• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Countif

Status
Niet open voor verdere reacties.

heaobeer

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2004
In een kolom heb een groot aantal getallen. Sommige getallen komen vaker voor. Ik wil weten hoeveel mogelijke getallen er totaal in de kolom voorkomen.

Testje en Luc. Dank jullie voor de reactie gisteren, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

heaobeer, je kunt beter in je orginele bericht verder gaan, dat doe je door op "Reageer op bericht" te klikken, onder het laatste bericht.

Op die manier blijft het overzichtelijker.

Nu weer naar je vraag, het is me niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelt met 'mogelijke getallen in een kolom'.

Misschien kun je het wat duidelijker uitleggen?

De oplossing die jij had is was dicht bij hetgeen ik zoek. Ik heb een grote lijst met leningen. Elke lening heeft een clientennummer. Clienten kunnen meerder leningen hebben. Ik heb een formule nodig die bepaald hoeveel clienten er in de leningportefeuille zitten.

Hoi Heaobeer,

Is het niet mogelijk om een extra kolom (Z) toe te voegen waarin je de formule:
Z1: =als(aantal.als(A$1:A1;A1)>1;"";Rij())
In kolom A staan de clientennummers.

In plaats van Rij() kun je ook het clientennummer of een 1 invullen. Met resp. aantal(Z:Z); aantal.arg(Z:Z) of Som(Z:Z) kun je vervolgens het aantal clienten bepalen.

Jeroen

De oplossing moet worden weergegeven in een cel. Het oorspronkelijke werkblad met alle info mag niet worden bewerkt. De frequentietabel werkt dan niet en een kolom toevoegen is geen optie. Heeft iemand een ander suggestie?

Hoi heaobeer,

De oplossing van Luc werkt volgens mij prima
=SOM(ALS(A1:A100<>"";1/AANTAL.ALS(A1:A100;A1:A100)))
(Matrix-formule: Shift & Ctrl-knoppen ingedrukt houden als je op Enter drukt)

Zelfs met teksten ipv getallen.

Waarom lukt het niet met deze formule?

Mijn oplossing kan ook door de kolom Z niet in het originele bestand te plaatsen maar in het berekeningsbestand.

Luc,

Net even in detail gekeken naar je formule, er rest slechts 1 woord:
GENIAAL

:thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

Jeroen

Laatst bewerkt:
Wat dacht je van:
=SUM(IF(FREQUENCY(A1:A9;A1:A9)>0;1))
waarbij je A1:A9 uiteraard vervangt door je eigen range.

Mieke

Inderdaad... je kan beter in je thread blijven. Nu merk ik véél te laat dat er een reaktie is op mijn antwoord.

Ik zie dat de zaak intussen is opgelost. Ik wil echter er wel aan toevoegen dat ook mijn formule deed wat je wou. Maar vermoedelijk heb je die niet als matrix ingevoerd.

Luc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan