Core temperaturen erg hoog

• Onderwerp starter Onderwerp starter Unia
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Unia

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2009
Hallo allemaal,

Sinds kort draai ik na anderhalf jaar Linux te hebben gebruikt, weer Windows 7. Reden hiervoor is de aanschaf van een Windows Phone en nog wat andere kleine dingetjes. Mijn probleem is als volgt:

Op Linux maakte ik gebruik van cpufrequtils. Dit programma schaalt de kloksnelheid van de CPU in aan de hand van de benodigde resources, of zo heb ik het dan begrepen. In ieder geval, mijn CPU was onder normaal werk (chatten, firefox) nooit warmer dan 44-50 graden.

Op Windows echter (die voor zover ik weet ook zoiets ingebouwd heeft?) is de temperatuur zelfs bij idling 60 graden! Zodra ik met iemand een videogesprek voer, YouTube kijk of zelfs muziek afspeel, stijgt dit binnen tien minuten naar 80 graden.

Het lijkt mij niet dat dit opeens komt door stof of iets dergelijks, aangezien het van de ene op de andere dag gebeurde (van Linux naar Windows, dus). Mijn vraag is dan ook wat dit veroorzaakt en hoe ik dit kan verhelpen. Vind het niet zo aantrekkelijk om constant op 60-80 graden te draaien :confused:

Ik heb een Acer Aspire 5740G met Intel Core i5 430M. Van Acer's website heb ik al de bij deze chipset behorende drivers gedownload en geïnstalleerd, maar dit maakt geen verschil.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

EDIT: De titel moet natuurlijk "erg hooG" zijn! En als jullie nog wat gegevens nodig hebben, vertel het me en ik zal ze hier posten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Titel maar even aangepast voor je.;)

Topic tevens verplaats naar sectie processor/koeling.

Laatst bewerkt:
Maak je geen zorgen.

De boel openschroeven en de stofzuiger er doorheen.

Daarna:
Draai vanavond (als je dan slaapt, want het is wel vrijdag de 13e) eens de hele nacht prime95.
Doorstaat je i5 en NVIDIA dit dan hoef je je geen zorgen te maken over de temp.
That's all...
link: http://www.mersenne.org/freesoft/

Note: de software matig de boel meten, is nog geen harware meting...

Stof is het probleem niet, omdat de CPU onder Linux wel gewoon koel draait. Het probleem is echt "ontstaan" op het moment dat ik Windows erop zette (ik zou zelfs weer Linux installeren om het aan te tonen, als je dat wil).

En de laptop heeft een ATi Mobility Radeon HD 5470

Software zegt je dit, niet de hardware.
"Het gras bij de buren is altijd groener".
Prime95 een nachtje laten draaien.
Staat de computer de volgende dag nog te draaien, dan zou ik me geen zorgen maken.

Tijdens het draaien (van Prime95) kan er niets stuk gaan.
Wordt hij te warm slaat hij uit.

Niet vergeten auto. update in te schakelen.

Laatst bewerkt:
Dat is allemaal leuk en aardig maar het geeft alsnog geen verklaring voor het feit dat mijn laptop warmer draait onder Windows dan onder Linux. Heeft Windows geen cpu freq programma ingebouwd en zo nee, kan ik er dan zelf eentje installeren? Een warme interne laptop is echt een showstopper voor mij.

Kun je mooi de vermarming lager zetten, wordt allemaal geregeld door... (joke)
Maak je niet te druk.
Er zijn verschillende (software) programma's die je temp. kunnen meten.
. SIW
. Speccy
. Speedfan
. CPU en GPUID (PCWizard)
... enz.
Allemaal prachtig en mooi.
Maar het gaat uiteindelijk om de hardware temp. en niet om wat de software zegt/ziet.
...concluderend, Windows maakt je systeem warmer dan Linux?

Je hebt gelijk...

Dat heb ik met mijn buurvrouw, woon al jaren op de zelfde stek, maar als ik haar zie...
Als het "ding" schoon is gaat alles goed komen, klopt de temp (globaal). dan gaat vanzelf dagelijk de temp. terug.
Niet gek doen, geloof mij maar.

Laatst bewerkt:
Kun je mooi de vermarming lager zetten, wordt allemaal geregeld door... (joke)
Maak je niet te druk.
Er zijn verschillende (software) programma's die je temp. kunnen meten.
. SIW
. Speccy
. Speedfan
. CPU en GPUID (PCWizard)
... enz.
Allemaal prachtig en mooi.
Maar het gaat uiteindelijk om de hardware temp. en niet om wat de software zegt/ziet.
...concluderend, Windows maakt je systeem warmer dan Linux?

Je hebt gelijk...

Dat heb ik met mijn buurvrouw, woon al jaren op de zelfde stek, maar als ik haar zie...
Als het "ding" schoon is gaat alles goed komen, klopt de temp (globaal). dan gaat vanzelf dagelijk de temp. terug.
Niet gek doen, geloof mij maar.

En waar lezen die Software programma's de temp uit denk je..?
Sensoren aan de hardware..

Wat kan zijn waarom je klapkoffer warmer word bij windows dan bij linux is omdat windows meer performance vraagt van je toestel dan linux bv..

Zelfs bij idling? Als ik kijk bij taakbeheer draaien alle cores op 0-3%

Tuurlijk, zelf bij beide idle draaien er bij windows nog altijd veel meer processen tegenover bij linux. Maar hoe kom je aan die temp van 80 graden? met wat is dat uitgelezen?

Unia,

Je maakt je veel te druk, gewoon even bovenstaande lezen (MertensW) en even uitlezen.
Niet op je toetsenbord gaan slaan.
Prime95 al draaien?

Mijn vraag blijft dus, waar je leest dat de temp 80 graden is. Als het via enige software is die je geinstalleerd hebt kan het goed zijn dat dit niet de juiste temp is. Niet alle programma's zijn niet altijd evengoed compatibel met alle verschillende sensoren.

Wat je wel eens kan proberen is vanachter aan de laptop een blokje ofzo onder ja laptop leggen zo dat die vanachter wat hoger komt te liggen en er lucht onderdoor kan. Zorgt voor een betere koeling.

Hoi !

In Win 7 al bij Energie-beheer gekeken of daar de instellingen correct zijn ?

Greetz,

Harry.

@MartensW,
Heej, hou eens op, wat heeft dat met L. te maken.
Onze vriend maakt zich zorgen over de warmte.

@Unia,
Doe nou even gewoon Prime95.
Niet gek doen, gewoon vannacht laten draaien.
's Morgens kom je beneden alles draait - not a worry in the world.
Laat je niet gek maken.

Soms is mijn laptop wel 310 graden (Celsius - PLUS) en dan weer -81 (min).
Daar kan ik toch via het toetsenbord niet op reageren?

Laatst bewerkt:
Mertens, ik lees dat in verschillende programma's af (ik weet dat ze allemaal niet even compatibel zijn en heb er dus meerdere geprobeerd.) ook als je gewoon voelt, en dan vooral bij de ventilatie, is het gewoon echt te warm.

Prins, ik ga je programmaatje niet draaien. Ik vind het hartstikke lief dat je helpt, maar maar houdt het ook mee op.

Prime95 is een rekenprogramma enkel om de pc te belasten. Wat schiet ik daarmee op? Aantonen dat de laptop ook nog blijft draaien bij 120 graden?

@prins333 Jongen aub, als je niet weet waar je over praat begin er dan ook niet aan.
Als er niet genoeg lucht aan je koeling kan kan je koeling je toestel ook niet koel houden.

@Unia Misschien dat je eens kan kijken of je de rpm van je fans een beetje hoger kan zetten.

Haha, laat me niet lache.
Onder L koel onder W. warm?
Ja, daarom hebben jullie beide geen notie waar het over gaat.

Voorlopig heb IK wel 7 jaar op de TD van IBM gewerkt, en jij, notneus?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan