Converteren tekst naar Barcode

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnkieForum

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2015
Goedemorgen,

In een van mijn documenten heb ik een aantal barcodes (lettertype 39) zitten. Deze worden meestal gevuld vanuit Mergefields.
Deze barcode zorgt dat ik iets sneller in kan scannen. In lettertype 39 moet je echter voor lowercase een + voor het teken zetten
Voorbeeld: t+i+t+e+l vormt na het scannen Titel, zonder de +jes zou het TITEL worden.

Ik wil graag de tekst uit een bepaald veld zo converteren dat als de invoer Hallo is, dit vanzelf h+a+l+l+o wordt.

Weet een van jullie een veldcode (met eventueel bladwijzer/kruisverwijzing) waarmee dat zou kunnen?

Ik kan helaas geen WordVoorbeeld bijvoegen vanwege de grootte van de bestanden.

Ankie

Dat zou ik toch echt in het bronbestand doen, want in Word is dat een enorme taak. Je weet namelijk nooit wat de lengte is voor elk veld in elk record. Terwijl je in Excel (als dat je bron is) heel simpel een veld kan toevoegen waarin je m.b.v. een UDF (een eigen functie) een cel kunt opsplitsen in de door jou gewenste veldcode.

Hi OctaFish,

Het bronbestand is niet Excel en in het bronbestand kan ik de wijziging niet in doen helaas.
Ik kan wel een maximum aantal tekens aanhouden voor de invoer naar/in Word, alleen geen standaard aantal tekens.

In Excel zou het me ook lukken, mijn beperking is dat dit echt in Word moet gebeuren.

Ankie

Leg eens wat meer uit van het betreffende proces, want dat maakt wel uit of (en hoe simpel) het is te doen in Word. Een Merge doe je in beginsel altijd met een gegevensbestand, dus dat moet dan ergens staan. En als je een bestand hebt, dan kun je dat dus wel overzetten met VBA naar een Excelbestand waar de formules dan in staan. Bijvoorbeeld. Om een uitgevoerde mailmerge aan te passen is een redelijke hondenbaan...

Hi OctaFish,

Wij hebben twee systemen aan elkaar gekoppeld. Een is de bron (ons informatiesysteem) en de ander is een invoegtoepassing in Word die zorgt dat wij brieven kunnen maken zoals wij willen. De invoegtoepassing haalt via Webservices het bestand uit de Bron en er wordt een tijdelijk (niet te openen) AccessBestand opgeslagen met de gegevens. Die gegevens zijn de bron voor de merge. Daar kunnen wij (en willen wij) niet aanzitten.

Mijn vraag is dus echt: Is het mogelijk om tekst (dan los van of het een mergefield is of gewoon platte tekst) in Word te converteren naar een tekst met allemaal +jes ertussen. Wij kunnen dit niet buiten Word om doen.

Ik hoor graag. Dank je wel voor het meedenken!

In code 39 barcodes zitten om te beginnen al eens helemaal geen kleine letters. Dus ergens gaat er al iets mis.

Ik weet niet of die discussie hier speelt, als TS zegt dat het uitmaakt of je een barcode maakt met of zonder + je, dan ga ik er van uit dat dat klopt. Anders zou de vraag ook niet gesteld hoeven worden, toch?
Een Access bestand dat je niet kunt openen, vind ik dan weer wel vreemd. Maar wellicht hoeft dat niet, en kun je het wél in Excel importeren. Is dat al geprobeerd? Want nogmaals: met Excel heb je heel snel een antwoord.
Lukt dat ook niet, dan is de vraag of je Word document geschikt is. Merge velden zelf bewerken heeft niet zoveel zin, maar als dat andere pakket die alleen gebruikt om de teksten te plaatsen en je dus feitelijk geen samenvoeg document hebt, maar een eindproduct, dan is de vraag: zitten er bladwijzers in of andere plaatsbepaling elementen op basis waarvan je de te converteren tekst kunt ophalen?

Hi,

De +zorgt inderdaad voor de kleine letters.

Bladwijzers zijn er genoeg, de te converteren tekst is makkelijk op te halen.

Biedt dat mogelijkheden binnen word?

Ankie

Mogelijkheden zijn er altijd :). Als je een vaste bladwijzer hebt waar de tekst staat, en je kunt die bladwijzer altijd op dezelfde manier terugvinden, dan kun je bijvoorbeeld bij het openen van het document de bladwijzer opzoeken, de tekst in een variabele zetten en vervolgens vertalen naar de aangepaste tekst. Probleem dat je dan bijvoorbeeld tegenkomt: de macro wordt ook uitgevoerd als je het document een tweede keer opent. Want dan doet-ie het hele verhaal gewoon nog een keer. resultaat is dan dat je een wirwar aan plusjes krijgt. Het is, kortom, een proces dat niet 'natuurlijk' is voor Word, in tegenstelling tot Excel of Access.
Ik zou je dus aanraden om in ieder geval wat voorbeeld bestanden mee te posten, want zolang we niet exact zien waar we mee te maken hebben, blijven de antwoorden ook aan de oppervlakte zweven. Er is gewoon nog geen concrete oplossing te geven zonder de documenten te zien.

Je voorbeeldje helpt niet zo heel veel, want daar kunnen we niks mee. Ik althans niet :). Een samenvoegveld is namelijk niet meer dan wat het is: een samenvoegveld. Geen Jansen, en geen Pietersen. Wat jij wilt is aanpassen van het resultaat van de samenvoeging. En daarvoor heb je a) een samenvoegvoorbeeldje nodig (heb je) en b) een gegevensbestand (hebben we niet). Dus we kunnen nog steeds niks. Sterker nog: met een van mijn eigen samenvoegdocumenten kom ik een stuk verder, want dan heb ik wél een gegevensbestand :).

Wat je nodig hebt om de klus te klaren, als dat al binnen zinvolle tijd mogelijk is (lees: als het veel minder tijd kost om e.e.a. te programmeren en uit te voeren dan zelf over te tikken) is dus 1) een gegevensbestand en 2) een document waarin op een logische manier is terug te vinden waar de te converteren teksten staan. Dus als ik jouw document open, dan moet ik op een exacte manier de tekst kunnen vinden die geconverteerd moet worden. In je huidige voorbeeld kan dat niet.

Dan ben ik bang dat het niet mogelijk is, want in het gegevensbestand kunnen wij niet converteren, dus die ga ik je niet kunnen geven. Jammer
Dank je wel voor je moeite

Ik heb je al eerder gezegd dat het gegevensbestand niet geconverteerd hoeft te worden. Ik neem aan dat je daar het Access bestand mee bedoelt trouwens. Dat krijg je vanuit een extern systeem en dat kun je niet bewerken. Tot zover is het duidelijk. Daarna wordt het dus een stuk diffuser, want je geeft niet echt antwoorden op mijn vragen/opmerkingen. En daarmee wordt het voor ons nogal lastig om je te helpen. Je zegt zelf letterlijk:
Daar kunnen wij (en willen wij) niet aanzitten.
Dat je het bestand niet kan openen is tot daar aan toe, dat je niet wilt denken over een workaround om de data toch te kunnen voorbewerken, tja, dan houdt het snel op. Want ik maak me sterk dat je de data wel degelijk in Excel kan inlezen en dus ook een formule kunt toevoegen die de tekst splitst. Maar als je niet wilt, dan houdt het voor ons natuurlijk ook op.
Nogmaals: Word is een pure tekstverwerker. Velden zijn daarin objecten die gebruikt worden om gegevens te genereren, maar zijn op zichzelf niet geschikt om te bewerken. Een Naamveld uit een merge bestand is dus onbruikbaar. Je moet in de merge dus iets doen om de output herkenbaar te maken voor je macro zodat je daar gericht op kunt zoeken. De macro moet namelijk de output inlezen in een variabele en er iets mee doen. Vervolgens moet de bestaande tekst worden vervangen door de nieuwe tekst.
Dat kan allemaal wel, maar niet op basis van jouw voorbeeldje.

Maar de bal ligt uiteraard geheel in jouw hoek; het is jouw vraag en jouw probleem. Het is aan jou om te bepalen hoe belangrijk je een oplossing vindt :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan