copiëren naar ander bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

psychoplop

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2007
Berichten
22
Ik zou graag een macro of iets dergelijks schrijven waarbij ik op een knopje kan duwen om een rij gegevens uit een bestand te copiëren, controleren of dit al in ander bestand staat en zo niet toe te voegen.

Bedoeling is dat op die manier de gegevens uit een 100-tal bestanden die qua opbouw/layout/stijl identiek zijn (individueel gescoorde vragenlijsten) kunnen gecopieerd worden naar een soort "database-bestand". Had eerst gedacht om in andere richting te werken (vanuit database alle gegevens laten opsnorren), maar verkies dit niet gezien de enorme laadtijd die dat zou genereren. (heb geen kennis van Base)

Hoe start ik hiermee?
 
Laatst bewerkt:
Bat

Als het gewoon bestanden in een map zijn kun je het beste met batch gaan werken. Daarmee kun je heel makkelijk dingen zeggen als 'Als die niet bestaat doe je dat'. En zo een dingen. Dan maak je zo'n script in een bestand en die zet je dan op je bureaublad.
(Alss je deze manier gebruikt moet je wel wat moeite doen :D )
EditEn het zal er overigens niet toe doen maar: het is kopieren met een k
 
Laatst bewerkt:
re:bat

Super idee,

kun je mij ergens een goede handleiding geven voor het maken van een batch bestand?
 
Ik zou graag een macro of iets dergelijks schrijven waarbij ik op een knopje kan duwen om een rij gegevens uit een bestand te copiëren, controleren of dit al in ander bestand staat en zo niet toe te voegen.

Bedoeling is dat op die manier de gegevens uit een 100-tal bestanden die qua opbouw/layout/stijl identiek zijn (individueel gescoorde vragenlijsten) kunnen gecopieerd worden naar een soort "database-bestand". Had eerst gedacht om in andere richting te werken (vanuit database alle gegevens laten opsnorren), maar verkies dit niet gezien de enorme laadtijd die dat zou genereren. (heb geen kennis van Base)

Hoe start ik hiermee?

Ik heb ff nog 1 vraag, is het de bedoeling dat je de gegevens van de een map naar de andere kopieerd, of wil je alle bestanden in 1 gecomprimeerde file zetten?
 
Ik heb hier een voorbeeld gemaakt voor als je iets van map naar map wilt kopieren:
Code:
@echo off
delete c:/de_map_waar_je_alles_naartoe_kopiert/*.*
copy c:/waar_alle_gegevens_staan/*.* c:/de_map_waar_je_alles_naartoe_kopiert/
cls
pause
echo Alles is naar de goede map gekopieert.
pause
Deze code zet je in een tekst bestand dat je 'naam.bat' noemt. Je moet de code wel eerst nog aanpassen
ff een korte uitleg...

@echo off (dit zorgt ervoor dat alles er goed afgewerkt eruitziet)
delete c:/de_map_waar_je_alles_naartoe_kopiert/*.* (Dit maakt de map leeg)
copy c:/waar_alle_gegevens_staan/*.* c:/de_map_waar_je_alles_naartoe_kopiert/ (Dit kopieert alles naar de goede map
cls (Dit maakt het zwarte venster schoon)
echo Alles is naar de goede map gekopieert. (geeft een melding)
pause (Zorgt ervoor dat je alles nog kunt lezen voordat het weg ploeft)
 
vrees dat het wat ingewikkelder dan dat is. Ik moet max. 6 lijnen van het 5e werkblad copiëren in een apart calc-bestand, waarin de ingevulde lijnen verzameld worden.

Komt eigenlijk neer op vragenlijsten die op verschillende meetmomenten gescoord worden. We gebruiken een calc-bestand om te scoren op individueel niveau en te koppelen aan een individueel dossier en een tweede calc-bestand om alle metingen over alle personen heen te kunnen bekijken.

Wat dus nodig zou zijn is een batch-bestand dat
1. kijkt welke van die zes lijnen ingevuld is (bv C5>0, D5>0, E5>0, ...)
2. Die ingevulde lijnen toevoegt aan de database-calc-file (controleren of die niet eerder al er in staat (controleren op waarde in A3 en C3).

(bijkomend probleem is dat de individuele calc-bestandjes er alsmaar blijven bijkomen en ook nog aangevuld worden in de loop van de tijd)

Ik weet dat ik het ingewikkeld maak, maar wil toch een poging wagen.
 
Laatst bewerkt:
vrees dat het wat ingewikkelder dan dat is. Ik moet max. 6 lijnen van het 5e werkblad copiëren in een apart calc-bestand, waarin de ingevulde lijnen verzameld worden.

Komt eigenlijk neer op vragenlijsten die op verschillende meetmomenten gescoord worden. We gebruiken een calc-bestand om te scoren op individueel niveau en te koppelen aan een individueel dossier en een tweede calc-bestand om alle metingen over alle personen heen te kunnen bekijken.

Wat dus nodig zou zijn is een batch-bestand dat
1. kijkt welke van die zes lijnen ingevuld is (bv C5>0, D5>0, E5>0, ...)
2. Die ingevulde lijnen toevoegt aan de database-calc-file (controleren of die niet eerder al er in staat (controleren op waarde in A3 en C3).

(bijkomend probleem is dat de individuele calc-bestandjes er alsmaar blijven bijkomen en ook nog aangevuld worden in de loop van de tijd)

Ik weet dat ik het ingewikkeld maak, maar wil toch een poging wagen.

Ik heb nog nooit zo iets moeilijks proberen te maken met een batch bestand :shocked:. Maar ik heb nog een vraagje... Kun je deze database wel benaderen via ftp?
 
misschien, maar vrees van niet. Is op een map op de server, waar ik toegang toe heb, maar ik kan/mag verder geen dingen hiermee doen. Heb ook geen login-gegevens van deze map.
 
andere richting?

Misschien is het nuttiger dat ik het in de andere richting doe. Zou ik iets kunnen gebruiken dat alle .xls bestanden in de onderliggende directory opsnort en daarvan rijen 3 tot 8 van het tabblad copiëren overneemt en die allemaal onder elkaar plakt in 1 groot bestand. Ik zal dan achteraf wel via een filter de rijen er uit halen die nog niet ingevuld zijn.

Hopelijk is dit een simpeler oplossing.
 
Wat ik wel weet is dat je met de taal php een database kunt afgaan en kijken of een record ergens aan voldoet. Een voorbeeld:
Als iemands zich registreerd op mijn website geeft hij zijn naam en e-mail adres. En als iemand zich dan wilt inloggen kijk ik via php of in het veld AKKOORD of hij op de link in de door de site gestuurde mail heeft geklikt.
Dit kun je bij jou database ook gebruiken. Maar dan met query's als $check_one_row(); die kijkt of er een record in database1 staat die in database2 niet staat en eventueel kopieert. Maar om deze taal onder de knie te krijgen heb ik ongeveer 1 jaar moeten leren
 
Dus voor alle duidelijkheid nog eens wat ik zou willen doen, want van php heb ik geen kaas gegeten:

Van alle calc bestanden in een bepaalde directory cellen A4 tot CW13 copiëren en onder elkaar plakken in een soort "overzichtsbestand". Ik zou dit dan manueel een paar keer per maand doen, dus hoeft niet zichzelf in real-time te updaten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan