CPU 100 graden

Status
Niet open voor verdere reacties.

iNFecT

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2012
Berichten
115
Hallo iedereen,

Ik zit met het volgende probleem:
Tijdens het gamen loopt de laatste tijd de temperatuur van mijn processor op tot 100°C. Dit heb ik gemeten met Realtemp

De oorzaak hiervan weet ik niet, zou het de koelpasta zijn die vervangen moet worden, of heb ik een nieuwe CPU koeler nodig?
Momenteel zit ik met een standaardkoeler van Intel.

Ik heb pasgeleden de koeler nog uit mijn computer gehaald en het stof eruit gezogen.

Mijn PC heb ik nu c.a. 3 jaar in gebruik.
Iemand suggesties?

Dank,
iNFecT
 
Laatst bewerkt:
koeler is hoogstwaarschijnlijk niet goed gemonteerd
Ik raad je aan om de pc niet meer te gebruiken tot dat je dit hebt gefixed

kijk goed of de witte plastieken houders niet scheef zitten
 
Wacht even: 100 graden Celsius zal waarschijnlijk niet helemaal kloppen, elke desktopprocessor zou de pc dan al uitgeschakeld hebben. Probeer ook eens met een ander programma uit te lezen, bijvoorbeeld Speccy.

Wanneer je de koeler los hebt gehaald, dan moet je altijd het koelpasta ook vervangen. Heb je dit gedaan?
 
Hallo

Veel motherboards bezitten de mogelijkheid om de t° te controleren in de b.i.o.s.

Hardware monitor o.i.d. genoemd.

"Ik heb pasgeleden de koeler nog uit mijn computer gehaald en het stof eruit gezogen."

Indien je hiermee bedoelt dat je het koelblok van de c.p.u. hebt afgenomen , dien je nieuwe thermisch geleidende pasta te monteren.

Het meest efficient (en gemakkelijkst) is uitblazen d.m.v. luchtdruk (compressor)

Wel alle ventilatoren mechanisch blokkeren om op hol slaan te voorkomen.

Peter
 
Draait die cpufan nog gewoon vrij rond?
 
Hallo,

Bedankt voor de reacties, ik heb jullie niet helemaal goed geïnformeerd, ik bedoelde dat de CPU nog net niet de 100°C haalt.
Het koelblok heb ik inderdaad even van de CPU afgehaald om deze te stofzuigen.
Hierna heb ik de pasta niet vervangen. Dit zou dus de boosdoener zijn geweest, want de temperaturen bij het gamen zijn inderdaad hoger dan voordat ik het koelblok eraf heb gehaald.

De CPU fan draait nog wel gewoon.

Ik zal de computer even niet meer gebruiken om te gamen, verder is het geen probleem, want bij het browsen komt hij toch niet verder dan 60°C
Verder zal ik gelijk even nieuwe pasta bestellen.

Mvg,
iNFecT
 
Wel de oude koelpasta goed verwijderen. dit is goed te doen met alcohol/spiritus. En haal nooit zomaar je koelblok van je cpu, ook niet om even schoon te maken. stof kun je er het beste af halen met perslucht, en als dat niet goed gaat kun je meestal nog de fan van de koeler afhalen, dit kon ook bij de stock cooler van intel als ik het goed heb, maar dan kun je goed bij de koelvinnen zonder dat je die koelpasta verpest.
 
dit kon ook bij de stock cooler van intel als ik het goed heb

Nee, de heatsink van een intel stock cooler zit niet zelf vast aan het moederbord, maar zit vastgeklemd onder de fan. Heb even een foto gemaakt:
ivMCMzG.png


Bij de meeste 'pro' coolers zit de heatsink wel direct vast aan het moederbord.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil graag iedereen bedanken voor de reacties, ik heb de koelpasta vervangen en de temperaturen bij het gamen zijn nu verlaagd tot 60-80°C!

iNFecT
 
Laatst bewerkt:
is nog steeds erg warm...

je wilt eigenlijk bij het gamen niet hoger dan 60 graden en bij normaal gebruik zo rond de 40/50 graden en idle 30
 
Hallo,

Er is toch nog iets mis. Mijn computer heeft het gister de hele dag gedaan, maar vanmiddag viel hij plotseling uit en wilt hij niet meer starten.
Ik heb de kast even losgehaald en opgestart, elk onderdeel draait, alleen de CPU werkt niet mee (ook de fans draaien niet). Ik hoor ook geen piepje bij het opstarten.

Hoe ik te werk ben gegaan:
Eerst heb ik de oude koelpasta volledig verwijderd met ArctiClean met behulp van wattenstaafjes, zowel van de CPU als van de koeler.
Daarna heb ik de nieuwe koelpasta (Arctic Cooling MX-4) toegepast, ik heb in het midden van de processor een puntje aangebracht en vervolgens de koeler erop gezet.

Iemand een idee wat hiervan de oorzaak is?

Mvg,
iNFecT
 
Bij die koelpasta's van arctic kun jebeter smeren, voor je de cpu er op zet. Wat het probleem nu is weet ik niet, ik hoop dat je CPU verder nog in orde is nu.
 
Dus volgens jou kan ik het beste de koeler loshalen, de pasta verwijderen, nieuwe pasta (nog halve spuit over) aanbrengen en uitsmeren?
 
Heb je een halve spuit gebruikt voor die cpu? Vind je het gek dat die zo warm wordt? het moet een zo'n dun mogelijk laagje worden. Maak eens een foto van hoe die koelpasta nu verspreid is.(door de koeler er af te halen)
 
Mijn advies: druppel te grote van een rijstkorrel in het midden leggen en de koeler erop doen. De koeler zorgt er dan voor dat de pasta goed verspreid wordt.
 
@royb3 Dit zijn 2 foto's van de CPU en de koeler in huidige staat.
http://i.imgur.com/SRUWZMZ.jpg
http://i.imgur.com/THX2YJw.jpg

@K1pje
Dit heb ik de vorige keer ook gedaan, maar er is toch iets mis gegaan.

Ik heb net even geprobeerd om de computer op te starten, zodra ik de aan/uitknop indruk, draaien de voeding en de videokaart 1 tel en daarna stopt de computer ermee.
De CPU fan draait helemaal niet.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Uiteraard na alles terug gemonteerd te hebben ....

Controleer de spanning op de p4 connector (voltmeter) ... is deze aanwezig ???

P.s.

Meng de koelpasta homogener ... duidelijk te zien op de foto's , dat de koelpasta veel te vloeibaar is.

Peter
 
Hallo, gelukkig heb ik de computer weer aan de praat gekregen, hiervoor ben ik even snel naar de lokale computerwinkel geweest.

Het probleem blijkt niets te maken te hebben met de processor zelf, maar er is iets mis met de power connector op het moederbord of de 24-pins kabel die op de power connector aangesloten zit.
De kabel hoeft namelijk maar iets te bewegen en de computer valt uit. Hiervoor moet ik nog een oplossing vinden.

@VDK_P hoe kan ik ervoor zorgen dat de koelpasta beter gemengd wordt?

iNFecT
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan