• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Countif herhalingen :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.

krooked rider

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2006
Hallo,

Ik ben bezig met de verwerking van enquetes. In excel gebruik ik 2 sheets. 1 voor de antwoorden en de ander voor de totale scores per vraag. De functie die ik hiervoor gebruik is countif. Nu zit ik op een punt waar deze functie rechtstreeks gekopieerd kan worden naar de overige vragen. Zoals in de bijgevoegde sheet is te zien zijn er steeds 5 antwoordmogelijkheden. Mijn vraag is: "hoe kan ik de formule zo kopieeren dat de criteria steeds een cijfer hoger wordt?". Bijv eerst telt die alle 1en en daarna alle 2en etc. En is het ook mogelijk dat je het zo kan regelen dat je de formule kan doortrekken en dat die na elke 5 cellen een nieuwe kolom pakt?

Het is misschien wat onduidelijk, maar hopelijk zal de bijlage het een stuk duidelijker maken.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Bijlagen

Beste krooked rider ;)

Kan het zijn dat je formules in kolom D verwijzen naar een ander bestand ?

Ik krijg nl. dit te zien.

=AANTAL.ALS('C:\Users\asus\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet

En wat bedoel je met de 1'tjes en dan 2'tjes enz...
Waar staan deze ?

Groetjes Danny. :thumb:

Hee danny,

Ow niet al te snugger van me. Nou hier is dan het bestand wat wel werkt, alle enigzins gevoelige info is uiteraard gemakeerd en de antwoorden zijn fictief gemaakt, maar het idee blijft hetzelfde.

Hier is een wel werkend bestand. De 1en en 2en zijn de antwoorden, zoals nu ook te zien is. Hopelijk is het nu een stuk duidelijker. Waar een 'x' staat stond eerst een vraag.

groetjes

Bijlagen

Echt helder is het niet, maar ik weet dat Wigi een enqueteverwerking op zijn site heeft. Op de mijne vind je een link naar de zijne.

Hmm oke, maar wat is er niet helder?

In de formule 'countif' heb je de range en de criteria. De range en criteria moeten wisselen met een constant tussenstuk. Dus 1: na vijf regels in tabblad totalen moet de range een kolom naar rechts opschuiven in tabblad antwoorden.
En 2: in het tabblad totalen moet de criteria telkens +1 als de formule een regel naar beneden wordt doorgetrokken.

Ik denk niet dat ik het veel helderder dan deze uitleg kan krijgen, zeker met de sheet erbij. :)

Aangezien ik heb gemerkt dat wanneer je meerdere malen dezelfde handelingen moet doen binnen Excel dit vast wel op een snelle manier kan met minder handelingen. Vandaar mijn vraag. Ik heb al behoorlijk gekke dingen met Excel gezien dus het moet me mogelijk lijken:thumb:. Of is dit toch werk met VBA?:confused:

Beste krooked rider ;)

Heb de formule aangepast zodat je ze naar beneden kan slepen.
Maar om de 5 cellen een kolom overslaan, dat gaat wel maar zie het nut niet in bij U.
De ene keer zijn het 5 cellen en de andere keer 7, dan 8, 5, 5, 4,14 enz...

De rest moet je zelf maar aanvullen vanaf , zie hieronder.

1 = zeer slecht
2 = slecht
3 = niet slecht/niet goed
4 = goed
5 = zeer goed

Deze cijfers moet je splitsen en in kolom A plaatsen.

Zie bestandje.

Bijlagen

Hee,

Super bedankt voor het meedenken. Een mooie oplossing, lekker simpel en betrouwbaar. Jouw oplossing kan inderdaad over de hele sheet worden uitgevoerd. Ik had alleen het eerste gedeelte al gedaan en was aanbeland bij het laatste stuk. Vandaar mijn vraag over : hoe je na vijf regels een kolom in het andere tabblad kan opschuiven.
Dit lijkt me wat lastiger, maar is nu niet meer heel erg nodig, want met jouw oplossing moet ik al een stuk sneller kunnen werken.

Bedankt!:thumb:

Beste krooked rider ;)

Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel.

Anders, kan je de vraag dan op opgelost zetten, onderaan rechts.

Hee Danny;)

Nah geen vragen meer, die kolommen waren handmatig zo aan te passen dus dat ook maar gedaan.:D

Bedankt voor je hulp! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan