Converteren via Adobe Acrobat van Word naar PDF met behoud van formaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vanderploeg

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2007
Hallo vrienden,

Ik heb het programma Adobe Acrobat X Standard. Men zegt dat Adobe Acrobat het beste programma is om PDF-bestanden mee te maken. Inderdaad heb ik er ook veel goed werk mee mogen doen. Maar doordat mijn computer kapot ging, moest ik Adobe Acrobat op een andere computer gaan gebruiken. En op die andere computer wordt het formaat van het oorspronkelijke bestand niet overgebracht naar het PDF-bestand. Als bijvoorbeeld het Word-bestand de afmetingen heeft van 15 x 20 cm, en ik converteer het naar PDF met Adobe Acrobat, dan heeft het nieuwe PDF-bestand het A4 formaat (dus ongeveer 21 x 29,7 cm).

Vroeger op mijn oude computer had ik daar nooit last van. Dan had het nieuwe PDF-bestand altijd dezelfde maat als het oorspronkelijke Word-bestand of RTF-bestand. Wat kan ik er aan doen om deze oorspronkelijke situatie weer terug te krijgen? Is Adobe Acrobat dusdanig te configureren, dat het formaat bij het converteren niet gewijzigd wordt?

Ondertussen krijg ik sterk de indruk, dat dit probleem niet veroorzaakt wordt door Adobe Acrobat, maar door Word 2013. Want als ik een jpg-plaatje omzet in een PDF-bestand, dan blijft de maat wel behouden. Ter oplossing heb ik al een PDF-invoegtoepassing verwijderd uit Word, maar het probleem doet zich nog steeds voor.

Ik moet er nog iets aan toevoegen. Want anders komen jullie er misschien ook niet uit. Ik ben de hele nacht met dit probleem aan het tobben geweest, zo erg vond ik het. Want Adobe Acrobat is een hoeksteen-programma van mijn uitgeverij. En zelfs het opnieuw installeren van Adobe Acrobat hielp niet.

Ondertussen heb ik wel ontdekt, dat het probleem waarschijnlijk (ik kan het niet met zekerheid zeggen) ontstaat door een conflict tussen 2 programma's. En Word zit daar op de een of andere manier ook nog tussen. Die programma's zijn Adobe Acrobat X Standard en Adobe Acrobat Distiller X. Waar komt de laatste vandaan? Is die onderdeel van het Adobe Acrobat-pakket dat ik gekocht heb? En dan vraag ik me ook nog af waarom ik op mijn oude computer geen last had van zo'n conflict, terwijl ik Adobe Acrobat X Standard daar ook had draaien.

Ik heb met Word 2010 een tekst bestand direct in pdf opgeslagen en die blijft ook zo (20x15). Heb je Acrobat perse nodig of is de opslaan als... optie in Word ook goed genoeg?

Het gaat ook om de kwaliteit. Ik denk dat de PDF-bestanden, die door Adobe Acrobat gemaakt worden, de beste kwaliteit hebben. Zelfs de kwaliteit die Adobe Acrobat maakte (toen dat vroeger nog kon) was aan de magere kant. Want ik ben een boekje aan het maken. En de kwaliteit van de kaft is van groot belang. Het is immers het eerste waar de mensen naar kijken, als ze een boek ter hand nemen. Maar misschien is de kwaliteit binnen Adobe Acrobat nog te verhogen. Want Adobe Acrobat heeft veel mogelijkheden.
Maar nu kan ik Adobe Acrobat helemaal niet meer gebruiken voor het maken van een PDF.

Ja, ik denk zelfs dat de PDF-bestanden met een verkeerde maat, waar ik het over had, niet echt door Adobe Acrobat X Standard gemaakt zijn, maar door het andere programma, dat de opdrachten kaapt!

Met Word kon ik inderdaad ook PDF-bestanden maken. Maar daarvan was de kwaliteit ook onder de maat.

Ik gebruik ook vaak Pdfcreator als pdf maker. Volgens opgave geschikt voor grafisch werk.
Als ik in Word naar Pdfcreator print.... (2x A5 ingesteld) dan komt dfat er goed uit.
Ik kan niet beoordelen of het beter is dan Word 2013 ... "opslaan als".

Ja, ik denk wel dat er alternatieve mogelijkheden zijn, om professionele PDF-bestanden te maken. Maar voor Adobe Acrobat X Standard heb ik veel geld betaald. Dus dat geef ik niet graag prijs. Het moet toch mogelijk zijn om dat conflict van 2 programma's op te lossen. Kan niemand mij meer vertellen over dat andere programma Adobe Acrobat Distiller X? Want dat zit er op de een of andere manier tussen, samen met Word!

Maar het verbergt zich dusdanig, dat ik het (tot nu toe) niet verwijderen kan. Het lijkt wel een virus. Maar als ik op internet kijk, dan wordt dit programma niet als een virus gezien, maar als een serieuze toepassing. Verder kan ik op internet moeilijk heldere informatie krijgen over Adobe Acrobat Distiller X. Het is me allemaal niet zo duidelijk. Zijn er geen mensen die het kennen en er meer over kunnen vertellen?

Als je het NU nodig hebt en het is ok.... dan heb je iig NU een oplossing.
Kan me wel voorstellen dat je verder Adobe en zo wel weer in orde wilt hebben....

Wat bedoel je? Ik begrijp je niet. Zojuist heb ik nogmaals een PDF-bestand met Word gemaakt. Maar de kwaliteit vind ik echt bedroevend.

Ik zal niet zeggen, dat ik vandaag de oplossing al nodig heb. Maar het is wel erg frustrerend. En als het even kan koop ik liever geen nieuwe programma.

Niet rechtstreeks van word maar in word printen met Pdfcreator. Dus Pdfcreator installeren (=open source) en dan pas afdrukken naar pdf.

Dank voor je tip! Ik ga het proberen. Maar dat kan wel volgende week worden. Want ik heb de hele nacht doorgewerkt (met uitslapen erbij natuurlijk) en nu ben ik achterop geraakt met allerlei werkzaamheden. Ondertussen hoop ik dat er ook nog iemand is, die mij kan helpen met die 2 of 3 programma's, die met elkaar in de knoop schijnen te zijn.

Reeds eerder had ik een conflict met 2 programma's. Ik denk dat de kans tegenwoordig steeds groter wordt op zulke conflicten, omdat invoegtoepassingen erg in de mode zijn. Ik had een keer eenmalig een nieuw programma uitgeprobeerd. Maar ik keurde het gelijk af. Het beviel mij niet. Niettemin gingen allerlei andere programma's dat programma gelijk als invoegtoepassing in zich opnemen. Belachelijk! Dit is vragen om problemen, vroeg of laat!

Inmiddels kan ik melden dat ik zelf het probleem heb opgelost, namelijk door Office 2013 van mijn computer te verwijderen, en Office 2010 te installeren.

Maar ik vind het nog steeds uitermate vreemd, dat Adobe Acrobat X Standard conflicteert met Office 2013! Het zijn immers allerlei dure en zeer bekende programma's van grote internationale bedrijven. Als iemand hier meer over kan zeggen, dan hoor ik dat graag. Daarom wacht ik nog even met de officiële melding, dat dit probleem is opgelost. Want dan reageert er wellicht niemand meer. En ik wil toch wel graag weten wat er gaande is in de computerwereld.

Voor voorlopig echter kan ik mijn werk voortzetten, zoals ik dat gewend was!

Je kunt je ook er over verbazen dat het bij zulke veelzijdige programmas zo vaak wel goed gaat met in principe bedrijven die verder onafhankelijk zijn...
Fijn dat je iig met Office 2010 een oplossing hebt.....

Persoonlijk ben ik van mening dat de mensen de computerprogramma's te ingewikkeld maken. Sinds ongeveer 1985 zijn de computerbestanden 10.000 tot 100.000 keer zo groot geworden. In die tijd had ik een harde schijf van 20 MB. En dat was toen het maximum voor een gewone computer. Als ik een nog uitgebreidere computer wilde hebben kon ik niet meer in een gewone winkel terecht. Ik moest dan naar een speciaal zakelijk computerbedrijf.

Nu heeft men al computers met een harde schijf van 1 of 2 TB in gewone winkels. En 2 TB is al het 100.000 voudige van die 20 MB. Soms denk ik met heimwee terug aan die tijd van rond 1985. Want toen kon men al vrijwel alles doen met de computers. Reeds in die tijd werden er al handleidingen geschreven bij programma's van rond de 1000 bladzijden. En dat alles op papier! Ook waren er al handboeken voor het programmeren van honderden bladzijden. Mijn eigen kast staat nog vol met dikke pillen uit die tijd!

Waarom moest alles dan vele duizenden malen uitgebreider en ingewikkelder worden? Volgens mij is de mensheid in dit opzicht op hol geslagen. En het einde is nog niet in zicht! Het is dan ook helemaal geen wonder, dat de programma's van tegenwoordig soms conflicteren. Mijn voorkeur is: Terug naar de eenvoud! De tekstverwerkers van vroeger bijvoorbeeld waren al zo veelzijdig, dat ik er alles mee kon doen wat ik maar wilde!

Op veel details met je eens... de "vooruitgang" van bijv Office 2003 naar 2010 vind ik een ramp...
Je moet nu zoveel klikken om iets voor elkaar te krijgen... ik dacht dat een nieuwere versie een verbetering moest opleveren...
Maak maar eens een grafiek in Excel 2010... de kale grafiek staat er supersnel..maar vervolgens moet je ALLES nog aanpassen...
Bij 2003 heb je de wizard... en je vult alles in en aan het eind ben je echt klaar, totale tijd is veel korter....
Waar ik me bij een aantal programma's ook aan erger... de menu's volledig weglaten... misschien handig als je op een tablet werkt met iconen maar op een pc/laptop zeer onhandig... Less is niet altijd more in dat opzicht....

Soms zijn er wel ook echte verbeteringen, als ik zie hoe makkelijk Adobe Lightroom 5 mijn geodata aan mijn foto's koppelt obv een gpx bestand van mijn sporthorloge.. Gelukkig zijn er toch ook wel verbeteringen.

Fijn dat je het met mij eens bent, André! Natuurlijk geloof ik ook wel dat er verbeteringen zijn. Maar die wegen volgens mij niet op tegen de nadelen van al die vooruitgangsdrift. Een groot deel van mijn leven is verloren gegaan door computer-problemen. Als ik alle tijd, die ik kwijt ben geweest door computer-problemen, aan elkaar zou plakken, zou ik misschien een lap tijd krijgen van 5 jaar, dag en nacht! Mede als gevolg van computerproblemen is mijn universitaire studie mislukt.

En dan te bedenken, dat ik er al vroeg bij was. Reeds rond 1985 zat ik al heerlijk te programmeren. Allerlei leuke programma'tjes maakte ik toen al. Maar nu kan ik programmeertalen uit die tijd, zoals GW-Basic, moeilijk of helemaal niet meer gebruiken. Reeds mijn computer met Windows XP herkende er totaal niets meer van. Bij een automatische herstelactie van Windows XP ging Windows de prachtige programma'tjes, die ik met GW-Basic had gemaakt, ongevraagd domweg aan elkaar koppelen, zodat ze niet meer konden werken. Hieruit bleek, dat mijn programma'tjes niet eens meer veilig waren op mijn computer. Ik moest ze op diskette bewaren om te voorkomen, dat ze automatisch verminkt zouden worden door Windows!

Verder zijn er zo veel onnodige veranderingen! Ik werk graag met het database-systeem MySQL. Gelukkig is die nog niet uit de mode. En met exporteren en importeren kan ik de inhoud van een database van de ene computer naar de andere brengen. Tenminste: Als de programma's op de tweede computer nog compatibel zijn met die van de eerste computer. Anders mislukt het exporteren en importeren hopeloos!

Gelukkig heb ik daar iets op gevonden. Door zelfgemaakte PHP-programma's kan ik toch nog de database-gegevens van de ene computer overbrengen naar de andere computer met nieuwere versies van PHP en MySQL. Maar dan moet ik voor elke databasetabel een ander programma schrijven. Als ik dan 20 database-tabellen wil kopiëren moet ik 20 programma's schrijven! Zeer tijdrovend dus! En het programma Putty, dat speciaal ontworpen is voor het kopiëren van database-gegevens werkte ook totaal niet meer op mijn computer met Windows 7, ongeacht welke versie van Putty ik probeerde. Dus waar ik de mensheid mee bezig met al die veranderingen?

Verder heb ik op jouw advies Pdfcreator geïnstalleerd en uitgeprobeerd. Nou, nog nooit heb ik zulke slechte PDF's gezien! Dus ik denk dat ik Pdfcreator er weer gauw af ga gooien. Dit wil niet persé zeggen, dat Pdfcreator slecht is, hoor! Maar het past gewoon niet bij mijn werk. Gelukkig kan ik nu Adobe Acrobat X Standard weer gebruiken. Die is vermoedelijk de allerbeste voor het maken van PDF-bestanden.

In ieder geval bedankt voor het medeleven!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan