Rechter kanaal van mijn audio versterker is uitgevallen

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Op tweede kerstdag stopt het rechter kanaal van mijn audio versterker ermee. Alles getest door omzetten van cd, cassette, aux en phone aansluitingen en de speakerkabels gewisseld, maar speaker uitgang rechts blijft dood. Versterker is de eerste serie van de Advance Acoustic MAP-303 ll waar ik zeer tevreden over ben. Eindtrap vrees ik. Iemand idee wat zo'n grap vandaag de dag kost, of andere tips?

Reken maar op een paar honderd euro. De leverancier kan wel een verwachte prijs geven.

Waarschijnlijk kun je voor dat (reparatie)geld een betere versterker kopen. Zou ik zeker naar kijken.

Voor een paar honderd euro koop je geen versterker meer. Zeerzeker geen betere en zeker niet met deze specs en schakelbaar op class A. Maar het vreemde is dat een half uur na de uitval het rechter kanaal weer spontaan aanging. Zonder plop of gekraak.

Maar het vreemde is dat een half uur na de uitval het rechter kanaal weer spontaan aanging. Zonder plop of gekraak.
Dan is de eindtrap in elk geval niet stuk. Het kan een warmteprobleem zijn (brakke soldeerverbinding) of iets met een relais. Ben jij een beetje technisch ingesteld?

Theoretisch enigszins, maar niet genoeg om aan het binnenwerk te solderen. En ik heb geen meetapparatuur om verbindingen door te meten. In ieder geval is de eindtrap dus goed. Denk dat ik het Repair Cafe maar ga bezoeken. Ik had hetzelfde met mijn gitaarversterker uit Engeland. Door het milieuverbod op ouderwets tinsoldeer in de productie worden veel verbindingen tegenwoordig inderdaad brak door oxidatie (gaf de fabrikant toe). Gelukkig mag het ouderwetse spul wel bij reparaties worden gebruikt. Hebben ze bij Repair Cafe opgelost door alles even met echt tin aan te stippen. Alleen is mijn Advance Acoustic zwaarder dan mijn gitaarversterker en zonder handvat, dus lastig sjouwen.

Zeerzeker geen betere en zeker niet met deze specs en schakelbaar op class A.
Ik heb het ding even gegoogled, en vonde een recensie van een gerenommeerd Engels tijdschrift, die er maar twee sterren voor over had. Veel uiterlijk vertoon (groot, zwaar, grote VUmeters etc) maar zodra je hem aanzette kwam er geen best geluid uit (voor die prijs). Ze raadden een versterker aan die de helft kostte, en beter geluid gaf.
Maar hij ziet er inderdaad mooi en imposant uit, daar geef ik je gelijk in. Ik hoop voor je dat je hem gerepareerd krijgt!

maar zodra je hem aanzette kwam er geen best geluid uit (voor die prijs)
Wat de een niet best vind kan door de ander mooi worden gevonden. Elke andere speaker die je erop aan sluit geeft een andere klank en elke andere ruimte geeft weer een andere akoestiek. Wat een tijdschrift aangeeft is in dit geval niet van toepassing. @LWM is tevreden over de klank en wil de versterker graag repareren. Dat is ook waar dit topic over gaat.

Ik hoop voor je dat je hem gerepareerd krijgt!
👍

Ik haalde het aan omdat ik vermoed dat je voor de (eventuele) kosten van de reparatie vermoedelijk een nieuwe versterker kan kopen die een gelijkwaardig geluid produceert. Al was het maar omdat de technische ontwikkeling de afgelopen 15 jaar niet stil heeft gezeten.
Het testrapport testte o.a. met een cd van Rihanna; een 'belevenis' die ik zelf niemand aanraad. En al helemaal niet vrijwillig :).

De Advance Acoustic van mij is van de voor-serie zonder vu-meters en is klankmatig niet te vergelijken met de latere versies met zinloze vu-meters. Kom zelf uit de platenwereld (oa 'snijden' van Abba, Earring, Satie-werken e.a. dus heb best goede oren) en heb het nodige aan high-end in huis gehad. Deze eerste serie scoorde internationaal zeer goed en werd ook positief getest door experts in Pro Audio Magazine (waar ik columns in schreef). Op basis daarvan (en natuurlijk zelf luisteren) aangeschaft en bevalt nog steeds prima met mijn Mark & Daniel mini-monitors. Frequentietest laat L en R (die het nog steeds doet) geen verschil horen, dus laat ik in het nieuwe jaar eerst de verbindingen maar eens met Zilv45 navloeien bij ons Repair Café.

Veel succes, daarmee, en ik hoop dat de versterker nog een aantal jaar probleemloos blijft werken!

Als je in de buurt van Almere woont kijk ik 'm na en repareer de versterker waar mogelijk. Stuur maar een PB om af te spreken.

Advance Acoustic MAP-303
Mooie zware klasse A versterker (met "zware" bedoel ik het aantal kg :)). Gebruikt wel wat stroom, ook als je 'm zacht laat spelen, dat heb je niet op klasse AB. Dit merk lijkt mij het altijd waard, al is het maart om de nostalgie, om te repareren.

Tiborv, enorm dank voor het aanbod. Maak ik graag gebruik van. Op dit moment werkt alles nog steeds perfect. Moet wel even uitvogelen hoe ik een PB doe.

Dank voor de aanwijzing edmoor! Contact is gelukt.

Op mijn Yamaha C50 waren vele diodes niet meer werkzaam, vele vervangen, na jaren weer te hebben gewerkt maar vervangen door een Nad C165BEEE, de M50, beide uit 1982, werkt nog steeds, klasse AB, overigens.

Mooie zware klasse A versterker (met "zware" bedoel ik het aantal kg :)). Gebruikt wel wat stroom, ook als je 'm zacht laat spelen, dat heb je niet op klasse AB. Dit merk lijkt mij het altijd waard, al is het maart om de nostalgie, om te repareren.
In klasse A kan de verwarming inderdaad een standje lager, ongeacht de belasting, maar hij heeft ook de optie AB en Automatisch. Van het laatste zagen de testers het nut niet. Positief vonden ze dat er nauwelijks meetbaar en hoorbaar verschil was tussen A en AB.

Die M50 gaat automatisch, tot 10 Watt klasse A, erboven klasse B, overigens, niet zelf in te stellen,
Vind die meters wel fijn, kun je een beetje zien welke herrie je maakt.:)

Positief vonden ze dat er nauwelijks meetbaar en hoorbaar verschil was tussen A en AB.
Klasse AB wordt minder warm dan A en heeft niet de crossover vervorming van B.
Maar het zijn de speakers die voor het grootste deel de klank bepalen.

Terug
Bovenaan Onderaan