Cooler probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

lolliepop

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2010
Beste mensen,

Ik ben bezig met een PC aan het samenstellen, en kom op het volgende probleem:

het moederbord (ASUS P8Z77-M Pro) heeft 1 CPU-fan aansluiting.
Mijn koeler (Scythe mugen 3 pcgh edition) heeft 2 fans.

Dat kan niet, 2 fans op 1 aansluiting.
Nu heb ik gehoord dat je hier speciale connectors voor hebt.
Als ik een van deze connectors gebruik, word de kracht verdeeld.

Beide gaan 800RPM, zullen ze dan maar maximaal 400RPM kunnen gaan?

link moederbord: http://azerty.nl/0-4924-496914/asus-p8z77-m-pro-.html
link koeler: http://azerty.nl/0-976-448685/scythe-mugen-3-rev-b-pcgh-edition-.html

Als het goed is heeft de processorkoeler in totaal maar 1 aansluiting. Er zijn (naar mijn weten) vrijwel geen moederborden met 2 processorkoeler aansluitingen. Ik heb een tijdje geleden ook gezocht naar hoe of dat zat, maar ik kwam uit op dat de twee koelers op 1 stekker waren gesoldeerd door de fabrikant.
Succes met je pc!

Ik keek op de handleiding (online) van de koeler, en er stond een plaatje van 2 connectors, en 2 stekkers.
Dus als ik een splitterkabel gebruik om beide op 1 connector aan te sluiten, kunnen ze allebei ipv 800 dan maar max. 400RPM?

Hoe zit dat?

In principe zou dit moeten werken met een 2>1 splitter, op het punt na dat de koelers minder kracht hebben met ronddraaien. Aangezien ze parallel geschakeld staan dan, zou de spanning gelijk moeten blijven. De stroom halveert. Maar als je een beetje een redelijk moederbord hebt (en dat heb je) zou hij (volgens mij, moet je even nakijken) makkelijk 2 12cm koelers moeten kunnen laten draaien. Naar mijn weten heeft de CPU-koeler aansluiting iets van 20W, en aangezien de koelers niet meer dan 0,3A zullen trekken, kan je er vanuit gaan dat ze een maximum zullen hebben van (2x0,3x12=) 7,2W. Maar de bedoeling is volgens mij om het op een fancontroller aan te sluiten (3 draadjes), maar op de CPU aansluiting moet dus ook lukken :).

Hallo

Of ... 1 aansluiten op de c.p.u. fan aansluiting , en 1 op b.v.b. "casefan" aansluiting .

Zo goed als alle motherboards hebben meer dan slechts 1 ventilator aansluiting.

Bij parrallel aansluiten , kan de toerental indikatie in de b.i.o.s. een verkeerde aanduiding geven.

Of ... terwijl 1 fan niet meer draait (defekt) , nog steeds pulsen krijgen , van de 2e wel nog werkende fan.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan