count functie werkt niet bij overige velden

Status
Niet open voor verdere reacties.

feint

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2008
Berichten
273
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een query voor een invulformulier.
Nu heb ik een autonummering maar hiernaast een veld dat ook een soort van autonummering nodig heeft. Nu heb ik een count query gemaakt waar die de waarde optelt en dan +1 doet en nu wil ik dit automaitsch in het veld invullen.

Als ik alleen de count functie gebruik werkt het. Maar omdat ik geen query en een tabel kan gebruiken in 1 formulier wil ik dus de overige velden in de query erbij zetten. Maar zodra ik dat doe geeft die altijd de waarde 2 terug.

iemand een idee hoe ik dit kan waarmaken?

Bij voorbaat bedankt!
 
Eerst maar eens bij het begin beginnen: Waarom heb gebruik je het autonummerveld niet? En de Count query die je hebt gemaakt, wat moet die doen? Heb je al geprobeerd met DMAX of DCOUNT een standaardwaarde voor je extra veld in te laten vullen? Hoe ziet de query er uit als je extra velden toevoegt? En de belangrijkste: heb je geen voorbeeldje? Dat kijkt namelijk voor ons een heel stuk sneller en makkelijker...
 
ik heb een ander veld waar auto nummering word gebruikt.
ik heb op het moment de volgende velden
- naam object
- type
- soort
- object id (hier moet de query uitgevoerd worden) <-- sleutel
- persoon id (hier zit autonummering op en heeft een relatie met personen)
- prijs per maand

omdat je maar 1 autonummering kan gebruiken per tabel wilde ik dus een query ervoor gebruiken om de autonummering na te bootsen.
Nu heb ik in de database een formulier om een nieuw object toe te voegen. De autonummering op persoon id vult zichzelf aan maar ik wil dat dit ook gebeurd bij object id.
nu heb ik een query gemaakt:
Code:
SELECT Count(objecten.object_id)+1 AS AantalVanobject_id
FROM objecten;

De uitkomst hiervan wil ik gebruiken in het veld object id als het formulier wordt geopend in het toevoegformulier.
Juist omdat ik het moet toevoegen, moet ik ook de overige velden van die tabel gebruiken om naar toe te schrijven. Maar als ik deze erbij zet in de query geeft die standaard de waarde 2 (zonder is het 15 wat klopt).

ik kan op het moment geen voorbeeld plaatsen maar ik hoop dat dit het een en ander duidelijk maakt.

De functies Dcount en Dmax ken ik helaas niet. ik zal ze opzoeken maar mijn kennis is nogal beperkt.

alvast bedankt voor je reactie
 
Ik snap niet wat de bedoeling is van je tabel; is het een personentabel, of een objectentabel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan