Core snelheid veranderen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

John30

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2010
Berichten
11
Geachte lezer,
Mijn moederbord is kapot gegaan en vervangen door een MSI G41M-P25 (MS-7592).
De CPU is dezelfde gebleven Intel Core 2 Quad Q9300 @ 2.50GHz
Mijn hoofdbezigheid is familievideo monteren in HD met Adobe premiere Elements 9.
Om dit te doen is minimum snelheid van de CPU nodig van 2,5 GHz en een RAM geheugen van 2GB.
Het montage programma werkte redelijk met het “oude” moederbord.
De nieuwe samenstelling had aanvankelijk een Ram van 2GB DDR3 en ik kon het montage programma openen maar dan zeer traag. Iedere bewerking vraagt enorm veel tijd (tot 1 minuut) om uit te voeren.
Uit een test met het CPUID programma kon ik lezen dat de Core Speed 2500.4 Mhz was en de Multiplier x 7.5 zoals bij het “oude” moederbord.
Om de snelheid van werken met het montage programma te verhogen heb ik de 2 GB RAM vervangen door een 4 GB DDR3.
Een nieuwe test met CPUID zegt dat de Core snelheid nu 2000.2 Mhz is en de Multiplier 6.0. Kan het dat de Core snelheid vanzelf verandert (door een andere RAM te plaatsen) ?
Kan ik de Core Speed veranderen zonder gevaar van destructie van sommige onderdelen (oververhitting) ? Zo ja, hoe ? Ik ben een volsterkte leek op dat gebied.
Dank bij voorbaat voor de raadgevingen bij mijn probleem.
 
ik zou gewoon een nieuw moederbord pakken met lga 1155 en een i5 2500 en 2x4GB 8GB dan heb je dual channel
 
Indien er een conflict is met een module, heeft je moederbord waarschijnlijk zichzelf teruggezet in een veilige staat.

Heb je de 2gig vervangen door exact hetzelfde type 4gig? DDR3 komt in een aantal verschillende snelheden. Indien je nieuwe geheugen een andere FSB verwacht dan je oude kan je bios mogelijk in de war geraakt zijn.

Meestal kun je de informatie in de bios weer veilig terug zetten naar de oude waarden.
 
Dank voor de reactie. Helaas de eigenschappen van de 4gig zijn identiek aan de 2 gig en van een zelfde "fabrikant" nl Kingston. Hoe zet je de oude waarden veilig terug in de bios ? Kan ik dat als onervaren zelf doen ?
 
Ja hoor. Volgens de documentatie zou de processor ingesteld moeten worden op een FSB (front side bus) van 333 en de multiplier moet op 7.5

Wat betreft de memory: het geheugen heeft vaak een "PC" rating. 13600/11200 en/of een MHZ rating (1333 mhz / 1666 mhz) Die zijn dus hetzelfde voor beide typen geheugen?

Qua instellingen kun je de die vinden op pagina 23 en 24 van de handleiding van het moederbord
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan