cooler vervangen van Aldi machine

Status
Niet open voor verdere reacties.

soetekg

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2001
Hierbij even de volgende vraag:

Ik heb een een jaar oude Medion md 8383 P4 3,4 hz processor xp en intern 512 mb ddr intern. Het probleem destijds was dat de koeling zo'n herrie gaf. Men klaagde steen en been. Zelf had ik dat probleem ook (voor de rest hele goede machines die van Aldi) en dus besloot ik op zoek te gaan naar oplossingen van lotgenoten.

Op de computerbeurs een tijd geleden een cooler van het merk Arctic Freezer nr. 7 gekocht die geadviseerd werd en het euvel zoui verhelpen.
.
Maar je kent het wel, het blijft even liggen voordat je hem erinzet. Temeer omdat ik niet eerder een cooler geplaatst had.
Enfin. Vanmiddag heb ik hem erin gezet en ja hoor, hij draait fluisterstil.

Ik was heel trots op mijzelf

Alleen bij spelletje (ik speel graag Vietcong 2) merkte ik dat het inladen langer duurde dan gebruikelijk. Ook eenmaal in hete spel aangekomen lijkt het alsof het allemaal een fractie van een seconde langzamer gaat.

Nu vraag ik mij af wat de oorzaak kan zijn. Moet er iets in de bios verandert worden (ik denk van niet). Ook de koelpasta is gelijkmatig aangebracht en dun.
Toch denk ik dat hij met spelletjes meer geluid zou moeten maken omdat er meer gevergd wordt van de p 3,4 processor. Hij blijft nu fluisterstil

Enig idee wat ik moet doen of controleren? Bios? Wie weet mag het zeggen

Alvast bedankt

Ger

Mag ik eerlijk zijn ? het vervangen van een cooler heeft niets te maken met de snelheid van je CPU. En een fractie van een seconde?? Zou daar toch geen probleem van maken. Je kan altijd kijken naar je temperaturen, Maar ik denk toch dat er niets aan de hand is hoor.

cooler

Allereerst dank voor je bericht.

Vraag: Is het ook niet zo dat de cooler iets meer geluid moet geven bij het spelen van grafisch mooie games? Dat was voorheen ook zo. Volgens mij doet ie dan maximaal een beroep op de processor wat leid tot snellere bewegingen (reageren) in het spel
Als ik het mis heb moet je het maar zeggen. Het is een aanname.

En dat met die fractie van een seconde is zelfs een ietsje slechter. Ik merk dat bij het inloggen aan de balk die verschijnt voordat je het spel ingaat.
Ook de bewegingen van de poppetjes gaan iets trager

Nogmaals zeg het gerust hoor als het niet zo is. Ik weet het al helemaal niet.

Het zal meer te maken hebben dat er op de achtergrond teveel andere programma's draaien, dat kunnen ook spyware, malware en andere rommel zijn die de processor onnodig belasten.

Ook virussoftware zijn een bekende boosdoener.

Draai eens de bekende progjes ervoor om dat uit te sluiten, en kijk ook eens met b.v. Hijackthis wat er allemaal opgestart wordt.

Die Atctic koelers zijn perfect voor een fluisterstil systeem, en kunnen inderdaad, wat al eerder werd aangegeven niet je processor beinvloeden, alleen de temreratuur hiervan in positieve zin.

cooler

Jullie zullen wel gelijk hebben, maar blijf het vreemd vinden dat het spel Vietcong 2 bijv. sneller inlaad en draait met de oude cooler. Je zou bijna geneigd zijn de oude cooler er weer in te bouwen en het geluid voor lief te nemen...

Regelmatig draai ik register mechanic en programma's als Hitman Ptro en natuurlijk komt er wel eens wat uit maar dat was voor het plaatsen van die nieuwe cooler ook al zo. Hoort deze cooler niet aan te slaan bij bijvoorbeeld intensieve spelletjes?
Uit jullie posts krijg ik de indruk dat dat niet zo hoeft te zijn, terwijl ik dat vreemd genoeg wel blijf denken. Bij het vervangen van een cooler hoeft het bios niet aangepast te worden?

Ik kan misschien i.d.d. wel eens een (hyjack) logje plaatsen, alleen denk ik zoals ik al eerder aangaf dat dit opeens het probleem is.

Tot zover allemaal erg bedankt voor het meedenken en een fijn weekend nog even!

Ger

cooler

Ik reageer hiermee op mijn eigen post.
Ik heb een cruciale fout gemaakt bij het inbouwen. Wat gebeurde er: De kabel blokkeerde de ventilator. Ik had zoiets van zie je wel mijn vermoeden is juist, maar het was allemaal wel op tijd aangezien de temperatuur tot 96 graden opliep.
Laat dit wel een les zijn voor iedereen die inbouwt: Kabels vrijhouden van de apparatuur.

Met dank aan Ton

soetekg zei:
Ik reageer hiermee op mijn eigen post.
Ik heb een cruciale fout gemaakt bij het inbouwen. Wat gebeurde er: De kabel blokkeerde de ventilator. Ik had zoiets van zie je wel mijn vermoeden is juist, maar het was allemaal wel op tijd aangezien de temperatuur tot 96 graden opliep.
Laat dit wel een les zijn voor iedereen die inbouwt: Kabels vrijhouden van de apparatuur.

Met dank aan Ton

Dat is inderdaad een verreiste, maar de PCtechneuten hier weten dat ook wel, maar dat kan je van hieruit niet zien uiteraard. Goed dat het opgelost is :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan