• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Inzetlijst deelnemers met gegevensvalidatie

Manusje

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2011
Besturingssysteem
W11
Office versie
O365
Wij moeten vaak een deelnemerslijst vullen. ± 40 deelnemers over 4 activiteiten, waarbij alle deelnemers op de activiteit kunnen worden ingedeeld. Dus 40 deelnemers, 4 activiteiten welke resulteert in 10 deelnemers per activiteit.
Wij gebruiken M365.
Nu dacht ik dit op te kunnen lossen met een gegevensvalidatie, waarbij ik na keuze van een deelnemer de naam uit de lijst wil laten verdwijnen, zodat je niet tegen dubbel gebruik van de namen aanloop.
Als de lijst dan weer opnieuw gemaakt wordt, de oude lijst leegmaken en opnieuw beginnen op basis van de eerdere lijst.

In de bijlage het eerste gedachtenspinsel, maar loop toch even vast.
De opzet van de originele lijst is veel groter, maar als de oplossing er is kunnen we deze zelf in deze lijst verwerken
VBA liever niet omdat de de gebruikers dit onvoldoende beheersen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet, Jan

Bijlagen

je voorbeeld is wat summier dus met Chatgpt maar even een lijst van 40 namen gegenereerd en dat in je voorbeeld gebruikt als deelnemerslijst

Daarna heb ik met een AANTAL.ALS()functie laat je tellen of een naam gebruikt is in 1 van de activiteiten

Om de gegevensvalidatielijst te laten aanpassen kun je een aparte kolom maken met de FILTER() functie waarbij de volledige naam kolom wordt getoond als het aantal keer gebruikt 0
die kolom gebruik je dan in de validatie en zodra een naam wordt gebruikt komt er een 1 in kolom gebruikt
en verdwijnt deze uit de kolom beschikbare namen

zie bijlage voor uitwerking

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan