cookies

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barry_127

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2003
Berichten
478
hallo iedereen!

ik wil in een cookie 2 losse vars proppen om ze later weer op te vragen,

ik weet dit al van cookies:
PHP:
//cookie maken
setcookie("naamcookie", "waarde");
//cookie opvragen:
$_COOKIE['naamcookie'];

maar wat ik niet weet is hoe ik deze 2 vars erin zet:
$username
$pass

en ze er daarna weer als $username en $pass op een andere pagina uithaal
 
PHP:
<?
if((isset($_COOKIE["cusername"]) == TRUE) AND (isset($_COOKIE["cpass"]) == TRUE))
{
echo ("<b>Username: </b>" . $_COOKIE["cusername"] . "<br><b>Pass: </b>" . $_COOKIE["cpass"]);
}
else
{
$username = "blaat";
$pass = "oogabooga";
setcookie("cusername",$username,time()+3600);
setcookie("cpass",$pass,time()+3600);
@header("Location: " . $_SERVER["PHP_SELF"]); 
die("Vernieuw het scherm ff handmatig");
}
?>
Dit geeft iets als ...
Username: blaat
Pass: oogabooga
Hoe het werkt:
Eerst check ik of beide cookies genaamd "cusername" en "cpass" bestaan...zo ja, geef dan wat weer ...
Zo nee, maak een variabele $username aan met de waarde 'blaat' en een variabele $pass met een waarde 'oogabooga'.
Daarna maak ik de cookies aan, met tijd, deze verlopen zodra de systeemtijd in seconden gelijk is aan de systeemtijd toen de cookie aangemaakt is + 3600 seconden. De cookie bestaat op deze manier dus 1 uur.
Waarom heb ik voor de naam cpass en cusername gekozen ? Dat gezeur met die auto / superglobals levert altijd problemen op, en dus maak ik duidelijk onderscheid tussen cookievariabelnamen en gewone variabelen in een script. Hetzelfde doe ik met sessies trouwens. Cookievariabelen begin ik met een c, sessievariabelen met een s. Of je dit over wil nemen mag je zelf bepalen :p.
Dan, zodra de cookies aangemaakt zijn (of een poging tot aanmaken) zal het script proberen de pagina te herladen (eiglijk stuurt hij hem door naar dezelfde pagina, wat je simpelweg herladen kan noemen). Hier staat een @ voor, zodat als er iets in de output staat dat er dan geen irri meldingen komen. Na deze redirect wordt er een tekst op het scherm afgedrukt en wordt het laden van het script afgebroken. Dit bericht wordt natuurlijk niet weergegeven als het redirecten lukt ;).
Let er wel op, dat als de cookies nooit aangemaakt worden, dat je dan een oneindige lus krijgt :p.

Succes :thumb:
 
bedankt!

en slim was er zelf niet opgekomen om 2 cookies aan te maken :eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan