zelf nog op gereageerd op 17-04-06, dus...zo onbekend is het niet. Even Googelen.

Ik zou zo dat Gparted proberen om te zien of het lukt om C in 2-en te verdelen. Thanks.

Opgelost

O.K. dat met de 7,xx GB was duidelijk.
Het converteren is aan het einde toch gelukt met PM8.
Ik had nog wel een extra programma om de partitie kleiner of groter te maken, de Partition Manager (gratis). Deze dus: http://www.ranish.com/part/
Het probleem met PM8 was dat de NTFS partitie te groot was. Ik heb eerst de grote partitie verdeeld met gelijk het opdracht dat nieuwe (lege) partitie in FAT32 moet zijn. PM8 heeft dit netjes gedaan. Vervolgens heb ik de NTFS van 45 GB geconverteerd ;)

Bedankt voor meedenken, topic is opgelost

Ik ben makkelijk in zulke dingen: over wie zijn centen praten we, die van jou? Dacht het wel, dus in zulke gevallen is het "cd's erbij of anders zijn er nog aanbieders genoeg". :cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan