• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Correcte percentages berekenen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

bartvt78

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2017
Besturingssysteem
Mac OS en Windows Parallels
Office versie
Office 365
Hallo knappe koppen.

Ik denk dat de bijgevoegd file duidelijk is. Mijn percentages zijn totaal fout. Maar ik geraak er niet aan uit hoe ik ze wel correct in een formule kan zetten. Als je minder gespaard hebt dan gepland moet het percentage negatief zijn. Als er nog niets gespaard is, moet de cel -100% zijn. Als je het gespaarde bedrag hebt, moet het 100% zijn. Dat laatste heb ik klaargekregen, maar de rest geeft mijn formule verkeerd weer.

Bijlagen

Dat is een vreemde telling. Van -100% tot 0 en dan in 1x een sprong naar 100%. Je kunt dan niet al 30% gespaard hebben, alleen 70% achterliggen op je doel...

Dit doet exact wat je wilt, maar denk nog eens na of dit wel correct is.
Code:
=ALS(D2<>A2;D2/A2-1;ALS(D2=0;"";100%))

Laatst bewerkt:
eigenlijk zou de percentages van -100% naar 0 moeten gaan als gespaard onder het doel is. Als het doel bereikt is, is het 0%, en dan als je meer spaart dan gepland, dat dat dan van 0 naar boven begint te tellen tot bv +100%

Dat stond niet zo in je vraag. Wat je hierboven schrijft klinkt veel logischer.

De formule wordt dan:
Code:
=ALS.FOUT(D2/A2-1;"")

Laatst bewerkt:
Thx. Dat is het. Het kan zo simpel zijn, maar je moet het weten... :) Dank u

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan