Count in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

BvandenAbeele

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2011
Ik heb een query gemaakt en zou de gegevens moeten groeperen per veld COMP02.
Als bijlage stuur ik een excel file met het resultaat van een query met parameter
P000825 =39 rijen. (Ik heb geprobeerd om een bijlage toe te voegen, maar denk niet dat het gelukt is)
In het excel bestand staan 39 rijen, omdat dit een pattern voor een messensetup is. Er worden 3 items (zie veld COMP02) gebruikt, maar de volgorde is belangrijk. De volgorde wordt met veld POSI03 aangegeven. Ik zou nu een extra query willen maken die maar 3 rijen toont, nl.
rij 1 = Count van COMP02 = J900110, nl 20
rij 2 = Count van COMP02 = J900104, nl 15
rij 3 = Count terug van COMP02 = J900110, nl 4
Vermits er op rij 1 en 3 dezelfde COMP02 = J900110 gebruikt wordt, lukt het me niet om deze query te maken. De query maakt een som van J900110 = 24 en J900104 = 4 en toont dus maar 2 rijen.

Je kunt nog eens proberen om het bestand te zippen, en dan te uploaden. Overigens is tellen in een query vrij simpel: zet de knop Totalen aan, groepeer op je hoofdveld (COMP02) en gebruik een willekeurig (zolang je zeker weet dat het veld altijd is ingevuld) veld om daar met de funtie Aantal op te tellen.

Upload nog niet mogelijk

Ik kan nog steeds geen bestanden uploaden. Ik krijg wel een melding "done", maar er komen geen bestanden in het vak eronder.
Ik heb ook de tip gegolgd met de count, maar dat werkt niet. Hij telt inderdaad de COMP02, maar niet op de juiste manier. Het probleem is het volgende:
Er is een extra veld POSI03. Dit veld geeft de volgorde aan (in dit geval 1,2,3,... tem 39).
Van rij (dus ook POSI03) 1 tem 21 heb ik COMP02: J900110.
Van rij 22 tem 35 heb ik COMP02: J900106
Van rij 36 tem 39 heb ik COMP02: J900110 (dus dezelfde COMP02 als in rij 1 tem 21.
De count geeft me dus maar 2 resultaten ipv 3 en dat is niet juist.

Je resultaat is correct als je alleen groepeert op COMP02; je hebt namelijk maar twee waarden: J900106 en J900110. In welke recordregels die waarden gebruikt worden is niet van belang voor het resultaat; als je zou sorteren op COMP02 krijg je ook maar twee blokken: record 1 t/m 25 J900106 en van rij 26 t/m 39 J900110. In Access is de plaats van een record niet van belang. Wil je andere resultaten zien, dan moet je dus een onderscheidend veld toevoegen aan de query. Als het veld POSI03 wordt toegevoegd aan de query met de functie <Group By>, heb je vermoedelijk wel het gewenste resultaat.

Michel, heel hard bedankt voor de info. Spijtig genoeg is de plaats van de records in mijn geval wel belangrijk. Om de plaats te bepalen, gebruik ik POSI03 wat een nummering van 1 tem 39 is. Als ik een count op PISI03 gebruik zoals voorgesteld, krijg ik inderdaad maar 2 rijen als resultaat ipv 3.
Het resultaat is
CountOfPOSI03 COMP02
15 J900104
24 J900110
Maar het resultaat moet het volgende zijn:
CountOfPOSI03 COMP02
20 J900110
15 J900104
4 J900110
Ik heb al van alles gebropeerd, mar krijg nooit het behaalde resultaat.
Groetjes,
Brigitte

Een databasetabel is geen blok met vaste gegevens maar kan gezien worden als een wiskundige verzameling (principe van een relationele database), dus de positie van de records is voor Access totaal niet belangrijk. Vandaar dat functies als Som en Aantal altijd hetzelfde resultaat geven, ongeacht de sortering. In jouw geval zul je dus een andere truc moeten toepassen. Bijvoorbeeld een extra kolom waarin je een groep maakt bestaande uit de naam en een volgnummer o.i.d. Op dit extra veld kun je dan de groepering maken.

Beste Michael,

Het is inderdaad niet simpel om op te lossen, maar ik heb een andere weg gevonden voor dit probleem, nl een export naar excel en in excel een macro met een count.

Ik wil je wel heel graag bedanken voor de hulp.

Groetjes,
Brigitte

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan