• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Copy-paste knop middels macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

NiekvanMeer

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2013
Beste allemaal,

In eerste instantie dacht ik een simpel extraatje toe te kunnen voegen aan mijn documentje, maar helaas bleek ik vooralsnog dit niet voor elkaar te krijgen.
Ik heb reeds wat rond gekeken, maar nergens iets kunnen vinden wat mij verder kan helpen, dus vandaar mijn vraag of iemand hier dit misschien wel kan.

Het betreft het volgende:
Mijn document wordt gebruikt om de dagdagelijkse gebeurtenissen te rapporteren.
Om de zoveel dagen komt een volgend team dat graag verschillende belangrijke items, gebeurd in hun weekend, wil zien in een overzichtje.
Nu copy-pasten we deze items handmatig in het volgende tabblad, maar dit is iedere keer best wel wat (onnozel) werk. (Alléén gegevens uit kolom 'E' hoeven verplaatst te worden)
Zodoende dacht ik slim te zijn en dit middels een knop te laten gebeuren; random cel in kolom E selecteren, knop indrukken en het staat in het overzichtje op tabblad weekend.

Op een gegeven moment dan moeten er weer nieuwe gegevens in het overzicht komen te staan, dus misschien is het handig om alle 'oude' gegevens te kunnen wissen met een knop op het tabblad weekend?

Hopelijk weet iemand hier raad mee :D
Vast bedankt voor de moeite!

Groeten,
Niek

Bijlagen

Laatst bewerkt:
En waar moeten de gegevens uit kolom E precies terecht komen op het tabblad Weekend?

Werk je nog steeds met een stokoude versie van Excel? Van het voorbeeldbestand kan ik niet veel maken. De knop doet ook niets. Dus daar is ook weinig uit te halen wat nu de bedoeling is. De code in thisworkbook kan je voor deze vraag beter weglaten want heeft er niets mee te maken en zal bij iedereen die een andere mappenstructuur heeft een foutmelding geven.

Excuses, dat had ik er bij moeten vermelden.

Het mooiste zou zijn als dit gebeurd in de kolommen A (4:13) en B (4:13)
Wat ik bedoel is, de eerste informatie wordt gekopieerd naar A4, de tweede naar A5, tot A13, en vervolgens naar B4, B5, B6 etc.

Merci!

@VenA: nee :) dit is de nieuwste versie van excel?
De vraag is dus om de knop werkend te krijgen :D

De code had ik inderdaad beter kunnen verwijderen.. Deze zorgt voor een backup op het moment dat het bestand afgesloten wordt.

Laatst bewerkt:
En wat moet er dan met de overige informatie gebeuren als A4:A13 en B4:B13 vol zijn? (20 regels)
Er blijven dan nog steeds regels in kolom E over.
Totaal onduidelijk dus.

Als het de nieuwes versie van Excel is, waarom sla je het dan nog op in Excel 2003 formaat?

Er zijn normaliter niet meer items die 'belangrijk' genoeg zijn in de weekend periode.
Misschien is het sowieso handiger om alleen te kopiëren naar kolom A, de cellen vanaf A4..

Zodra er weer een selectie van data gemaakt gaat worden, dan zal het informatie overzicht op het tabblad 'weekend' weer geleegd worden.

Dus alleen E10 t/m E29 hoeven te worden gekopieerd?

Nee, het kan een random cel in kolom E zijn.

Dagelijks wordt de sheet bijgehouden/ingevuld.
Naarmate de dagen verstrijken, zal kolom E steeds voller geraken.
We zijn nu bijvoorbeeld al bij E2985.
(Elke maand wordt de sheet helemaal geleegd)

Ik heb even een betere bijlage toegevoegd.

Bijlagen

Dus gewoon, in dit geval kolom E regels 10 t/m 48 kopieren naar kolom A in het tabblad Weekend vanaf regel 4?

Ongeveer ja :)
Het gaat dus niet over álle cellen in kolom 'E', maar alleen de cel die ik op dat moment selecteer.
Dus selecteer ik bijvoorbeeld E240, en ik druk vervolgens op de knop 'toevoegen aan weekend overzicht', dan wordt die cel in A4 van het tabblad 'weekend' gekopieerd.
Vervolgens selecteer ik bijvoorbeeld E311, en ik druk vervolgens op de knop 'toevoegen aan weekend overzicht', dan wordt die cel in A5 van het tabblad 'weekend' gekopieerd.
Etc.

Hopelijk ben ik nu wat duidelijker.

er staan nu 12 reacties in dit draadje en je bent nog steeds niet duidelijk of je hebt geen enkel idee wat je nu wilt. Ik zie overigens geen verschil tussen de bestanden in #1 en #9

Je wilt dus gewoon de waarde van de actieve cel in het blad Productie, als dit in kolom E is, kopieren naar de eerstvolgende lege regel vanaf regel 14 van kolom A in het tabblad Weekend?

Het wordt weer anders? Kijk eens wat je in de OP vraagt.

Als je datums vastlegt dan weet je ook weke dag en week het betreft. Aan een filter of draaitabel heb je dan voldoende om gegevens te rapporteren.

Ik mis totaal het doel vanwege de layout in het blad weekend.

Ja, die lay-out is zo ingericht vanwege een ander document wat we hier gebruiken.
Overigens vroeg ik in het eerste bericht hetzelfde, maar wat te omslachtig zo blijkt.

Dus in de bewoordingen van edmoor; gewoon de waarde van de actieve cel in het blad Productie, als dit in kolom E is, kopiëren naar de eerstvolgende lege regel vanaf regel 4 van kolom A in het tabblad 'Weekend'

Zet dit eens achter die knop en kijk of dat is wat je bedoelt:
Code:
Sub Copy2Weekend()
    If ActiveCell.Column = 5 And ActiveCell.Row > 9 And Selection.Count = 1 Then
        With Sheets("Weekend")
            For Each cl In .Range("A4:B13")
                If cl.Value = "" Then
                    cl.Value = ActiveCell.Value
                    Exit For
                End If
            Next cl
        End With
    End If
End Sub

edmoor, dit is exact wat ik bedoel!

Enorm bedankt voor je hulp, ik zal hierbij het topic sluiten.

Dan kan je dat makkelijker nog in het BeforeDoubleClick event zetten en heb je die knop niet nodig.
Scheelt een hoop muis verplaatsing.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan